menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoornaarsnest

Ga naar meest recente reactie

stals

Stals

hallo...
ik heb boven op zolder een hoornaarsnest van ongeveer een halve meter doorsnee..
ze zijn erg actief nu.
wie weet wat ik hiermee kan doen?
vrijdag 23 september 2011 - 18:21
Rita1960

Rita1960

afblijven....afblijven.. en afblijven..

als ze niet op een dusdanige plek zitten waar ze je erg in de weg zitten..

zitten ze je wel in de weg... afblijven en de milieudienst of hoe dat dan ook heet in Be. om ze te verwijderen..

groetjes,
Rita

vrijdag 23 september 2011 - 19:24
stals

Stals

bedankt voor de reacties...het nest hangt nog niet in de weg,..maar als ik het laat hangen hoelang blijven ze dan?of blijven ze terug komen?gr
vrijdag 23 september 2011 - 20:14
stals
vrijdag 23 september 2011 - 20:36
plaatje55

Plaatje55

als je er geen last van hebt ,zou ik ze gewoon hun gang laten gaan.
hoornaars zijn van zich geen agressieve wespen.
zolang ze niet gestoort worden doen ze je niets.
het is voor die beesten nu een moeilijke tijd omdat ze heel moeilijk voedsel kunnen vinden.ze vliegen als het ware nu uit om het laatste beetje voedsel ,
en leven niet zo lang meer ,alle hoornaars gaan dood alleen de koningin blijft leven om het volgende voorjaar weer een nieuwe generatie te stichten.
je houd dan een heel kunstobject over om eventueel te bewaren.
ikzelf heb een hoornaarsnest in de schoorsteen zitten
elke dag komen er een paar vanachter de kachel uit de schoorsteen in mijn keuken.ik pak dan een leeg lucifersdoosje en vang ze daarin om ze in vrijheid te stellen. heb er inmiddels al wel 25 naar buiten gebracht.
je kunt natuurlijk kiezen ....of verdelgen? of ze laten leven om op natuurlijke wijze te sterven.
vrijdag 23 september 2011 - 21:54
stals

Stals

ik denk dat ik ze ook gewoon maar laat zitten..
in principe heb ik er geen last van..het nest ziet er best wel eng uit omdat er zoveel op zitten,dus dan weet je niet zo 1,2,3 wat je ermee moet..maar zijn ze nou beschermd?
vrijdag 23 september 2011 - 22:08
plaatje55

Plaatje55

hoezo eng? ik heb er wel vaker een gezien en ze zien er prachtig uit.
als ik jou was zou ik er een heel mooie foto van maken,
en alle andere mensen er van mee laten genieten.
die van mij kan ik jammer genoeg niet zien,
maar ik heb er ooit eens een gezien van wel meer dan een meter doorsnee.
en het was ongelovelijk hoe mooi die wel was.
het ligt er maar net aan waar ze hun nestmateriaal vanaf schrapen.
alle kleuren van de regenboog had deze helaas had ik geen camera bij de hand.
dus ik hoop dat jij een foto op het forum zet kan ik in elk geval nog van die van jou genieten.
mvg joke
vrijdag 23 september 2011 - 23:18
Polplastron

Polplastron

Ik heb me persoonlijk de laatste jaren nooit meer bezig gehouden met wat wel of niet beschermd is. Laat dieren die je niets doen gewoon met rust. Hoornaars zijn van nature niet erg agressief. Gewone wespen overigens ook niet als je ze met rust laat.

Muggen en steekvliegen klop ik nog wel dood. Sorry!

Groeten,

Pol
woensdag 5 oktober 2011 - 19:08
Polplastron

Polplastron

Sorry, ook aan leliehaantjes uitmoorden pleit ik schuldig ...

Slakken, spinnen, wespen, pissebedden ... die zijn allemaal welkom in m'n tuin. En als er eens eentje per ongeluk het huis binnensukkelt gaat die met potje en papiertje weer de deur uit ...

Groetjes,

Pol
woensdag 5 oktober 2011 - 20:48
renate67

Renate67

Ik beken dat ik een slakken moordenaar ben, ik heb hier echt een plaag in dit natte vochtige jaar,en anders hou ik echt niets over van een aantal van mijn favoriete planten zoals dahlia, hosta, ridderspoor en lupine.
Ik ben echt niet allergisch voor een gaatje in een hostablad hoor, maar ik heb hier een hosta waar ik alleen nog maar hoofdnerven van bladeren over had.
Renate
donderdag 6 oktober 2011 - 00:48
Polplastron

Polplastron

Zal ik ze voortaan in een potje naar jou brengen Dirk?
donderdag 6 oktober 2011 - 11:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon