menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat voor vogeltje is dit

Ga naar meest recente reactie

Pieke

Pieke

Ik schreef er al eerder over en het lukt me niet om een foto te maken... Ik heb inmiddels wel geluid.
Het is een bruin vogeltje met een wipstaart een een iets langere snavel dan 'normaal' dus musjes en meesjes.

Geluid (video) staat hier. Let niet op de kwaliteit...

Oeps sorry gaat mis... moment... ben bezig...
maandag 25 juli 2011 - 19:28
Pieke

Pieke

Daar is het.

Let niet op de kwaliteit gaat even om het geluid.
http://members.upc.nl/p.veen701/dingen/vogeltje.html
maandag 25 juli 2011 - 19:39
danny2

Danny2

Hoor niet echt veel geluid maar de beschrijving doet me denken aan een winterkoningske

groetjes danny
maandag 25 juli 2011 - 20:08
Pieke

Pieke

Ha wat fijn om te horen dat iemand het weet. Bedankt beide!

Het is een druktemakertje hoor! Erg leuk. Heel levendig. Ik heb hem nu opgezocht. Zo grappig, wat ik schreef klopt dus precies. Zelfs dat hij zo klein is! En dat hij op een roodborstje lijkt Heb ik toch goed opgelet bij wat ik zo in supervaart voorbij zag vliegen.

Nu heb ik in de tuin het volgende, nog steeds niet genoeg naar mijn zin maar er is misschien hoop.

Eksters
Duiven
Een paar keer (twee jaar geleden) gaaien gezien
Een keer een eend op het schuurdak
Een postduif uit Frankrijk die gewond was en zelfs hier naar binnen wilde (mocht wel, hij liep hier dus rond)
Een merel een paar weken geleden, nu nooit meer gezien
Een roodborstje in de winter
En een winterkoninkje

Wat kan ik doen om meer vogels te lokken? Ik vind ze heel nuttig en vrolijk met hun geluid. Wat kan ik doen om het winterkoninkje tevreden te stellen?

dinsdag 26 juli 2011 - 11:18
Kriskras

Kriskras

Bolletjes hangen en voedersilo's plaatsen.

Allemaal Beestjes

donderdag 28 juli 2011 - 20:43
Kriskras

Kriskras

... en voorzien in vogelvriendelijke aanplantingen. Sleedoorn, meidoorn, hazelaars. Sleedoorn en meidoorn vormen de ideale bescherming tegen katachtigen en mensachtigen.
Om winterkoninkjes te behagen moet voorzien worden in een zeer dichte begroeiïng.

Allemaal Beestjes

donderdag 28 juli 2011 - 20:46
Pieke

Pieke

Aha... Nou, ik denk dat ik wel begrijp waarom dit winterkoninkje hier gekomen is. De leilindes van de buren waren intussen uitgegroeid tot imponerende schaduwwerpende LINDES. En ik had af en toe iets zien huppen. Juist rond die tijd werd er gesnoeid. Ik denk dat de takken met nestjes en al zijn verwijderd maar dat de drift om hier te blijven sterker was. Ik heb zelf geen dichte begroeiing helaas. Maar wat niet is kan komen.

Voercylinders toch niet in de zomer had ik begrepen? Maar wat wel? Wat zijn nog meer lokkers???

Bedankt
vrijdag 29 juli 2011 - 12:05
Kriskras

Kriskras

Waarom niet 's zomers?

Het ouderpaar van meesjes en dergelijke kan zich dan met noten blijven voeden en de rupsen en wormen reserveren voor de kuikentjes.

Meidoorn

Allemaal Beestjes

vrijdag 29 juli 2011 - 12:33
Pieke

Pieke

Ik had begrepen dat je in de zomer niet moest voeren maar heb direct vogelvoer met besjes en meelwurmen erin gestrooid.
Zo'n meidoorn is wel heel mooi en ziet er beschuttend uit ja. Ik heb het opgezocht en vond zelfs rode. Ik denk dat ze dit wel heel fijn zouden vinden. Even kijken of het er vanaf kan momenteel. En waar hij dan moet komen te staan!

Bedankt
zaterdag 30 juli 2011 - 12:03
Kriskras

Kriskras

Rode meidoornbloemen?

Vreemd is dat. Op welke webstek heb je die gevonden? Verwar je niet met de bessen die inderdaad knalrood worden?

Een struikje bij de boomkwekerij kost minder dan twee euro. Maar bedenk wek dat er jaren overgeen gaan vooraleer men een dicht en beschermend gewas heeft bekomen.

Nog iets. De meidoorn bloeit enkel en alleen maar op tweejaarlijkse takken. Moet men dus goed rekening mee houden bij het snoeien.

Meidoorn, het opengaan van de knoppen.

Allemaal Beestjes

zaterdag 30 juli 2011 - 12:56
Pieke

Pieke

Hoera, ik kan iemand iets leren over tuinieren! Haha!


Hier is een link:

fficial&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=qRg0TvOENNHtOezttfIL&ved=0CCgQsAQ&biw=1176&bih=1067' rel='nofollow'>http://www.google.nl/search?q=Crataegus+laevigata+%27Paul%27s+Scarlet%27&hl=nl&client=firefox-a&hs=S3q&rls=org.mozilla:en-GBfficial&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=qRg0TvOENNHtOezttfIL&ved=0CCgQsAQ&biw=1176&bih=1067

Dat snoeien lijkt me vreselijk lastig. Hoe weet ik of het een tweejaarlijkse tak is??? Ik denk dat ik dan gewoon alles zou laten zitten

Ik las ook dat hij een penwortel vormt. Dat zal lastig zijn met verplanten he? Dus misschien is het dan ook lastig om een grotere te vinden of hij moet in kuip staan. Maar daar weet ik niet voldoende van.

zaterdag 30 juli 2011 - 16:46
Kriskras

Kriskras

De soorten waar je naar verwijst is tweestijlige meidoorn waarvan de bloesems inderdaad rood kunnen zijn. Hebben een kleur maar geuren niet.

Zie URL GEBLOKKEERD Meidoorn

en plaats http:// voor de koppeling.

Overigens, er is geen enkele verplichting tot snoeien, nietwaar? En aangezien de oroginele vraag was "hoe een comfortabele en veilige omgeving voor de vogeltjes scheppen", kreeg je de plant die bij uitstek voor dit doel geschikt is.

Overigens, de meidoorn is geen sterke groeier zoals de liguster (ik haat ligusters), dus meer dan af en toe eens wat takjes wegsnijden hoeft men niet te doen. Tenminste toch als men het welzijn van de vogeltjes vooropstelt.

Verplanten is inderdaad geen optie. Maar door de prijs van ± 1 euro bij de kweker lijkt verplanten mij geen zinnige actie.

Op de foto zie je een van mijn meidoornen verweven in prunus lusitanica. Om maar aan te geven dat de meidoorn perfect past in een samengestelde haag (=haag bestaande uit diverse planten)

Allemaal Beestjes

zondag 31 juli 2011 - 11:42
Pieke

Pieke

Ik denk dat de witte meidoorn ook mooi zal zijn om 'donkerder' hoekjes van de tuin op te lichten. Liguster opgezocht en ik vind dat vrij eh, nou ja, gemeentegroen zeg maar. Hoewel ik denk dat het wel mooi kan zijn in bepaalde settings is het niet iets wat ik hier in de tuin zou willen.

Ik ga het gewoon proberen met de meidoorn.

Bedankt!
zondag 31 juli 2011 - 12:25
Kriskras

Kriskras

Jakkes, mijn trukkje is niet gelukt, nog maar eens proberen:

org/wiki/Meidoorn

en plaats "nl.wikipedia." inclusief het puntje ervoor.

Om mij effe te verbeteren, de juiste term is "gemengde haag", een haag dus samengesteld uit verschillende soorten planten.

Een goede samenstellling van streekeigen planten bijvoorbeeld is 50% meidoorn + 20% sleedoorn + 20 % vlier + 5 % lijsterbes.
Dit zijn bladverliezende planten natuurlijk. Zo men enige permanente afscherming wil kan men er hier en daar een prunus lusitanica tussen plaatsen. Op het nippertje nog streekeigen en een ideaal overwinteringsoord voor lieveheerbeestejes en soortgelijk gezelschap.

En zoals reeds werd gesteld, het zijn allemaal matige groeiers, men hoeft dus niet 2 @ 3 keer per jaar een snoeislag te beginnen (daarom haat ik ligusters).

Sleedoorn alias prunus spinosa:

Allemaal Beestjes

zondag 31 juli 2011 - 12:44
Kriskras

Kriskras

Detail van de sleedoorn:

Allemaal Beestjes

zondag 31 juli 2011 - 12:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon