menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wespen

Pieke

Pieke

Bovenop de rhododendron zitten veel wespen en ook zweefwespjes (vliegjes?) plus dikke vliegen en zelfs hommels. Wat zoeken ze nou op de rhododendron? Het ding is allang uitgebloeid?

Hommels vind ik niet zo heel erg, af en toe heb ik een bij gezien is ook niet erg. De vliegen vind ik niet leuk maar soit. De zweefwespjes doen me ook niet veel. Maar de echte wespen!!! Hoe kom ik ervan af???

Heeft iemand tips tegen wespen??? Ik heb net een paar kruidnagels neergelegd en met foelie gestrooid. Maar ik weet niet of dat werkt. Heeft iemand tips die echt werken?

woensdag 20 juli 2011 - 15:50
Pieke

Pieke

Maar mijn LIEVE KATJES vinden die wespen interessant en ik wil niet dat ze ze in de mond nemen... Of er een onderzoekend tikje tegen geven... Brrr...
Ze doen mij niks nee, althans ben nog nooit gestoken. Ik weet dus ook niet of ik allergisch ervoor zou zijn.

@Nikie: he??? Nou, dat ga ik proberen.
woensdag 20 juli 2011 - 18:34
Watsonite

Watsonite

Ik heb net hetzelfde probleem. Rhododendronstruiken van om en bij de 7-8 jaar die uitgebloeid zijn. Op die struiken krioelt het bijna van de wespen en vliegen.
Omdat de struiken nog niet zo oud en "dicht" zijn heb ik overal onderin proberen te kijken en er lijkt mij nergens een nest te zitten.

@Pieke : Wat was bij jou de oorzaak en de oplossing?
zondag 2 augustus 2015 - 14:29
lilu

Lilu

Er zijn veel verschillende soorten wespen, allen zoeken ze andere bronnen van zoet, maar vooral insecten, bladluizen,.... Vooral begin augustus zijn er meestal veel wespen. Het is niet zo belangrijk wat ze zoeken, wel om ze weg te krijgen.

Hier wat natuurlijke tips, uit te proberen tot het succesvol is.

Wierook. Wespen hebben nl een hekel aan sterke geuren én rook.

De tak van de tomaat, of wat takjes munt. Grootmoeders middeltjes

Gemalen koffie in brand steken. De geur die vrijkomt doordat je de koffie verbrandt, stoot wespen af. Veilig, want koffie brandt zonder vlam, maar het stinkt wel een beetje

Geurkaarsen hebben hetzelfde effect als wierook door zijn sterke geur.

Kruidnagel in een schotel met koud water op tafel.

Lavendel- of citronella olie stoten wespen af. Verdamp de olie in een kommetje met water op de plaatsen waar de wespen het meeste komen.

Bevroren water...? Hang een paar zakken met ijsblokjes op. De reflecties van de zon op deze zakken gaan het zicht van de wespen belemmeren, waardoor ze weg zullen vliegen.


Je kan de wespen natuurlijk ook vangen, maar da's minder vriendelijk.

Knip een plastic fles in twee delen. In het onderste gedeelte kun je een beetje jam of honing, gemengd met bier, gieten. Zet het andere deel van de fles op zijn kop, met de dop naar beneden.

Verdrinken
Giet een beetje meloensap in een kom. Wespen komen erop af en gaan uiteindelijk verdrinken en sterven. Wel is het belangrijk dat je het kommetje op een veilige afstand plaatst van je terras, aangezien je de wespen lokt.
zondag 2 augustus 2015 - 16:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon