menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heeft een Reuze probleem

Ga naar meest recente reactie

porphyrion711

Porphyrion711

Ik zit met een o zo groot probleem en we kunnen en mogen er niets aan doen!

Zoals jullie weten of niet weten , heb ik op de kinderboerderij 3 kippen...

2 hennen en 1 haan.

het zijn krielkippen , een zwart hennetje een bassethaantje en tot vannacht een grijsgestreetp hennetje.

Sinds kort wordt de KB geplaagd door een vos die in het fort aan de overkant verblijft.
hij heeft reeds tal van kippen en kalkoenen meegenomen en verslonden.
Vanmorgen krijg ek te horen dat ons chipke , die 4 kuikentjes had , meegenomen zijn door de vos... 3 van de 4 kuikens leven nog , dus die hebben we veilig weggezet.

Nu heb ik schrik voor mijn 2 andere beestjes , Kukkel de haan , en eufrazie de Hen...

Als er iemand is die deze beestjes voor mij wilt opvangen zou mij een héél groot plezier doen , aangezien dat ik echt niet wil dat ook deze 2 er moeten aan geloven

Alvast bedankt!!

Jens
donderdag 23 juni 2011 - 18:44
Rita1960

Rita1960

wij wonen te ver weg Jens,

maar kun je het hok niet beter afschermen, zodat de kippen 's nachts in ieder geval goed opgesloten zitten achter gaas zodat de vos er niet bij kan komen??



donderdag 23 juni 2011 - 22:03
porphyrion711

Porphyrion711

Het kot is zo goed mogelijk afgesloten , maar je ziet , ons Chipke heeft het loodje reeds moeten leggen , ik ben er echt niet gerust in , en omdat het Fort eigendom is van Natuurpunt , kunnen wij niets ondernemen omdat de Vos "beschermd " is en omdat het stad ons geen toestemming geeft

En ondertussen zit ik hier met schrik voor men beestjes
vrijdag 24 juni 2011 - 01:05
Gehenna

Gehenna

Hier in de buurt ook een groot probleem en ze geven geen toestemming om toch te jagen. Zagen en klagen ja, maar jagen, ho maar. Het is nogthans perfect mogelijk om een uitzondering op de jachtwetgeving te bekomen als de vos voor overlast zorgt.
Tevens is de vos drager en verspreider van allerlei ziektes en parasieten zoals hondsdolheid (komt hier niet voor), hartworm, vossenlintworm en toxocarose.
De vos heeft hier geen natuurlijke vijanden en kweekt er maar op los zodat hun woongebied te klein is en ze naar steden, gemeenten en dorpen verhuizen.
Ik hoor Natuurverenigingen graag melken over natuurbehoud, bescherming van vossen maar ze moeten ook eens beseffen dat een overpopulatie vossen heel andere problemen met zich meebrengt dan een overpopulatie mussen en kikkerviskes (al zijn die mussen zeldzaam omdat er niet op eksters geschoten mag worden)

Kindje speelt in de tuin, stopt dingen in zijn mond, en heel toevallig is de vos gepasseerd die besmet is met hartworm ...
vrijdag 24 juni 2011 - 10:13
Polplastron

Polplastron

De vos heeft hier geen natuurlijke vijanden en kweekt er maar op los zodat hun woongebied te klein is en ze naar steden, gemeenten en dorpen verhuizen.

Heeft een vos dan ergens anders wel natuurlijke vijanden of ... anders gezegd: wie of wat eet vossen?

Vossen komen niet naar de steden omdat hun woongebied te klein is, maar omdat er in de stad overal eten te vinden is omdat wij mensen zo kwistig omgaan met ons afval.

Besluit:
1) Zorg dat je dieren veilig zitten door gaas, ... toe te passen en eventueel het nachthok 's avonds af te sluiten.

2) Zorg dat je afval in afgesloten containers zit zodat de vos niet op de restjes afkomt.

3) Jagen is enkel zinvol als de hele vossenpopulatie wordt afgeslacht in heel Europa en aangrenzende gebieden. Zo lang er vossen zijn en er eten te vinden is, zullen zij zich blijven voortplanten. Een gebied dat leeggemaakt is, wordt al snel terug ingepalmd door nieuwe vossen. De populatie stijgt en daalt enkel door het voedselaanbod.

MAAR: als we de vos uitroeien, zal dat weer gevolgen hebben.
OVERIGENS kan je heel bovenstaande ook toepassen op andere dieren waar wij zoveel last van hebben zoals reigers, duiven, etc.

Groeten,

Pol
vrijdag 24 juni 2011 - 13:29
porphyrion711

Porphyrion711

kinderboerderijen en particulieren te beroerd zijn om fatsoenlijke hokken neer te zetten.

Wij hebben heus fatsoenlijke koten , althans zover het budget dat de KB krijgt van "stad antwerpen" om nieuwe hokken te zetten , en dat es heus niet véél!

Het moet nog altijd een kinderboerderij blijven en geen, een of ander hokkenopsluit gedoe!!!

Onze kippen zitten in een zeer grote ren met overal draad rond 2 M hoog.

Maar vele kippen kunnen over deze hoogte vliegen waaronder mijn dieren , vooral de zilverbrakels en ook hervehoenen ...

Mijn 2 kippen zitten momenteel in een véééééél te kleine voliere van 2.5 op 4 M alles is afgesloten en toe , ik zal Woensdag wel horen hoe het zit , en of ze nog leven.

en het zou maar saai zijn moest je alle beesten ophooken niet ? ganzen eenden ENZ gauw in een kot steken omwille van een vos?? nee , daar ga je de kinderen geen plezier mee doen...

In de grote ren geraakt de vos trouwens binnen , maar , U mag van mij altijd eens elke dag 250 kippen in hun nachthok steken , IK wens je daar héél véél succes mee

Zelfs deze kippen knippen es geen lachertje

In ieder geval , "sorry voor de vossenliefhebbers" IK hoop dat IK deze vos niet in mijn handen krijg

Gegroet

Jens
vrijdag 24 juni 2011 - 13:52
Gehenna

Gehenna

Idem hier. Bij de meesten zitten de kippen 's nachts in een degelijk afgesloten hok en toch geraakt de vos binnen.
Vossenjacht is niet alle vossen neerknallen maar de populatie in stand houden zodat er geen overpopulatie is.
En waarom eksters en papegaaien afknallen? Kom onze inheemse vogels eens tellen, veel anders dan zwart/witte vogels is er niet meer te zien.
vrijdag 24 juni 2011 - 17:32
porphyrion711

Porphyrion711

Ekster staan bij mij op de not must list , aangezien zij , mijn kline schildpad heeft meegenomen , kraaien en kauwen kan EV ook nog ...

Maar de Eksters word ek horendol van , pikken de groentjes van men schildpadden , nemen alle kuikens van de eendjes weg in het voorjaar , Alsook die van onze pauwduiven ...

Nee geen favoriet van die beestjes , Vroeger waren ze met te weinig , naar mijn insziens zijn ze nu met véél te véél ...Onze mussen en merels lijden daar ook onder hé , deze vogels kunnen zich véél beter aanpassen aan het stadsleven dan bovengenoemde

vrijdag 24 juni 2011 - 17:52
Polplastron

Polplastron

Het aantal roofdieren is altijd in evenwicht met het voedselaanbod.

Een korte casus: Als er veel konijnen zijn zal het aantal vossen stijgen. Op een bepaald moment zullen er meer vossen zijn dan de konijnenpopulatie kan dragen. Een groot deel van de volwassen vossen en ook van de jongen zal omkomen door voedseltekort. De konijnenpopulatie zal weer aangroeien, kort gevolgd door de vossenpopulatie.

Zo gaat het al eeuwen lang. De overlast die roofdieren veroorzaken heeft niets hiermee te maken. Vele roofdieren hebben gemerkt dat ze heel makkelijk voedsel vinden in de buurt van onze huizen, steden en vuilnisbelten. Dieren die vastzitten in hokken of gesloten rennen zijn ook makkelijke prooien.

Bestrijding is dus dweilen met de kraan open. Zorg voor propere straten zonder zwerfvuil, dek vuilnisbakken af, zorg dat dieren in gesloten hokken zitten en ... het probleem zal vanzelf opgelost raken.

Overigens zag ik dat er hier tussen de grote tegenstanders van eksters, vossen e.d. een paar kattenliefhebbers zitten! Een beetje tegenstrijdig dacht ik zo?

Groeten,

Pol
zaterdag 25 juni 2011 - 15:37
Gehenna

Gehenna

Ik zie niet waarom katten hebben tegenstrijdig is? Dat probleem moet ook aangepakt worden en zal niet lukken zolang de mensen stom zijn. Een kat is een roofdier en dat beseffen er niet veel.
De mijne krijgen eten en zullen niet snel jagen op een ekster in de hoge dakgoot. En 's nachts zijn ze binnen. De mijne zullen geen volière op stelten zetten en ik wou dat iedereen die katten had dat besefte. Het zijn en blijven roofdieren die overdag redelijk braaf en lief zijn. Maar wat doen ze in het donker? Niks braaf en lief!
We zorgen voor een inperking van het straatkattenprobleem door sterilisatie, castratie en 'pogingen tot' sensibilisatie van mensen. En ook eliminatie als ze ziek zijn. Pech voor de tegenstanders maar er is dus wel een probleem met overpopulatie. Wat op zich dan weer ziektes meebrengt en blablabla. Dat ze vuilnisbakken openkrabben is niet de katten hun probleem maar van de mensen die eender waar hun vuilnis bewaren.
Ik beweer ook niet dat de vos op die manier voor overlast zorgt. No way, het is niet de vos die vuilnis overal achterlaat. Dat is de mensen hun eigen schuld. Ik beweer ook niet dat vossen moeten uitgeroeid worden. Maar als er een overpopulatie is moet er wel iets gedaan worden. Ik denk niet dat in stedelijk gebied een natuurlijke selectie KAN plaatsvinden waardoor het probleem van kippen roven steeds groter word. Tenzij het iemand lukt om de mensen toch te sensibiliseren, wat uiterst onwaarschijnlijk is.
Nogmaals ik ken een paar stevige kippenhokken waar de vos toch binnengeraakt is hopeloos op zoek naar mals kippetjes. Hok, niet een draad rond een stuk grond. Vossen zijn niet van gisteren ze.
Een andere oplossing is de vossen te vangen en in de bossen loslaten. Elke keer opnieuw en opnieuw. Dat lijkt me nog onwaarschijnlijker dan sensibilisatie als't op katten aankomt. Gewoon al de vraag wie gaat dat betalen? En mag er ne vlaamse vos op waals grondgebied losgelaten worden? Ah ja ma, zo gaat het. Uitgesloten dus. Daar zijn eindeloze discussies, studies en onderzoekscommissies zonder resultaat voor nodig. En intussen groeit het probleem.

Ter info, ik ben ook voorstander van de 1 kind per gezin wet. Wie geen kinderen wil kan dat recht afstaan aan iemand die al een kind heeft. Kwestie om de overpopulatie op de wereld in te perken. Gezin is in dit geval een zeer ruim begrip. Overpopulatie zit niet alleen bij dieren hé.

Nog een verduidelijking, ik ben vierkant tegen de vossenjacht zoals ze in engeland gehouden word. Opgejaagd door honden en een massa mensen te paard. Is dat jagen? In mijn ogen dient de jacht om populaties onder controle te houden en word die uitgevoerd door bekwame personen die weten wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen en vooral wat ze niet mogen doen. Niet door een bende upper class idioten (of would be upper class) en dikkenek amateurs.
Populaties onder controle houden daar gaat het om.



zondag 26 juni 2011 - 00:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon