menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Insectenhotel zelf maken

Ga naar meest recente reactie

Winterroosje

Winterroosje

Goedemorgen!

Ik zou graag zelf een insecten hotel maken voor in onze tuin.
Op internet kan ik alleen vinden hoe ik een bijenhotel moet maken, maar ik wil meer soorten insecten dan alleen bijen. Ik zou graag gaasvliegen, lieveheersbeestjes en vlinders een plekje willen geven.

Hoe maak ik voor deze dieren een mooi plekje?
Hoe ziet de binnenkant van een insectenhotel eruit?


zondag 19 juni 2011 - 10:18
bakbeest

Bakbeest

Boven je vraag staan foto's op het forum van een prachtig insectenhuisje.Misschien kun je zoiets zelf maken?
Met bamboestokjes,gaas,en strootjes,met wat hout e.d.
Moet te doen zijn.
zondag 19 juni 2011 - 10:28
Mandy

Mandy

Een vlinderhotel is een kistje met verticale sleuven erin en binnenin een aantal takjes waar ze in kunnen hangen en

een lieveheersbeestjeshotel heeft horizontale sleuven.....
zondag 19 juni 2011 - 10:55
Winterroosje

Winterroosje

Wat leuk dat er zo snel reactie komt!

Het gaat mij inderdaad om de inrichting, wat heeft welk diertje nodig?


Hoe groot moeten de sleuven zijn, hoe diep? Hoe dik en ver uit elkaar moeten
de takjes in het vlinderverblijf enzovoorts...

Is het verstandig om te vullen met bijvoorbeeld hooi of stro?
zondag 19 juni 2011 - 12:05
Matabish

Matabish

Lein heeft nèt boven jouw berichtje een link gezet waar je àlles kan lezen over bijen en insectenhotels!
zondag 19 juni 2011 - 12:33
renate67

Renate67

Op de link van lein staat alleen informatie over bijenhotel.
Ik zou ook wel informatie willen over wat goed is voor vlinders en lieveheesrbeestjes, hoe breed en lang moeten de sleuven zijn en wat moet er binnenin het kastje.
En vooral komen er echt vlinders en lievenheersbeestjes in??
Graag praktijkervaringen.
Graag
zondag 19 juni 2011 - 19:21
Matabish

Matabish

OK! Dan vind je hier hoe je een insectenhotel moet maken...

http://www.westland.groei.nl/index.php?id=27719
zondag 19 juni 2011 - 19:32
Polplastron

Polplastron

Voor bijen is het inderdaad niet moeilijk, maar bovendien ook erg nuttig.

Voor de andere dieren zoals lieveheersbeestjes, vlinders e.d. kies ik toch voor een makkelijkere, natuurlijke en een, volgens mij, efficiëntere oplossing.

Plant in je tuin een aantal groenblijvende planten zoals klimop, hulst, Stachys, ...
Vlinders zullen 's nachts en in de winter schuilen in de klimop en de hulst. Lieveheersbeestjes schuilen graag tussen en onder Stachys byzantina.

Oorwormen e.d. schuilen graag onder een stapeltje hout (drie blokjes is al genoeg hoor!).

Verder kan je insectenleven enorm stimuleren door de grond zoveel mogelijk bedekt te houden met planten (schuilplaatsen en eten), afwisselende beplanting (niet elk insect is te vinden op elke plant) en een gifspuit die achter slot en grendel blijft (ook in het luizenseizoen!).

Groeten,

Pol

P.S.: Heeft iemand van jullie eigenlijk goede resultaten met zo'n vlinderkastje? In de literatuur zegt dat de resultaten erg pover zijn, maar gezien ik er zelf geen heb, kan ik er niet over oordelen.
maandag 20 juni 2011 - 09:36
mama_van_meike

Mama_van_meike

ik ben van dit jaar zelf ook echt bezig in de tuin en die insecten hotelletjes vind ik echt super. ik ga vanmiddag nog aan de slag om er wat te maken, is het niet meer voor dit jaar dan in ieder geval voor volgend jaar.
en ik kan er zeker wat van gebruiken want mijn kool zit vol luis en de appelboom heeft het dit jaar ook zwaar.
bedank voor alle leuke berichtjes
maandag 20 juni 2011 - 12:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon