menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippen

Ga naar meest recente reactie

bd

Bd

wij hebben een kip, die blijkbaar denkt dat ze moet broeden,
we hebben geen haan lopen, dus vraag ik me af of er mensen zijn hier op 't forum
die weet hoe ik die kan op andere gedachten brengen,
vroeger bij me thuis, staken we die dan in een omgekeerde emmer voor n paar dagen, maar die methode lijkt me nogal drastisch, zijn er mensen die soms andere oplossingen hebben ,
groetjes en n fijne zondag
zondag 12 juni 2011 - 13:13
cetinel

Cetinel

zorgen dat er geen eikes liggen,kip op een harde ondergrond zetten(zorg dat ze geen toegang heeft tot het legnest ,verder zo vaak mogelijk van haar plaats halen en elders neerzetten.....(liefst dus ergens zonder bedekking,niks zachts zoals gras of stro of schavelingen of zo
welk ras is het,want sommigen zijn zo hardnekkig broeds dat niet veel helpt....
zondag 12 juni 2011 - 13:18
Matabish

Matabish

Ga hier ook maar eens lezen voor raad, jouw kippetjes zijn niet de enige met overdreven moedergevoelens zoals je zal zien...

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=22&tid=34494&hl=broedse_kip#top
zondag 12 juni 2011 - 15:10
Mandy

Mandy

Zorgen dat ze afkoelt.... alleen kan zitten op een stenen vloer bv.....

geen bakje met stro..... en dan is het meestal binnen enkele dagen voorbij.....


zondag 12 juni 2011 - 20:27
Mandy

Mandy

Kippen die broeds zijn leggen geen eieren.......maar blijven wel in hun leghok ofzo zitten... weghalen en zorgen dat ze nergens kunnen zitten......
zondag 12 juni 2011 - 20:28
bd

Bd

bedankt voor jullie raad,
het zijn gewone ordinaire legkippen gekocht bij aveve
zondag 12 juni 2011 - 22:36
Mandy

Mandy

Heb ik er ook 2 van... leggen goed... een andere kip was enkele weken bij mij ook broeds.... kwam een keer per dag naar buiten om te eten en te drinken... Dus snel het slaapbakje weggehaald en toen ging ze op de (koude) grond zitten en binnen 2 dagen was ze weer "normaal" en na een dag of 3 ging ze weer eitjes leggen.....
zondag 12 juni 2011 - 22:49
bd

Bd

allemaal goed en wel,
wat moet je dan 's nachts doen,
ze ook buiten laten slapen of gewoon in het hok
moet ik dan het stro een tijdje wegdoen,
nu laat ik ze gewoon in het hok slapen en tijdens de dag zorg
ik dat ze niet binnen kan zitten
alvast bedankt
dinsdag 14 juni 2011 - 20:18
Mandy

Mandy

Als ze niet gewend is om buiten te slapen dan nu ook niet natuurlijk... Gewoon in het nachthok.... Zit ze niet op stok????
dinsdag 14 juni 2011 - 20:52
bd

Bd

neen, gewoon op het stro,
de stokken heb ik er uit gehaald daar ze steeds onder de stokken kropen,
en om hen zo meer plaats te bieden
dinsdag 14 juni 2011 - 21:25
Mandy

Mandy

Warme stro eruit en een krant eronder.....
Die de volgende dag verschonen....
Eventueel het nachthok afsluiten ( als dat kan ivm andere kippen--- die naar het leghok willen..

Als het echt niet betert de kip oppakken en even onderdompelen ( niet zijn koppetje ) in wat koud water......
dinsdag 14 juni 2011 - 21:28
cetinel

Cetinel

legkippen worden zelden broeds....
is ze fel naar jou toe nu??,maakt ze klokgeluiden,als je haar van het nest gooit(zet! gooit is een uitdrukking)gaat ze dan boos rondlopen ,beetje rondjes draaien met vleugels iets van het lichaam??
heeft ze een broedplek(kale plek op de borst)als ze een deel van de bovengenoemde eigenschappen heeft zal ze broeds zijn,zoniet es controleren op legnood of op luizen.....
dinsdag 14 juni 2011 - 21:46
Mandy

Mandy

Een van mijn 3 legkippen was ook pas broeds..... had alle kenmerken ervan en dat ging nadat gezorgd had dat ze een paar dagen niet meer in het stro kon gaan zitten weer over... Nu wandelt ze elke dag weer lekker buiten en gaat het strohok in voor het leggen van een eitje en slaapt ook weer op de normale plaats...

Met legnood reageren ze toch heel anders....

Ook bij luizen....( als het er maar een is en de rest gedraagt zich normaal zal er geen luis zijn, denk ik.....)
dinsdag 14 juni 2011 - 21:57
cetinel

Cetinel

kan wel hoor,dat ze broeds is.
mijn zus had er ook een,en hardnekkig jong!! tot een dag of vijf voor het uitkomen....gaf madam er de brui aan...
en er zijnnog mensen die ik ken bij wie het zo ging...
legnood heb ik zelf gelukkig nooit meegemaakt.
luis wel: ik had drie legkippen uit een scharrelschuur gehaald,je weet wel:als de legstop begint doen ze die weg voor een euro of 2...
na een tijdje zat een nogal vaak in het legnest en leek wat sloom...de kammen waren niet echt rood,maar das normaal want ze legden nog niet he...
na een paar dagen vreesde ik voor legnood,omda ze ziekjes oogde,steeds in het nest zat,heel suf was etc....
dus ik pak kippie op om te voelen en bereid me al voor op een spoedprocedure ei helpen leggen,ik heb ze nog nie vast of mijn arm krioelt van de luizen.... de andere 2 hadden er ook heel wat,maar niet zoveel als deze...
bij mijn eigen kipjes vond ik enkel wat luizen bij degene die aan de leg waren(van dat nest he)
heb als de wiedeweerga die drie gewassen....ge kunt u nie voorstellen hoeveel luis deruit spoelde
dan gelijk naar de winkel om luizenspray ,deze drie had ik onderussen apart zitten,dus nog es gesprayed,dan nog zomaar efkes 19 kippen(orpingtons,mechelse koekoeken,grote cochins,en faverolles,dus allemaal echte mastodonten)behandeld.....o ja en ook drie zijdehoentjes,maar da zijn lichtgewichten.
ik koop nooit meer dergelijke kippen(leghybriden wel hoor,maar niet van die die ze dus "dumpen
dinsdag 14 juni 2011 - 23:09
bd

Bd

ze maakt klokgeluiden, als ik ze oppak om tijdens de dag apart te zetten,
pikt ze me , en gaat in het gras gaan zitten,
eet wel, luizen zijn er niet te vinden,
het is blijkbaar een hardnekkige,
vroeger bij me thuis , stak m'n ma ze dan in een omgekeerde emmer,
ik ben eigenlijk aan 't twijfelen of ik ze ook niet beter in zo'n emmer zou steken,
madam denkt zeker dat ik het ga blijven tolereren
alvast iedereen bedankt voor de hulp
woensdag 15 juni 2011 - 14:50
Mandy

Mandy

Succes
woensdag 15 juni 2011 - 22:44
Polplastron

Polplastron

legkippen worden zelden broeds....

De échte legkippen worden inderdaad zelden broeds, maar er zijn heel wat rassen waar de broedsheid nog niet helemaal weg is. Veel hangt dus af van het ras en de raszuiverheid van je kippen.

Groeten,

Pol
donderdag 16 juni 2011 - 08:40
bd

Bd

@mandy,
gisterennammiddag ipv stro, krantepapier gelegd,
vandaag was ze de hele dag buiten,
onze ginger,
hopelijk zijn we op goede weg;
ze maakt wel nog altijd klokgeluiden
niettemin bedankt en n fijn weekend
vrijdag 17 juni 2011 - 16:21
Mandy

Mandy

Ik hoop dat het gaat lukken..... lekker buiten wat mais geven, wat spinazie en sla en een aardbeitje in stukjes ( extra vitamientjes) en binnen een paar dagen heb je waarschijnlijk ook weer eitjes van Ginger....

jij ook een fijn weekend

vrijdag 17 juni 2011 - 17:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon