menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloedluis op kippen

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

mijn grootmoeder haar kippen hebben weer last van bloedluizen.
Tegenwoordig is het bijna jaarlijks.

De arme beestjes willen niet meer in hun hok en zitten onde de bloedluis. Ze vermageren dan zo erg.

Mijn grootmoeder heeft het hok nu ontsmet met javel.
Er bestaan een aantal producten op de markt die je op de kippen kan spuiten (ze zou het liefst eens spuitbus hebben). Maar heeft iemand enige ervaring hiermee? Kan iemand een goed merk aanraden?
donderdag 19 mei 2011 - 20:39
jdcoster

Jdcoster

Die bloedluizen blijven overdag niet (weinig?) op de kippen maar klitten samen onderaan de zitstokken en in alle naden en kieren in de omtrek. Ze verplaatsen zich dan s'nachts naar de slapende kippen

Al deze plaatsen eens langzaam overstrijken met een toestelletje om verf af te branden helpt goed. Best nog eens herhalen na een paar weken.
Soms ook de zitstokken verbranden en nieuwe installeren ... .

Ook ooit al eens gezien in een oud boek: De zitstokken monteren op een verticale ijzeren stang waarrond een potje is gelast. In dat potje werd olie gegoten. De bloedluizen verdrinken in de olie.

donderdag 19 mei 2011 - 21:31
Mandy

Mandy

Ik heb mijn onderdelen in het kippenhok allemaal "LOS" gemaakt en daarna een aantal keren in de Hoogglans gezet.... Regelmatig haal ik alles uit het hok en was het af in een emmer met goed heet water en sop... een paar uur in het zonnetje laten drogen en alles kan weer in het SCHONE hok.....

werkt perfect....
donderdag 19 mei 2011 - 21:34
Angelo

Angelo

het hok volledig leegmaken, alles wassen met echt warm water, geen lauw, en een goede scheut Dettol erin ! Zorg ervoor dat je echt alles hebt!

Dit laten drogen, en dan insmeren met sla olie.

Dit helpt hier keer op keer!


Bloedluizen zijn heel irritant voor kippen, en het feit dat ze buiten zitten is eigenlijk al een teken dat het er enorm veel zijn en de kippen er dus al van verzwakt zijn!

succes !
donderdag 19 mei 2011 - 22:25
groengroentje

Groengroentje

ja, het zijn er al heel veel. Had gelezen dat je het kot moest uitkuisen met javel of detol. Ze heeft het al uitgekuist met javel.
Waarom de sla-olie eigenlijk???

Maar er bestaan ook producten om op de kippen te doen. Een soort vlooienpoeder van edialux - zerox-p en dan zou je nog een spuitbus hebben van biokill (is voor duiven, maar zou ook op kippen mogen).

Want denk dat de bloedluis buiten het kippenhok ook nog wel wat in de omgeving zit en zo zou je de kip wat kunnen beschermen.
Maar had gehoopt dat iemand ervaring had met één van deze producten naar werkzaamheid toe.

de kippen hebben er elk jaar last van (sinds een paar jaar) en de beestjes vermageren enorm. Worden soms vel over been. Mijn grootmoeder heeft echt moeite met het onder controle te krijgen van die bloedluis.
Ga haar zeker alle tips nog eens doorgeven, en de meeste zitten ook wel in het kippenhok, maar in de omgeving zit er zeker ook nog bloedluis en de kip zal ze dan terug in het kippenhok mee binnenbrengen als ze geen product op haar is, ben ik bang.
vrijdag 20 mei 2011 - 10:48
Angelo

Angelo

de sla olie dient om de luizen te verstikken. De dikke olie zit als een omhulsel rond hun, waardoor ze geen lucht meer krijgen.

Die luizenpoeders moet je mee oppassen, als je de kippen insmeert erbij, dan moet je er op letten dat het niet in hun ogen komt. En dat is bij kippen moeilijk te vermijden, aangezien ze hun dagelijks pluizen (veren proper maken), hierdoor gaan ze dus ook met de kop tussen de veren waar het poeder op zit, en dus kan het poeder in de ogen. Hier is er ooit een kip blind geworden door dat poeder.


Ik raad aan om je stal nu schoon te maken met het warme water en de dettol, laten opdrogen, en dan sla olie smeren op alles. Dan nieuwe bodembedekking erin.

De week erna doe je dit nog eens. Dan ga je toch al weer een heel deel luizen dood hebben hoor.

Ze zeggen dat knoflookpoeder op het eten doen ook helpt, omdat het bloed dan naar knoflook smaakt ofzo, en dat hebben ze blijkbaar niet graag.

Goede tip van een buurman, laat netels groeien in je wei. De kippen die tussen de netels zaten bij hem, hadden geen luizen, de kippen die in de wei zonder netels zaten hadden er wel !

Netels zijn dus niet altijd zo slecht he


succes erbij !
vrijdag 20 mei 2011 - 12:01
Lino

Lino

Dit is mijn manier om van bloedluizen af te geraken:

Het hok volledig leegmaken,
schoonmaken met allesreiniger.
Goed laten drogen
barsten en naden dichtkitten
binnenkant van het hok wit schilderen met afwasbare verf.
Ga grondig te werk! zodanig dat er geenenkel groefje of spleetje meer overblijft!!! anders nogmaals bijwerken.

Dan alle kieren en toegangen (deurlijsten, scharnieren, ventilatieopeningen) bespuiten met DECIMITE van Edialux dat is een soort spuitsneeuw waar de bloedluizen niet voorbij kunnen. Ze geraken dan niet meer tot bij de kip.
Voor de luizen die toevallig toch nog binnen komen waaien, strooi ik op de bodem van het hok ook nog wat vee-luis-poeder (ook van edialux). Dan kunnen ze niet overleven tussen de bodembedekking.
Houd de bodembedekking zo dun mogelijk.
(mijn producten koop ik bij Aveve)

Nog iets: Ik heb de legnesten appart, dus niet in het nachthok. Dat helpt ook.


De sla-olie schijnt ook goed te werken. Maar vermits ik met mijn methode al 3 jaar van de bloedluizen af ben, blijf ik het op mijn manier doen.
vrijdag 20 mei 2011 - 13:42
Kent

Kent

Hier ok sinds jaren al het tweede jaar op rij van deze smerige beestjes in mijn hok. Maar ik wist niet dat deze beestjes in de dag niet op de kippen zitten en snachts wel.
Ik volg hier mee in elk geval

Rita
zaterdag 21 mei 2011 - 14:05
printemps

Printemps

Naart schijnt zou tabak tussen het strooisel strooien preventief helpen
Ik heb nog niet lang kippen weet er dus niet veel van
En heb er gelukkig nog niet mee te maken gehad,ze kunnen hiervan zeer snel dood gaan

Een leeg rolletje van WC papier en daar 1 vel van keukenrol in proppen,dan zou je zeer snel de beestjes kunnen zien en sneller handelen ( ze verstoppen zich daar in overdag)
zaterdag 21 mei 2011 - 14:37
printemps

Printemps

Kijk ook eens op www.kippenforum.nl

zaterdag 21 mei 2011 - 14:50
groengroentje

Groengroentje

heb er nog eens met mijn grootmoedr over gesproken. Ze heeft toch al langer last.
Is begonnen als ze ooit eens 'zwakke' kippen heeft gekregen van iemand. Zijn er heel wat van gestorven en die hebben dat wss meegebracht.
Sindsdien komen ze elk jaar terug. Ze bestrijd ze nu al enkele jaren. Heeft het hok (is een metalen hok met houten stokken in) al paar keer laten uitbanden. Maar heel lang blijven die engerds niet echt weg.
Al zegt ze wel dat sinds ze ze bestrijd, ze de indruk krijgt dat het jaar na jaar toch iets minder erg wordt.

Nu kuist ze het hok dus uit met javel. Maar ze zal het wss nog veel moeten herhalen. Heb haar ook alle info en tips van jullie gegeven.

Geraak je ooit van zo een plaag eigenlijk helemaal verlost??
zondag 22 mei 2011 - 11:11
jdcoster

Jdcoster

Ik heb altijd ongeveer 12 kippen en ze hebben dat vroeger nog gehad.
Dan is het jaren weg gebleven en nu hebben ze het de laatste jaren weer, zij het in mindere mate.
Ik denk, zolang één bloedluisje ergens overleeft, je nooit zeker bent dat het niet terug komt. Het is nodig van daar geregeld controle op te doen (met de vinger wrijven onderaan de zitstok) en onmiddellijk in te grijpen van zodra je er waar neemt. Dan wordt het nooit zo erg.
zondag 22 mei 2011 - 11:32
kipf@rmhob

Kipf@rmhob

ik ben ook al tijdje aant volgen..kheb ook al geruime tijd last van die vervelende luizen in mijn kipenslaaphok

na vanalles te proberen..nu

Anti-luis = 1 druppel per kip , in de nek of onder de vleugel geeft, daardoor word het bloed vd kip onaantrekkelijk voor de bloedluis en steven ze na erloop van tijd (de bloedluizen hé)
hopelijk geraken we er dan zo WEL vanaf en als controle wc-rolletje in hok EN olie op in/ uitgang zoals deur en venstert
abletten en nu duimen maar
woensdag 23 augustus 2017 - 15:36
sugar

Sugar

Ik heb gewoon de binnenkant van mijn kippenhok witgekalkt. Geen probleem meer sinds dan
woensdag 23 augustus 2017 - 18:24
Thefizyx69

Thefizyx69

Geen hooi of stro meer gebruiken. Hennepstrooiels is naar het schijnt goed tegen ongedierte. Ik heb dat gebruikt na een zware plaag. Op een morgen m'n kuikens dood en toen had ik het pas in de gaten. Daarna hennepstrooisel gebruikt en geen last meer van gehad.
zondag 27 augustus 2017 - 21:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon