menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwerm bijen

Ga naar meest recente reactie

jeanivo

Jeanivo

deze middag hoorde ik een zwerm bijen buiten overvliegen, ben gaan kijken en het was een zwerm van wel 10meter op 5meter. nog nooit zoiets gezien. het was toen wel hard aan het regenen, mss heeft dat er iets mee te maken maar weet iemand daar iets meer over? dacht dat bijen altijd op dezelfde plaats bleven.
ben benieuwd naar reacties.
grtn, wouter
maandag 9 mei 2011 - 19:34
Mandy

Mandy

Nee hoor, als je bijen houdt kun je omstreeks half mei verwachten dat ze gaan zwermen..... ( dan zijn er 2 koninginnen en die neemt een gedeelte van de bijen mee en dan heb je een zwerm...... vangen en dan heb je er weer een kast vol bij).....
maandag 9 mei 2011 - 19:48
jdcoster

Jdcoster

De bijen zwermen niet bij bewolkt en regenweer en praktisch altijd tussen 11.00 uur en 14.00 uur. Bij regenweer wachten ze nog. Als het te lang duurt doodt de koningin de concurrentie in de kast in een gevecht. Dat is alleen maar uitstel want er kunnen nog meerdere dagen nieuwe koninginnen uit de dop komen. Zodra het mooi weer wordt vertrekt er dan toch een zwerm, en dan nog een en dan ... tot er bijna niets meer over blijft.
Vandaar dat imkers proberen dat zwermen te verhinderen en toch jonge koninginnen te kweken, door bepaalde ingrepen. Die imker in jullie buurt heeft zich laten verrassen denk ik. Door gebrek aan tijd voor de conrtole is het me dit jaar ook al overkomen.
Zo'n koningin kan 5 tot wel 7 jaar worden en heeft dan al verschillende keren gezwermd.

Misschien ook eens kijken op:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=22&tid=25038&hl=zwerm
maandag 9 mei 2011 - 20:37
Gehenna

Gehenna

In mijn tuin zat ook eens zo'n grote zwerm. Maar die bleven maar rondvliegen en 'landden' niet. Na een uur of 6 te wachten heb ik er de imker bijgehaald, het waren niet zijn bijen (mij een raadsel hoe hij die herkende) en de koningin was niet te vinden.
Vermoedelijk was de zwerm te groot en hebben ze de koningin verstikt/gekookt. Het heeft nog een hele tijd geduurd maar uiteindelijk waren alle bijen dood. Ze kwamen niet in de kasten die hij komen plaatsen was ook niet. En de planten waren ook dood want ik kon niet in de tuin om water te geven.
Echt jammer dat ze zo moesten eindigen. Waren ze in de kasten gekropen dan had hij ze meegenomen maar zolang ze zwermden kon hij er niks aan doen.
Jammer (al heb ik een heilige schrik van)
maandag 9 mei 2011 - 22:07
jdcoster

Jdcoster

Nog nooit meegemaakt maar het kan natuurlijk. De natuur is onvoorspelbaar en grillig. Het volstaat dat een zwaluw denkt "wat een grote bij daar. Laat ik maar deze nemen." en er gaat een heel volk kapot.
Sommige imkers knippen een stukje van een vleugel van de hare majesteit. Dan 'landt ze onmiddellijk voor de kast en met haar na korte tijd de ganse zwerm.

Goede imkers herkennen hun bijen wel niet maar ze weten wel wanneer en welk volk er zou kunnen zwermen.

maandag 9 mei 2011 - 22:36
jeanivo

Jeanivo

ik heb hier zo een oude bijenkorf staan, daar zit niets in. hoe kun je zo een zwerm vangen? en zo een korf, zijn daar nog dingen voor nodig om er bijen in te huizen? vind enkel wat over kasten en niks over een korf. zal mss niet meer gebruikt worden. ligt nog hier van mijn opa. zou wel plezant zijn als er bijtjes in zouden zitten.
dinsdag 10 mei 2011 - 12:17
jdcoster

Jdcoster

Die strokorven zijn ondertussen wel al bijna folklore geworden. Men is al sinds vele generaties overgeschakeld op kasten, omdat de honing er niet kan uitgehaald worden zonder de bijen te doden
De korven worden nu alleen nog gebruikt om een zwerm te vangen, waarna ze later op een kast 'geslagen' worden.

Voor het houden van bijen in agglomeraties zijn er wel een paar voorwaarden: De kasten moeten zich minimum op een afstand van 20 meter van de openbare weg en van de deur van de buren bevinden. Die afstand mag herleid worden tot 10 meter als er een wand van 2 meter hoog tussen zit.

Als je daar belangstelling voor hebt geef ik de raad, les te volgen bij een imkervereniging of u in het begin te laten bij staan door een ervaren imker.
dinsdag 10 mei 2011 - 12:41
Gehenna

Gehenna

En op 20km Vilvoorde

Een vraagje: Er zit dagelijks een bij ter plaatse te 'fladderen' aan onze trap naar de tuin. Tussen 16 en 18u ongeveer. Wel lief om te zien maar als dat beestje daar is ben ik veilig binnen achter dubbel glas want daar zit verdikke een dikke angel aan z'n gat. En ik heb een panische angst voor al wat geel/zwart is, zoemt en angels heeft.
Ik zou denken dat het een 'wachter' is die het nest bewaakt maar er is hier gelukkig geen nest. Ik zou er een foto van maken maar dat kodakske van 100€ ... dat trekt geen bij in volle vlucht.

Wat doet dat beest daar? Elke dag zelfde plaats zelfde uur.
dinsdag 10 mei 2011 - 23:37
mightywil

Mightywil

Vroeger hadden mijn buren bijen, en als er dan een zwerm door onze tuin kwam moest ik er handjes droog zand over gooien zodat ze in een struik gingen zitten.
De buurman kwam ze dan in een korf schudden.
Een enkele keer kwam die zwerm niet bij hun vandaan ....... maar wie ze vangt mag ze hebben ?
zondag 15 mei 2011 - 09:31
Mandy

Mandy

klopt
zondag 15 mei 2011 - 12:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon