menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlieg eet vlieg

Ga naar meest recente reactie

Macchiato

Macchiato

Mijn frambozenstruik lijkt een aantrekkingskracht te hebben voor allemaal aparte insecten. Deze vlieg zag ik eerst aan een blad bungelen met twee poten en een andere vlieg in zijn armen. Ik wilde er een foto van maken maar toen vloog hij weg. Gelukkig lande hij weer op dezelfde struik.
Hij heeft een lange snuit en is ongeveer 2 a 3cm lang. Hij was druk bezig met een geel met zwarte vlieg.

Weet iemand wat voor een soort vlieg dit is?

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 1 mei 2011 - 20:21
Rita1960

Rita1960

Het lijkt wel een soort roofwesp..

maar zeker weten doe ik het niet

groetjes,

Rita
zondag 1 mei 2011 - 20:31
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Een dansvlieg. vrouwtje Vermoedelijk een Grote dansvlieg (Empis tesselata). Maar er zijn er meer, die er op lijken. Verschil zit o.a. in de kleur van de poten.

De dansvliegen zijn inderdaad rovers. De lange steeksnuit is op de foto goed te zien. Dans vlieg omdat het mannetje voor het vrouwtje in de lucht danst. Verder is het bijzonder, dat het mannetje voor het vrouwtje een prooi mee heeft. Er zijn ook heel veel kleine soorten.
Hoewel het rovers zijn, zie je ze ook wel op bloemen. Mensen worden niet gestoken

Groet, Thijs
zondag 1 mei 2011 - 21:13
Polplastron

Polplastron

Gelukkig zijn er nog mensen die hier oog voor hebben. Je hoeft echt geen safari in Afrika te doen om prachtige dieren te zien. De meest bijzondere zitten gewoon in eigen tuin tenzij natuurlijk alles weer meteen dood moet!
maandag 2 mei 2011 - 11:58
Macchiato

Macchiato

Dank u! Ik zag er trouwens vanmorgen nog een op een blad van mijn perenboom zitten. Hij bleef er rustig zitten ook al waaide het hard
maandag 2 mei 2011 - 13:05
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Als het waait, is me opgevallen, blijven ze vaak langer op hun blaadje zitten. Alleen is het fotograferen dan wat lastig.
Ik heb er gister nog een uitgelaten uit de bijkeuken.
Thijs
maandag 2 mei 2011 - 14:41
Macchiato

Macchiato

Ja, ik moest ook even wachten tot de ergste wind weg was

TuinFairy
Ja dat is zeker genieten!
maandag 2 mei 2011 - 22:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon