menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kip pikt eieren kapot.

Ga naar meest recente reactie

FOSSA

FOSSA

Hoe los je dit euvel op?

Helpt het om het scherpe puntje van de bek een beetje ronder te maken?

Of is er een andere reden dat ze eitjes kapot pikt?



Liefs
FOSSA
zondag 27 maart 2011 - 13:14
molleke32

Molleke32

Dan moet je kalk bij hun eten mengen, ze doen dat als ze dat tekort hebben. Normaal is het dan opgelost
zondag 27 maart 2011 - 13:15
cetinel

Cetinel

van de bek afblijven,dat doet pijn!
ze doen het niet altijd uit kalktekort,soms wel,maar ze lusten ook heel graag eieren en eens ze het gewend zijn zullen ze niet zomaar stoppen.
om te beginnen vaak de eitjes weghaen,verder inderdaad kalk of grit,maar nog belangrijker is ervoor te zorgen dat ze de eikes nie meer lekker vinden....
hoe doe je dat??ten eerste leg je verschillende kalkeieren in het nest en haalt zo vaak mogelijk de echte weg,kip pikt in het kalkei,dat is hard en niet leuk voor de kip,sommigen leren het af na een paar keer in zo een hard ei gepikt te hebben,dan heb je nog de die hards,die een nep en echt ei goed uit mekaar weten te houden en er luchtig op los blijven pikken.
blaas een ei leeg en vul met mosterd of sambal of een combinatie van de 2,leg mosterdei in het nest,kip vind dit ei vies,na 2 tot drie keer denkt ze dat alle eieren zo smaken en geeft op.
je moet wel zorgen dat het mosterdei de enige is die er dan ligt(kalkei mag ook)
geen goede eieren laten liggen dus.
succes!(kip is ook lekker,als voorgaande tips niet helpen )
zondag 27 maart 2011 - 14:21
jdcoster

Jdcoster

En ... er bestaan ook nog valnesten. Die bestaan uit een soort schelp in kunsstof die men monteert in een legbak en die ook licht naar achtren af helt waardoor het ei wegrolt zodra de kip recht staat. Het ei rolt dan door een gleuf in een verzamelbakje in vliegengaas, onder in de legbak. Alles wordt zo geconsrtueerd dat de kippen niet meer bij de eieren kunnen.
Ik heb eens geïnformeerd bij een firma die ze verkoopt, of ik die schelp afzonderlijk kon kopen maar die wou dat niet doen. Daardoor wordt dat al gauw een hele investering die de kippen niet kunnen opbrengen.
Ik geef het maar ter info voor de volledigheid.
Een paar kalkeieren kunnen al veel verhelpen.
Eiervraat bij kippen komt meer voor bij zware legrassen omdat er, door het gewicht van die kippen al eerder eens een ei breekt en daar proeven ze dan eens van en ... .
Geen tijd vrij maken om regelmatig de eieren te 'roven' en dat maar om de twee of drie dagen doen, is ook, problemen zoeken.
De legbak verdoken op stellen in plaats van open en bloot. Achter een schuine plank of in een donker hoekje en onder een laag dakje, helpt ookl. De eieren zijn dan een beetje aan het oog van de andere kippen onttrokken.
Veel succes
zondag 27 maart 2011 - 18:03
Polplastron

Polplastron

Als je van die kalkeieren legt (zo van die namaak) zouden ze het volgens sommigen ook afleren. Deze zijn namelijk hard en dus niet kapot te pikken.

Gelegde eieren kan je inderdaad best meteen weghalen.
zondag 27 maart 2011 - 19:02
molleke32

Molleke32

zo heb ik het ook gedaan polplastron, namaak eieren gelegd en kalk bijgegeven en ze hebben het niet meer gedaan sindsdien wel natuurlijk de andere eieren zo snel mogelijk weg halen
zondag 27 maart 2011 - 19:15
Rita1960

Rita1960

ai ai ai, 'k hier al van alles geprobeerd..

niets heeft geholpen..

Ik houd mijn kippen vrij natuurlijk.. met haan, vrije uitloop, meerdere legplaatsen,
en heb van alles geprobeerd.. ei leggen met mosterd erin enz. niets hielp
en dat met drie hennen waarvan ik zeker wist dat 1 hen de eieren aanpikken deed.

mijn oplossing; 1 hen in de ren, eruit halen, merken en apart zetten.. bij de over gebleven hennen werd er nog steeds gepikt.. andere hen in de aparte ren. BINGO!
Deze pikte haar eigen eieren kapot..

en ja.. lekker in de soep..


groetjes,

Rita
zondag 27 maart 2011 - 19:46
Mandy

Mandy

Kippen vinden eitjes gewoon heerlijk....... ik ook....

dus altijd zorgen dat er genoeg grit is en van de door mij opgegeten eieren de schillen bewaren, een paar uurtjes in het fornuis zetten ( om te drogen ) en met de deegroller eroverheen en daarvan krijgen ze elke dag ook wat......

Bovendien een keer per week neem ik ei en bak dat en geef dat door hun eten.....

vinden ze heerlijk en het is gezond......

en natuurlijk snel de eieren uit het leghok halen.....
zondag 27 maart 2011 - 21:17
Boerke

Boerke

Mijn schoonmoeder heeft me altijd gezegd van geen eierschelpen aan de kippen te geven omdat ze dan de smaak te pakken krijgen. Misschien dat ze gedroogd,zoals Mandy schrijft, anders smaken.
Ik geef hen,geloven of niet, de assen van een steenkoolkachel. Daar zitten ze in te zoeken en te scharrelen. Je moet eens zien hoe sterk dat de eierschelpen zijn.
maandag 4 april 2011 - 11:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon