menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluisbestrijding in actie

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Ik vond vandaag weer heel wat overwinterende lieveheersbeestjes tussen de Symphytum grandiflora, de Stachys byzantina en de groenblijvende tuingeraniums.
En er was er zelfs al eentje wakker en hongerig genoeg om al een eerste snack te verorberen!

Gelukkig voor hem of haar worden de bladluizen in mijn tuin niet bestreden anders zou het lieve beestje op zijn of haar honger hebben moeten blijven zitten! Zo zie je maar dat het ook anders kan hé!

Allemaal Beestjes

dinsdag 15 maart 2011 - 18:28
Polplastron

Polplastron

Hier ook niet en ik heb er vandaag een paar gezien op 1 of andere pol .

Ja ik heb aantrekkingskracht!

Groeten,

Pol
donderdag 17 maart 2011 - 17:42
LauraK

LauraK

Mooie actiefoto! Hier komen ook geen bestrijdingsmiddelen binnen -alle kleine
bee(s)tjes helpen, nietwaar?

Groeten van Laura.
maandag 21 maart 2011 - 07:53
daggie01

Daggie01

ik heb zaterdag mijn lievenheerstbeestjehuisje al bij de tuinbonen gezet ,
want zoals gewoonlijk zaten de tuinbonen al weer eens aardig vol
en die kleine rode lievenheertsbeestje waren s middag al heerlijk aan het smullen

mijn lievenheerstbeestjeshuis zat dus ook tot de nok toe afgeladen met ze
maandag 21 maart 2011 - 08:52
Pieke

Pieke

Lieveheersbeesthuisjes??? Goed, beginnende tuinier, vooruit. Maar toch: lieveheersbeesthuisjes? Mijn kamperfoelie zit ONDER de luis. Verschrikkelijk! Vorig jaar kwam er laat in het jaar een galwespenoorlog dus weg waren ze maar de bloei startte dus ook pas in september... Tweede poging... Toen wonnen de bloemen. Maar wat moet ik nu doen?
woensdag 20 april 2011 - 16:06
Pieke

Pieke

Lieveheersbeestjes vangen? Hoe kom ik nou aan lieveheersbeestjes hahaha! Moet ik in het park gaan besluipen en vangen
Wacht, er was een vrouw die lieveheersbeestjes als eitjes verzendt. Hoe zat dat ook weer.... Even opzoeken... Oh ja, biocontrole. Jee, best heel duur! 35 euro voor gaasvliegen of lieveheersbeestjes. En de webshop doet het niet

Maar: ik hoorde van een kennis dat sproeien met olie en afwasmiddel ook goed helpt. Klopt dat? Ik wil geen schade aan het milieu veroorzaken namelijk. Is afwasmiddel alleen genoeg? Is dat niet ook schadelijk?
woensdag 20 april 2011 - 16:20
Pieke

Pieke

Oh ja, die spiritus! Ik ga ervoor zorgen, dus spiritus en groene zeep halen.

Ik ben blij dat ik dit stuk las: dat zwarte had ik vorig jaar ook. Dat is dus foute boel.
Bedankt!
woensdag 20 april 2011 - 16:33
Pieke

Pieke

Het zijn inderdaad hele luizenbollen!

Lieveheersbeestjes lokkende planten. Hm. Ik ga eens goed rondkijken. Toen ik kind was is er een zo'n anderhalf uur met me meegereden op de fiets. Maar dat kan ik nu wel vergeten. Ik ga rondkijken in de tuin, ik heb er nog geen een gezien namelijk. Platen waar ze op af komen... Tips???
woensdag 20 april 2011 - 17:21
Polplastron

Polplastron

Zorg gewoon dat die beestjes het in jouw tuin naar hun zin hebben.
Enkele simpele tips:

1) Laat bladluizen ongemoeid: hoe meer bladluizen, hoe meer eten, hoe meer lieveheersbeestjes, hoe minder bladluizen ('t Klinkt paradoxaal, maar het is echt wel zo!)

2) Zorg voor een afwisselende beplanting: grote vlakken met dezelfde planten trekken dezelfde plagen aan. Met wat afwisseling zorg je dat een plaag van een groep planten niet meteen naar een andere groep gaat van dezelfde familie.

3) Zorg voor overwinteringsplekken voor insecten: zo'n lieveheersbeestjeshuisje zal vast goed zijn, maar ook groenblijvende planten als klimop, Stachys byzantina, Viola odorata, Symphytum, Geranium macrorrhizum, e.d. zorgen dat insectenetende insecten en spinnetjes kunnen overwinteren. Vaak overwinteren ook daar de bladluizen, maar de voordelen zijn groter dan de nadelen.

4) Zorg voor een bedekte grond: bodembedekkende planten, mulch, compost e.d. zorgen voor een goed bodemklimaat en schuilplaatsen voor nuttige diertjes.

5) Zet planten op de juiste plek: een gezonde plant is beter bestand tegen plagen.

6) Bemest met verstand: snelle groei is sappige groei en werkt bladluizen in de hand. Een evenwichtige bemesting zorgt voor een gezonde groei. (Geen te grote hoeveelheid stikstof ineens dus!)

Groeten,

Pol

P.S.: Het hele concept staat en valt eventueel ook nog met de ligging van je tuin. In een stadstuintje te midden van kilometers asfalt en beton zal je minder lieveheersbeestjes vinden, maar vermoedelijk ook minder bladluizen!
woensdag 20 april 2011 - 20:01
Pieke

Pieke

Wat een goede tips, heel erg bedankt. Het bodembedekkende kan ik vergeten want de aarde is nu grotendeels bedekt met grind. Maar in de open stukken kan ik wel spul laten liggen. Er zijn voldoende plekken voor spinnen (helaas, zucht...) en andere beestjes. Ook hoeken achterin en zo.
Wat planten op een goede plek betreft: ik heb hier nog niet veel verstand van. De tuinmannen hebben dingen nu neergezet waar ze het goed zouden kunnen doen. Ik hoop dat het gaat lukken. Ik moet wel zeggen dat de tuin bij oplevering van het huis vol puin zat. En er zit heel, heel veel zand in. Rechts is het een grote woestijn. Daar zit nu dus ook grind op. Misschien kan ik dat ergens mee mengen.
Tuin staat in de stad... HEEL veel bladluizen, inmiddels minder slakken, jammer genoeg weinig lieveheersbeestjes en heel, heel weinig vogels jammer genoeg.
donderdag 21 april 2011 - 09:43
Polplastron

Polplastron

Haha, heel herkenbaar. Mijn tuin zit ook nog in de aanplantingsfase en ik leer nog telkens bij. 2/3 van de tuin is reeds beplant en gaat erg goed; er is ontzettend veel leven te bespeuren. 1/3 is momenteel ook nog een woestijn (letterlijk op onze zandgrond), maar ik zaai er binnenkort weer wel wat eenjarigen op zodat de bodem bedekt blijft.

Vogels en ander leven kwamen het eerste jaar na heraanleg in onze tuin ook bijna niet voor. Ondertussen zijn we vijf jaar later en vind ik hier verschillende spinnensoorten, bijensoorten, zweefvliegen en massa's vogels. Vooral de mezen vinden de bladluizen in onze tuin blijkbaar heel interessant.

Slakken aten de eerste twee jaar telkens weer mijn hosta's e.d. op, maar hoewel ik ze niet bestreden heb, komen er de laatste jaren precies minder voor in de tuin. Vermoedelijk worden zij ook weer ergens belaagd door een of andere slakkeneter.

Grind is eigenlijk naar mijn mening niet geschikt voor een tuin; enkel als pad of zo. Tussen planten geeft het het nadeel dat je niet zo makkelijk kunt bemesten en dat er voor kleine diertjes niets te rapen valt. Op lange termijn is het ook niet zo handig in onderhoud omdat er toch onkruid tussen zal groeien en er ook bladafval op gaat liggen. Dan kan je beter mulchen met schors of met compost.

Bodembedekkende planten (En denk nu niet meteen aan de oerklassiekers als Vinca en Pachysandra) zijn veel (eco)logischer. In de natuur is de bodem normaal gezien ook zelden onbedekt. Ik gebruik de laatste jaren zelfs lage planten tussen en onder mijn rozen en de voordelen zijn legio!

Geef je tuin dus in elk geval ook wat tijd om in evenwicht te komen. Eventueel kan je dit jaar nog de bladluizen manueel (met de vingers pletten) of met een waterstraal 'bestrijden'.

Groeten,

Pol

donderdag 21 april 2011 - 10:04
Pieke

Pieke

Bedankt Pol.
Ik wilde eigenlijk flagstones her en der onderbroken door grind. Dit omdat er heel veel heermoes in de grond zit dat ook in de tuinen ernaast voorkomt. Het spul steekt overal de kop op. En ondanks het feit dat ze het voordat het grind werd gelegd hebben bestreden is het terug aan het komen in de open delen. Dat trek ik nu dus als ik het zie uit de grond. We hadden ook last van groot gras, meer een rietsoort. Dat rukte ook op, het was het enige dat wilde groeien en overwoekerde alles. Het was heel hard en je kon er niet op lopen omdat het zo puntig was. Dit is dus beter.

Grind vind ik zelf ook een drama wat betreft schoonhouden. Maar goed, we zullen zien. Dit is mijn eerste tuin en het is enorm aankijken en doen.

Met de vingers pletten! Brrrr!!! Nee! Met de waterstraal zou wel kunnen maar ik ben bang dat ik ze op andere planten ga spuiten. Of hoef ik daar niet bang voor te zijn?

Ik zou toch wel graag lieveheersbeestjes willen zien hier. Waar blijven die diertjes??? De slakken zijn nagenoeg verdwenen gelukkig en de enige vogels die we hebben zijn meesjes, eksters en duiven. Ik heb twee winters een roodborstje gezien en ooit een Vlaamse Gaai. En: een keer een eend op het schuurtje. Verdwaald natuurlijk! Het idiote was dat op diezelfde dag ook bij mijn ouders een eend op het schuurtje landde. Zowel hier als daar nooit ervoor of erna gebeurd.
donderdag 21 april 2011 - 10:13
daggie01

Daggie01

een mooie houtwal trekt ook heel veel voegeltjes en insecten aan
leuk als afscheiding in je tuin en ze zijn zeer nuttig
en een goed gebouwde houtwal ziet er naar mijn mening ook nog een leuk uit
donderdag 21 april 2011 - 10:38
Polplastron

Polplastron

Met de vingers pletten! Brrrr!!! Nee! Met de waterstraal zou wel kunnen maar ik ben bang dat ik ze op andere planten ga spuiten. Of hoef ik daar niet bang voor te zijn?

Je mag natuurlijk handschoentjes aandoen hé!
Met die waterstraal heb ik zelf minder ervaring; ik gebruikte dat vroeger wel toen ik nog een vijver had om de bladluizen van mijn waterplanten te spuiten, maar dan spoot ik in het water hé. Spuit in elk geval nooit op een warme, zonnige dag want dan heb je kans dat je je planten verbrand. 's Morgens vroeg, 's avonds of op een bewolkte dag gaat het beter.

Overigens zijn het niet alleen lieveheersbeestjes die bestrijding doen hoor. Sluipwespen leggen hun eitjes in levende bladluizen. Die wespjes zie je meestal niet zo snel, maar ze komen ook bijna overal voor waar bladluizen zitten. Ook hier weer gelden dezelfde tips als in mijn vorige posts.

Overigens zal een tuin met veel insecten ook sneller natuurlijke vijanden aantrekken. Veel bloemen in de tuin, zorgen dus onrechtstreeks ook voor minder plagen! Plantjes als lavendel, e.d. hebben dus meer functies dan alleen maar de sierwaarde!

Groeten,

Pol
donderdag 21 april 2011 - 10:41
Pieke

Pieke

Ja haha die handschoentjes!
Ik ga even kijken wat ik kan doen. Net lavendel erbij gehaald dus dat is mooi. De andere lavendel komt op, eentje moet naar het stort jammer genoeg.
Nog 'pois de senteur' gekocht als zaad. Gaat tegen een schuurtje aan in de zon. Of tegen een muurtje. Of allebei. Ik merk wel dat ik wat uitbundig ben ik aankoop. Ik kocht twee zakken met ranonkelknol en twee met anemoonknol. Ik weet echt niet waar ik ze kwijt kan... Wie wil mag wat hebben.
donderdag 21 april 2011 - 13:09
Pieke

Pieke

Zo, hier een foto.



Allemaal Beestjes

donderdag 21 april 2011 - 15:21
Pieke

Pieke

Hahaha!
Ja, de lieveheersbeestjes mogen aan tafel. Maar waar blijven ze? Er zijn totaal geen andere insecten die ze eten. Gewoon geen te vinden. Die rotluizen vermeerderen zich bij het leven.
donderdag 21 april 2011 - 17:24
Polplastron

Polplastron

Het duurt altijd wel even voordat insecteneters zo'n plaag gevonden hebben hoor.
Vermorzel ze nu al vast voor een deel met je vingers (met handschoentjes ) en heb nog wat geduld.

Indien er toch echt nog te weinig leven in je tuin is, kan je eventueel toch gaan bestrijden met de waterstraal of zelfs met een zeepsopje, al ben ik niet meer zo'n voorstander van dat laatste.

Groeten,

Pol
vrijdag 22 april 2011 - 09:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon