menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ratten of muizen

Ga naar meest recente reactie

LiesbethVreeburg

LiesbethVreeburg

Hallo allemaal,

Deze winter zie ik steeds meer knaagdieren in mijn tuin rondlopen. Ik heb een klein stadstuintje waar ik vogelvoer ophang. ik denk dat ze daar op afkomen. Nu vraag ik me af hoe ik het verschil kan zien tussen ratten en muizen: klopt het dat ratten duidelijk veel groter zijn dan muizen?
De diertjes die ik zie zijn max 10 centimeter lang, de meeste zijn kleiner. Vaak zie ik er 1 of 2, soms wel 5 tegelijk, vooral als de avond valt. Ze hebben een bruin vachtje en klimmen in de bomen waar het vogelvoer hangt.

Is dit gevaarlijk voor de vogels of de omgeving? Ik wil geen gif neerleggen want dan eten de vogels daar ook van. Bovendien, als ze geen kwaad doen zijn ze even welkom.
Bedankt!
maandag 31 januari 2011 - 12:46
zourky

Zourky

Een muis kan tienmaal in één rat,en nu zie je 5 muizen binnen een paar maanden zie je er 50
maandag 31 januari 2011 - 12:54
an

An

dat is de reden waarom ik dit jaar bijna geen eten in de tuin hang voor de vogels ,
vorig jaar zoveel overlast gehad ,en dit jaar gelukkig nog geen een gezien,zou in ieder geval al het gemorste voer op vegen of zo want dat ik het vorig jaar had hangen zag ik er ook een muis van eten, en toen viel mijn vogel voerder fles uit de bboom en zag die muis elke keer naar die fles gaan,om er in te kruipen en lekker eten.
heel veel succes.
dinsdag 1 februari 2011 - 12:21
an

An

maar ik kreeg die muizen ook binnen , ik had vorig jaar zeker 30 muiz3n binnen
dus ik kijk wel beter uit ben blij dat ik hier niks meer heb.
vandaar.,vond het gewoon vies dat ze me huis binnen kwamen kreeg ook nestjes daardoor binnen,
ben blij super blij dat ik er van af ben.
gr an
dinsdag 1 februari 2011 - 14:10
LiesbethVreeburg

LiesbethVreeburg

Bedankt voor de info allemaal. Ik heb ze nog niet binnenshuis gezien, dus ik vind het wel best zo. Ze horen er inderdaad wel bij, en ze zijn ook heel lief toch? ) Goed om te weten dat het muisjes zijn in ieder geval!
dinsdag 1 februari 2011 - 15:07
mjohanna

Mjohanna

Gisteren bij mijn zusje in de groente tuin
Ze was bezig om nog het laatste restje wortelen te redden.
de selderij was ze al te laat voor!

volledig opgevreten door dit schatje ( en zijn 50? broertjes en zusjes)

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

is toch een woelmuisje he?

ik heb het weer losgelaten bij de restanten van wat ooit een mooi partijtje ingekuilde wortelen was.
vrijdag 11 februari 2011 - 21:03
Rita1960

Rita1960

zijn hier (in NL) beschermd voor zover ik weet....
zaterdag 19 februari 2011 - 20:41
mjohanna

Mjohanna

ook als ze je winterwortelen voor de damhertjes opvreten ?

we hebben ze laten lopen hoor !
zaterdag 19 februari 2011 - 21:22
Rita1960

Rita1960

Ja

met de zeer vroege inval van de winter hier, hebben ze zich vermoedelijk zeer goed gevoed met de NIET geoogste winterwortelen, rode bieten, pastinaken en koolrapen

Ze hebben in ieder geval NIET kunnen genieten van de boerenkool.. manlief houdt altijd de weerberichten in de gaten en die zei afgelopen november : Meid, haal je boerenkool naar binnen want er komt sneeuw en die blijft liggen..
Balen als een stekker dus.. maar wel de boerenkool naar binnen gehaald.. de volgende dag lag er een pak sneeuw en die is pas weken later vertrokken...
( saved by my husband )

groet'n

Rita
zaterdag 19 februari 2011 - 21:41
Kent

Kent

Hier bij mij in de tuin ook van deze muisjes, met twee of drie zie ik ze soms rond renen onder de tuintafel op zoek naar restjes van de mezenbollen , krijg het ook niet over mijn hart er iets aan te doen, als onze poes in het voorjaar meer buiten is zal die het aantal wel intomen denk ik . Maar de beestjes gaan vergiftigen brrrr neen

Groetjes - Rita
zondag 27 februari 2011 - 22:57
an

An

Hoi Kent wij hadden er ook nog twee in de tuin lopen heel erg lief o te zien ,maar we betrapte ze er op zodra de deur opstond dat ze naar binnen gingen gelukkig zat er iemand binnen die dat zag en een schrik beweging maakte en toen vloog ie gelijk naar buiten,
(heb er genoeg binnen gehad sins Chanou er is en nadat we van alles er aan gedaan hebben hebben we dit jaar nergens last van.
buiten heb ik een valletje neer gezet waar ze dan gewoon in kunnen maar niet er uit ze gaan er ook niet dood in ,en toen er daar muisjes in kwamen gewoon ergens uit de buurt geleegd zodat ze daar kunnen leven en niet in mijn tuin.
ik hoef geen muis meer in mijn tuin of wat dan ook heb er vorig jaar te veel gezien ze kwamen door het beton en alles heen(knaagde ze stuk een weg om hoog)
had familie muis op zolder met nestjes en beneden in de kast zelfs een nestje in mijn dressoir (en dat ging allemaal door dat beton heen wat ze stuk geknaagd hadden)
net wat ik zeg nu dit jaar (deze winter) geen last meer en dat wil ik houden zo,
ben blij dat ik Chanou heb sins vorig jaar juni. van geen muis meer last,
bahh wat is dat vies (ook al zien ze er lief uit)
maandag 28 februari 2011 - 08:48
squarefoot1

Squarefoot1

het zijn schatige beestjes en mischien nog nuttig ook ,maar als ze binnen komen wonnen beginnen ze nog te stinken ook . heb ze hier ook op de zolder gehad de vorige 2 winters, deze winter niet binnen zijn ze niet welkom grts
maandag 28 februari 2011 - 09:10
Deejay

Deejay

Als je de muisjes niet wilt vergiftigen kan je ze natuurlijk ook gewoon vangen. In de tuin zijn ze inderdaad vrij onschuldig, maar binnen zijn ze inderdaad niet welkom. Ze eten binnen alles op, en ze stinken ook verschrikkelijk. Voor degene die het intressant vinden kun je op http://www.ongedierteproducten.nl een aantal producten vinden tegen muizen. Er zijn vangkooien, valletjes en natuurlijk ook gewoon preventie middelen zodat ze niet het huis binnen kunnen dringen.
Gr. Dj
maandag 28 februari 2011 - 09:43
an

An

Bij Bloeiende boom ook allemaal de zelfde reclame.
over ongedierte
maandag 28 februari 2011 - 15:40
an

An

o dat wist ik niet het is inderdaad de zelfde reclame ik dacht dat dat automatisch ging,
nee dat is niet echt geweldig je eigen reclame maken hier ,
dat hoort ergens anders.
en niet op een forum
maandag 28 februari 2011 - 16:08
jeanivo

Jeanivo

heb niks tegen muizen in de tuin, heb ook veel ratten zitten in het kippenhok(echt veel want je ziet ze spelen 5-6-7stuks) kunnen ratten schade en ziektes overbrengen en hoe krijg je ze weg zonder rattengif te strooien want anders vergiftig je natuurlijk ook de roofdieren die ze pakken.
zaterdag 26 maart 2011 - 18:17
Rita1960

Rita1960

Ja, ratten kunnen ziektes overbrengen..

je kunt ze weg krijgen door het voer voor kippen dagelijks te verwijderen..
het hok en de omgeving schoon te houden..
of.. je maakt je kippenhok rat vrij door er voor te zorgen dat ze er niet meer in kunnen...gaas ingraven..
of je koopt een paar rattenvallen en plaatst ze daar waar de kippen er niet bij kunnen ( maak een "nephok of iets dergelijks)
als je katten hebt of een foxterrier ben je er ook zo vanaf.. als ze tenminste bij de ratten kunnen komen.

groetjes,

Rita

en ik ben allang blij dat je geen gif wilt leggen.
zaterdag 26 maart 2011 - 19:11
jeanivo

Jeanivo

ben niet voor katten want die doden meer nuttige dieren dan de 'slechten'. het kippenhok ratvrij maken helpt niet vrees ik want ze zitten overal in de stal waar het kippenhok staat. en het voeder wegnemen lijkt mij een moeilijk werk om dat elke avond te doen aangezien ik avonden en nachten werk. een goed gif of natuurlijke vijand zou ideaal zijn(behalve kat en hond(weinig tijd voor hond)). maar welk....
zaterdag 26 maart 2011 - 19:56
Rita1960

Rita1960

Kun je een foto plaatsen van je kippenhok buiten en binnenkant, en van de omgeving?

want soms/veelal kun je daar meer info uit halen


grt'n,

Rita
zaterdag 26 maart 2011 - 20:17
daggie01

Daggie01

heb je last van muizen binnenshuis
je vangt ze heel makkelijk met stroopemmers

heel simpel
een emmer 2 flessen schenkstroop
stroop in de emmer loopplankje tegenaan en als ze de stroop ruiken laten ze zichzelf in de emmer vallen en kunnen er niet meer uit

maar dan moet je ze er nog eruithalen en doden (dat is het ergste)
je kan ze wel weer buiten zetten ,maar dan zijn ze zo weer binnen
donderdag 31 maart 2011 - 17:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon