menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Te veel tortels - wat eten ze niet

Ga naar meest recente reactie

lanne

Lanne

In onze wijk beginnen de tortels eigenlijk wat te talrijk te worden - Ik zou graag de kleinere vogels wat willen bijvoederen en zou graag weten ,wat ik dan best aan voedsel geef , zodat de kleinere vogels meer kansen krijgen .
groetjes
Lily-Anne
zondag 19 december 2010 - 14:42
Rita1960

Rita1960

Tortels?? ik mocht willen dat ze hier nog waren.. stuur er maar een paar deze kant op...

groetjes,

Rita
zondag 19 december 2010 - 18:44
Rita1960

Rita1960

ik bedoel ook de turkse tortel..
tot een jaar of 6 geleden nog in de winter zo'n 6 tot 10 op het voer gehad in de winter..
2 jaar geleden waren er nog 2 en nu... niet een!


zondag 19 december 2010 - 19:21
Plantadvies

Plantadvies

Je kunt denken aan een vogelvoederhuis die afgeschermd is met een metalenframe. Deze houden de grote vogels weer tegen, maar laten de kleinere weer door.

Plantadvies
http://plantadvies.com
zondag 19 december 2010 - 19:31
lanne

Lanne

ik heb het even opgezocht en ja het is de Turkse tortel
@ Rita : hier zijn er in ieder geval zeker genoeg Turkse Tortels - ik heb er enkele dagen geleden zeker 20 geteld die in een boom zaten bij de buren waar ze vaak gaan eten
Ondertussen heb ik een soort doorzichtige voederbuis gekocht en een assortiment aan ander voedsel - ik zie wel wie erop af komt en hoop dat de kleinere vogels zeker komen
bedankt
Groetjes
Lily-Anne
zondag 19 december 2010 - 19:44
Rita1960

Rita1960

tja, het waren hier geen inheemse vogels en toch welkom hier.. ( die met die "band"in de nek)
maar vermoedelijk zijn de winterse omstandigheden hier niet goed genoeg voor hen..en hebben ze zich niet kunnen handhaven ( lees voortplanten)
vind ik wel jammer, want het zijn erg mooie vogels en je kunt ze goed tam krijgen!
en ze zijn bij lange na niet zo agressief als de eksters, de (vlaamse-)gaaien, kauwtjes en kraaien die hier ook hun graantje mee pikken!



zondag 19 december 2010 - 20:31
Rita1960

Rita1960

heb vandaag 10 houtduiven geteld op de voeder plaats... en in de bomen hiertegen over zitten er bij tijd en wijle zo'n (ongeveer) 30 stuks... zitten dan onder de eiken te zoeken naar eikels...

zondag 19 december 2010 - 21:06
danny2

Danny2

Hier nog altijd één koppeltje tortels. De eksters halen altijd de nesten leeg zodat er niks bijkomt. Tien keer per jaar beginnen ze een nieuw nest maar noppes. De eksters zelf hebben wel elk jaar jongen en zoeken alle struiken af naar eieren of jonge vogeltjes. Hier vooral kraaien, soms wel tweehonderd achter in de wei, gelukkig komen ze niet aan de voedertafels, die zijn er vooral voor de meesjes, roodborstje, vinken en winterkoning, merels zitten op de composthoop aan de rotte appels.

groetjes danny
zondag 19 december 2010 - 21:30
lanne

Lanne

Ik begin, door jullie bovenstaande reacties, een beetje te beseffen dat ik de tortels toch een beetje anders moet gaan bekijken - als ze het echt zo moeilijk hebben ,dan zal ik proberen om mijn steentje bij te dragen om ze door de winter te helpen .
groetjes en veel plezier met vogels voeren en beloeren
Lily-Anne
maandag 20 december 2010 - 08:26
Rita1960
maandag 20 december 2010 - 08:39
Mandy

Mandy

Ik heb hier ook een koppel tortelduifjes en een koppel houtduiven en een losvliegende zonder ega, en inderdaad meerdere nesten per jaar worden er gebouwd en regelmatig zijn er dans kleintjes maar de eitjes EN ook de jonkies worden door de eksters uit de nesten gegooid. GRRRRRR

Dus ik voer alles, de eksters komen zelfs ook op de voederplank, kan ze toch niet overslaan........ maar ik zie ze niet graag...... want ik zie liever de kleine vogeltjes aangroeien...helaas.....
maandag 20 december 2010 - 22:01
Mandy

Mandy

Weet ik wel hoor maar ik heb de afgelopen 2 jaar dat ik nu hier woon het aantal mereleitjes, tortel- en houtduiveneitjes niet kunnen tellen......

Maar de populatie eksters en kauwen/kraaien blijft maar groeien........

dinsdag 21 december 2010 - 11:37
Mandy

Mandy

Tjee, op 3 meter van mijn glazen achterpui staat een voederplank en nu zit er toch een vogel op.... Dacht eerst dat het mijn Welsumer kipje was, die staat ook regelmatig op de plank het vogelvoer op te eten!! Maar deze was lichterbruin, zelfde maat als mijn kip, lichtbruin, grote snavel en toen ie wegvloog hele grote vleugels.........en lichtbruin/wittige buik......wat was dat??????
dinsdag 21 december 2010 - 11:41
lanne

Lanne

Ik denk dat het een notenkraker is ,ik denk dat ik ze ooit in het zwarte woud heb gezien - of ze hier in België soms voorkomen , daar heb ik geen idee van .
Mandy zal het vermoedelijk wat druk hebben om nu het antwoord te lezen
groetjes
Lily-Anne
maandag 27 december 2010 - 18:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon