menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Egels weg

Ga naar meest recente reactie

klieteklateke

Klieteklateke

Ik weet dat egels heel nuttige dieren zijn in onze tuinen, toch wil ik ze echt weg uit mijn tuin, omwille van verschillende redenen.
Wat kan ik doen?
Help!!!
maandag 26 juli 2010 - 14:33
Rita1960

Rita1960

ik ben juist blij als ik egels in de tuin heb... of als ik de poepjes ervan zie

ideale slakkenvangers!

groetjes,

Rita
maandag 26 juli 2010 - 21:20
jamssen

Jamssen

Er is er maar 1 die onrust stookt.

mlouise
dinsdag 27 juli 2010 - 01:04
zourky

Zourky

De egel vangen en uit zetten op een andere plaats,en als het nu eens een moedertje is met jongen,wie van jullie heeft genoeg stekels op de borst om de kleintjes te voeden ? Hoeveel mensen zouden niet blij zijn als er egels in de tuin zouden lopen.Hoe lang gaan we nog kunnen zeggen ik heb een egel gezien,plat gereden op straat die ziet men nog genoeg maar dat is ook het einde.
dinsdag 27 juli 2010 - 14:32
Polplastron

Polplastron

Als Klieteklateke nu eens gewoon zegt wat het probleem is i.p.v. zo'n open vraag te stellen zonder verdere uitleg ...

Volledig akkoord met vorige reacties van Birdwatcher overigens!

Groeten,

Pol
dinsdag 27 juli 2010 - 18:01
Rita1960

Rita1960

@ Dirk, Pol en Richard,



groetjes,

Rita
dinsdag 27 juli 2010 - 21:15
branco

Branco

wij hebben sinds een paar weken ook een egel in onze tuin ( op onze gazon) en ik wil die ook weg .
1) we hebben 2 honden en als die rond 24.00 nog eens buiten willen dan beginnen ze erop te blaffen en we hebben hier al reclamaties van de buren op gehad.
2) egels zijn drager van vlooien en teken en we moeten onze honden telkens met vlooienshampoo wassen aangezien we ze op hun vacht zien springen.
mocht die egel al deze dingen niet mee veroorzaken mocht die van mij gerust blijven

gr
branco
woensdag 28 juli 2010 - 16:04
zourky

Zourky

Honden krijgen vlooien en teken zonder dat ze met een egel in kontakt geweest zijn ze zitten alle twee in het gras
woensdag 28 juli 2010 - 17:13
Polplastron

Polplastron

Misschien moet je dan gewoon de honden wegdoen (Grapje hé!)

Misschien kan je echter wel rekening houden met de egel en een beetje nagaan wanneer hij ongeveer in de tuin komt. Ik kan mij overigens niet voorstellen dat het beestje zal blijven komen als die honden telkens zo reageren.

Kan je overigens ook die honden niet leren van NIET te blaffen als de egel er is? Ik denk zo aan van die "hondenfluisteraartrucjes".

Groeten,

Pol
woensdag 28 juli 2010 - 20:07
groengroentje

Groengroentje

Ik wil zo graag terug wat meer egels in mijn tuin. Er lopen er wel een paar rond, maar minder dan vroeger, sinds ze achter ons een wijk bouwden.

Mijn kat geef ik elke maand product in de nek tegen teken en vlooien,... en tot op heden nooit problemen op dat vlak gehad. (heel uitzonderlijk eens een teek, maar draai die er dan gewoon uit). Kan dus ook perfect voor honden.

Het enige spijtige bij honden is dat er sommige de egels gewoon doodbijten
Maar kan je weinig aan doen.

vrijdag 6 augustus 2010 - 14:17
cetinel

Cetinel

ik heb ook egels in de tuin.
zit in dubio: goed voor het ongedierte in de tuin.....maar eitjes die opgegeten worden(ben niet zeker dat het de egel is hier hoor,geef ze het voordeel van de twijfel)
maar ook de kuikentjes moesten eraan geloven....
dus nu als er kuikens komen,mogen ze niet meer lekker scharrelen met mama maar moeten ze in een gevangenisje......
paar weken geleden aan gedacht om de egel te vangen en ergens anders uit te zetten....maar inderdaad: stel dat ze een nest heeft,of gewoon terugkomt?.
mijn man vind dat ik overdrijf: ofwel wilt ge ze in de hof ofwel niet.....
trekt u plan dermee zegt ie,als ge zelf nie weet wat ge wilt
ik wli da ze van de eieren en kuikens afblijven,maar ze luisteren precies ook niet zo goed....
als je ze nou zou vangen en aan iemand geven die heel veel last heeft van slakken,in zijn tuin enkel wat sierplanten en gras en geen kippen,is dat daar dan niet leuk voor die egel??
maar ja,dan zit je nog met hetzelfde: wat als die jonkies heeft.....
alleen wat als al die jonkies groot worden in mijn hof en ook aan de kippetjes zitten(heb gelezen dat ze bij gebrek aan eten snachts gewoon aan de poten van volwassen kippen knagen en zo)....
zaterdag 7 augustus 2010 - 20:29
groengroentje

Groengroentje

ge moet geen schrik hebben voor de jonkies. Elke egel heeft een bepaald territorium nodig om genoeg voedsel te vinden. De jonkies trekken meestal weg op zoek naar hun eigen territorium.

En ok, een egel eet af en toe een ei, maar nu ook niet elke nacht ofzo. En of ze kuikentjes eten weet ik niet. Maar weet dat er nog veel andere dieren zijn die kuikens pakken. Kraaien en marter-achtigen ofzo. Wie zegt dat het de egel is.
Mijn grootmoeder had vroeger ook kuikens, en die verdwenen ook. Ze zette die daarom met de moeder altijd in een apart hok tot de kuikens een bepaalde grootte hadden en het grootste gevaar geweken is. Zo erg is dat niet.
Want weet dat soms zelfs de andere kippen de kuikens doodpikten.

Ik bedoel maar dat er zoveel mogelijke daders voor de kuikentjes zijn.

En teveel egels krijg je dus in principe ook niet, daar ze territoriaal zijn.
Dus geen zorgen om de egels maken en ze lekker laten waar ze zijn.

groetjes
zaterdag 7 augustus 2010 - 22:38
Rozientje

Rozientje

ik zie sinds een paar dagen ook een egeltje in mijn tuin,
en ben er wel blij mee,vraag me af hoe het hier gekomen is,
mijn tuin(tje)is langsalle kanten afgezet
zondag 19 september 2010 - 15:57
lo

Lo

Al die (goede) raad die er niets toe doet. Iemand wil de egels uit zijn tuin weg (is zijn zaak en de reden waarom gaat eigenlijk niemand wat aan) en zoekt een diervriendelijke methode. Erg, hé.
Ik heb ook regelmatig egels in de tuin. Maar ze overleven niet lang, want de honden van de buren bijten ze gewoon dood. Bovendien geven die honden blafconcerten tot diep in de nacht als ze een egel ontdekken (maar niet kunnen vangen). Ik doe de egels dus ook weg, want ze worden toch vroeg of laat doodgebeten. Ik vang ze en zet ze uit in een natuurgebied. En dat dit verboden zou zijn laat mij koud. Overigens, een dier vangen om het tien minuten later terug uit te zetten op een geschikter plaats... als dat ook al onder de noemer 'vangen' valt...
zondag 19 september 2010 - 20:49
dendrodan

Dendrodan

volgens mij is die klieteklateke gewoon een eikel die niet van dieren en natuur houdt. Het is haar wel gelukt om mensen op hun paard te zetten tegen elkander.
Ze kan al meegaan met die andere van hoe doe je een boom dood.
zondag 19 september 2010 - 22:12
lo

Lo

Iemand vraagt advies om een egel weg te krijgen uit zijn tuin en dan volgen meteen de niets terzake doende reacties: een egel is nuttig en andere boze en vooral belerende mailtjes. Want K. is natuurlijk een dierenhater en daarom noemen wij hem/haar maar een eikel. Het is haar wel gelukt om mensen op hun paard te zetten tegen elkander? Dat is dan volledig voor rekening van de moraalruiters. K. heeft aan hen niets gevraagd, K. heeft niet om beledigende opmerkingen gevraagd, K. heeft niet gevraagd om de les gelezen te worden, maar gewoon een vraag gesteld aan de mensen die haar eventueel konden helpen.

maandag 20 september 2010 - 21:02
lo

Lo

birdwatcher,
juist omdat de egels ook bij de buren gaan wandelen zijn zij een kort leven beschoren. Een paar jaar terug hadden wij zelfs egeljonkies in de tuin en daar genoten wij zo van. Tot de buurman kwam vertellen dat... de honden ze hadden doodgebeten. Daar waren wij zo triest van dat wij besloten... nooit meer. Dus breng ik een egel weg naar een veiliger plaats.
maandag 20 september 2010 - 21:09
cetinel

Cetinel

vorige week:egel jonkie tussen de kippen zien lopen,midden op de dag.
gevangen en in een kooi gezet met kattebrokjes en water.
begon gelijk te vreten! was ongeveer puber denk ik.
nomaal zie je ze overdag niet tenzij ze wat mankeren,maar deze was toch fit...
ik was elke dag een paar eieren kwijt,en soms nog net de slijmerige resten gevonden met mosterd en sambal gevulde eieren werden ook opgegeten
op de bewuste dag elk uur eitjes gaan rapen.....
ik denk dat ze bij gebrek aan eieren op zoek was naar eten....
door mijn man een heel eind verder weggevoerd en ergens in een veld gezet,
sedertdien elke dag 2tot 3 eieren meer per dag......
eierdief was dus wel degelijk deze knaap....
maandag 20 september 2010 - 21:28
corrine

Corrine

Belachelijk! egels zijn inderdaad beschermd dus afblijven!!! Daarbij is het inderdaad onzin dat je hond of kat er teken of vlooien van zouden krijgen, ga op een flat wonen daar heb je geen egels, ook ik word er moe van van mensen die een tuin willen, maar geen last willen van dieren. Man het sterft hier van de spinnen en pissebedden, leuk vind ik die echt niet hoor, maar ze zijn allemaal op hun eigen manier nuttig, en we hebben 2 egels in de tuin waar we heel zuinig op zijn! We geven ze nu lekker kattebrokjes, we hebben ze gecontroleerd op gezondheid, geen vlooien, geen luizen, en 1 teek weggehaald bij de grootste egel, daarna weer in de tuin gezet en ze scharrelen heerlijk de tuin elke avond door. Padden, kikkers, salamanders, egels, vlaamse gaaien, roodborstjes, merels, vleermuizen, muizen, mollen, diverse mezen, pissebedden (echt megakolonies) spinnen, paddestoelen, we hebben het allemaal in de tuin, maar ik vind het prachtig!

Allemaal Beestjes

woensdag 13 oktober 2010 - 13:33
corrine

Corrine

En egels eten inderdaad eieren, tis omstreden maar ik heb er zelf 1 betrapt met een eendenei en soms kruipt er een egel bij de kippen, dan is er paniek in t kippenhok. Nog steeds "last" van je egel? Bel de egelopvang.

Hier onze 2e egel uit de tuin, deze weegt 0,8 kilo, degene hierboven 1,5 kilo schoon aan de haak.

En oh ja wij weten wat we doen, ik heb jaren bij de dierenopvang gewerkt waar ook egels werden opgevangen en verzorgt.

Zeer spijtig als honden ze doodbijten.....honden opvoeden?? Geen idee heb geen honden. Overigens grappig dat iedereen zich druk maakt (ook ik) en van de starter van het hele topic geen enkele reactie meer.....heel apart.

Allemaal Beestjes

woensdag 13 oktober 2010 - 13:38
cetinel

Cetinel

die heeft de spreekwoordlijke knuppel in het hoenderhok gegooid en is nu vanop de zijlijn aan het kijken

overigens is mijn egeltje weer terug
ik heb hem(denk dat het dezelfde was,was even groot,maar onvolwassen nog)gezien toen die in de namiddag een vogeltje aan het verorberen was
das plots een minder leuk gezicht hoor: zo een schattig uitziend diertje dat schrokkend en met bloed over zijn bekje een vogeltje staat op te vreten...
echtgenoot had hem ver weg uitgezet ja jong bij nader navraag is het amper een halve kilometer uit de buurt das toch ver genoeg zegt die
ben dus weer elke dag 1à2 eieren kwijt....
en egels kunnen dus klimmen,voor degenen die dat niet weten en denken: ik zet ze aan de andere kant van de schutting....trouwens ik denk dat ze ook kunnen graven(ze overwinteren toch in een hol??
woensdag 13 oktober 2010 - 14:25
corrine

Corrine

ze overwinteren in een holletje, maar vaak onder takken of hedra. Een composthoop is ook een waar walhalla.
Ze hebben een groot terrein waar ze in vertoeven, tja het vogeltje wat ie aan het opeten was, was waarschijnlijk al dood, want ze klimmen niet in bomen en het zijn geen echte jagers, tenminste wormen, insecten, slakken, eieren, muizen en vogels eten ze natuurlijk wel, maar muizen en vogels alleen als ze al dood of ziek zijn.
Nogmaals bel de egelopvang, die weten anders wel waar je ze veilig kan uitzetten
woensdag 13 oktober 2010 - 14:29
cetinel

Cetinel

ik weet niet of er een egelopvang in de buurt is hoor.
overigens zijn dit volgens mij jongen van de al eerder door mij opgemerkte egel,die is een stuk groter maar die zie ik enkel in de avond.
die komt ook af en toe snoepen van eten dat ik soms aan de kippen geef(etensrestjes en zo)
in de buurt van de composthoop zit ze ook vaak.
maar tot deze jongeren op het toneel verschenen werd er niet van mijn eieren gesnoept en de(moeder) egel was hier al voor mij,want wij hebben het hier gekocht als bouwgrond en toen ik op een schemerige avond rondwandelde,nog voor we beginnen bouwen waren heb ik haar al es zien lopen.
ondertussen zijn we drie jaar verder huis gebouwd en wonen bijna 2 jaar hier,en het is nog maar van een paar maand geleden dat er eitjes(en ook kuikens) beginnen verdwijnen zijn,dus ik vermoed: ze zijn het nest uit en zelf op zoek naar eten.....
of het vogeltje al dood was weet ik niet hoor,hier komen ze vaak mee snoepen als ik graan strooi voor de kippen,en aangezien ik de egel al tussen de kippen heb gezien kan het ook zijn dat die het vogeltje verrast heeft terwijl ze aan het eten was,want het was een half uurtje nadat ik voer had gestrooid,en eerder lag er daar geen dode vogel anders had ik die al gelijk weggepakt.
ah,tis toch bijna winter,binnenkort gaan ze in winterslaap,ik zal wel zien of en hoeveel last ik volgend jaar van hen zal hebben,egelopvang zoeken kan dan nog altijd....
overigens laten de honden (van de buren,ik heb er geen)de egeltjes gewoon met rust hoor.
woensdag 13 oktober 2010 - 14:41
corrine

Corrine

Geen idee of ze een levende vogel zomaar aanvallen en opeten, staan egels niet om bekend, kuikens is een ander verhaal, die lopen niet weg natuurlijk, maar het zou ook iets anders kunnen zijn, marterachtige of een fred. Ze gaan inderdaad bijna in winterslaap, als er dan nog steeds eieren worden gegeten is het dus niet de egel.
woensdag 13 oktober 2010 - 14:54
Pistachio

Pistachio

Wij hadden vroeger ook een paar egels in de tuin. Die zaten vol met teken. Wij zijn ermee naar het vogelopvangcentrum van Merelbeke gegaan en daar hebben ze alle teken verwijderd. Nadien hebben wij de egeltjes gewoon teruggezet. Nu hebben we er helaas geen meer in de tuin. Maar je ziet er af en toe wel één op straat, onlangs nog een heel jong egeltje "betrapt" bij het eten van kattebrokjes die aan de voordeur staan voor de zwerfkat uit de buurt. Ik vond hem reuzeschattig!
woensdag 13 oktober 2010 - 15:34
Polplastron

Polplastron

Ik heb vandaag helaas een dode egel in de tuin gevonden. Ik wist niet eens dat deze lieve diertjes in mijn tuin geraakten! Waaraan het beestje dood is gegaan weet ik natuurlijk niet, maar het geeft me wel hoop om er ooit nog eens eentje in levende lijve tegen te komen! Qua voedsel moet het in onze tuin een waar paradijs zijn met al die volgeplante, pesticidenvrije borders en al die compost! Wel jammer van het mooie beestje in kwestie!

Grts. Pol
woensdag 13 oktober 2010 - 19:55
Rita1960

Rita1960

Oef da's jammer Pol,

Maar hier heeft mijn man vanochtend een halfwas egel gesignaleerd. HOERA!

en de honden deden er verder niets op (gelukkig) en om bang te zijn dat ze de eieren roven van de kippen kippenhok met goed gaas omheind..

dus deze mag hier blijven.. en z/n eventuele broertjes en zusjes ook.. hier ook vreten genoeg en kattenvoer kan ook buiten gelegd worden..

nu nog een vaste egel in de moestuin

grt'n
Rita

woensdag 13 oktober 2010 - 20:42
corrine

Corrine

eindigd dit topic toch nog leuk, gelukkig veel positieve verhalen over egels van mensen die ze WEL leuk vinden en waar ze WELKOM zijn in de tuin. Keep up the good work mensen!
donderdag 14 oktober 2010 - 09:03
ahel1

Ahel1

Hoi egel-liefhebbers,
Ik heb ook al jaren egels in mijn tuin, dit jaar zitten er 2.
Ik voer ze ook altijd bij in het voorjaar en in het najaar voor ze de winterslaap in gaan.
Ik heb 2 overnachting's plekken voor ze en er is er een bezet, die zal hier ook wel overwinteren.
Mijn probleem is dat de katten uit de buurt de katte brokjes op eten.
Ik doe er ook altijd egel voer overheen, maar dat maakt de katten niets uit, ze halen de katte brokjes er gewoon onderuit.
Nu zat ik op dit forum te zoeken of er ook iets aan te doen is zodat niet de katten alles op eten , ik zet het voer altijd zo laat mogelijk buiten, maar schijnbaar zitten de katten er gewoon op te wachten.
Nu heb ik wel eens gehoord dat je er dan pinda kaas door moet doen , de katten schijnen dat niet lekker te vinden, maar mijn vraag is nu, is dit niet schadelijk voor de egel??

M.v.g.
Alie
zondag 9 oktober 2011 - 23:44
ahel1

Ahel1

Hallo Lein,

Ik heb de egel-opvang gevraagd of het kwaad kon pinda kaas door de brokken te doen, en dat vonden ze een goed idee, de egel kan er goed tegen en vindt het ook lekker.
Je kon er ook een lepeltje appelmoes of een beetje geraspte appel door doen, daar houden de katten ook niet van.
Dat ga ik dus maar eens proberen.

gr. alie
dinsdag 11 oktober 2011 - 11:13
ahel1

Ahel1

Dat van die pindakaas kon je wel eens gelijk aan hebben, en als je goed nadenkt ook heel logisch.
Dan maar eens proberen met appelmoes.

dank je voor het mee denken.
dinsdag 11 oktober 2011 - 11:24
ahel1

Ahel1

De appelmoes was geen succes, ik had de kattenbrokjes met een klein beetje appelmoes onderin het bakje gedaan en daar bovenop het egel-voer.
Het egel-voer was er wel allemaal uit gegeten maar de brokken zaten er allemaal nog in.
Ik laat de appelmoes dus maar weer weg.

Allemaal Beestjes

vrijdag 14 oktober 2011 - 23:22
ahel1

Ahel1

Ik lees net in de telegraaf dat de egel-opvang in het Noord Hollandse Warmenhuizen
heel veel egels in de opvang hebben in deze tijd van het jaar.
Daar krijgen ze pindakaas en daar doen ze warm water overheen, en pinda's in de dop lusten ze ook graag volgens de opvang.
Dat ga ik dus ook maar eens proberen.

zaterdag 15 oktober 2011 - 11:40
Sportbonden

Sportbonden

Goede dag

Ik heb een vraag die al eerder gesteld is maar er is nog geen duidelijk antwoord op gekomen. Ik heb verschillende egels in de tuin waar ik voor hun bestwil van af wil.

Het is namelijk zo dat ik e en x aantal sporthonden heb die helemaal gek worden van de egels die in de nacht de tuin en kennels in komen.

De honden zijn niet meer stil te krijgen en ik heb geen zin in gevechten in de kennel omdat er een egel zo stom is om de kennels in te lopen. Deze nacht weer. In mijn tuin zoon 30 meeter diep en 15 meter breet is al hermetisch afgesloten met fijn gaas top aan onder het zand. Nu komen er daar nog een 10 tal egels iedere nacht. Ze zitten niet in mijn tuin overdag ondat ik geen verstop plek heb voor ze wel komen ze er toch iedere nacht.

Is er wel eens iemand wakker geworden van een gillende egel ik vanacht wel ik wil de egels weg heb en uit mijn tuin niet ondat ik ze niet mag maar om de veiligheid van mij honden.

Vanacht had ik egels bij mijn kennels mijn kennels staan op een plek met aan 4 kanten een sternen muur en betegeld met een groote poort waar een mentale strip onder zit die de stoep net niet raakt. Ik zou zeggen dat is genoeg om ze weg te houden bij mijn kennels.

Heeft iemand tips om ze weg te houden bij mijn kennels ik zou het liefste een vriendelijke manier aan gaan maar als het echt niet anders kan word het toch een minder vriendelijke manier dus echt alle tips zijn welkom.

dinsdag 18 oktober 2016 - 05:39
grieth

Grieth

Ik zou heel graag weten hoe ik een egel vang om hem dan in het park naast ons vrij te laten. Onze zes eendeneieren zijn vannacht uitgekomen en vanochtend was het horror. Mijn jongste dochter ging buiten en vond de zes kuikentjes zonder kop in en rond het nest. Moeder eend ook veertjes kwijt op haar zij, maar toch nog ok. Groot verdriet natuurlijk, wat een beeld. Vandaar mijn vraag hoe ik die egel uit onze tuin krijg. Dit wil ik geen tweede keer meemaken.
Ik weet heel zeker dat het een egel is aangezien we hem de vorige week twee keer gezien hebben maar niet hebben kunnen vangen. Is er toevallig geen plant waardoor ze bv door de geur wegblijven?
woensdag 29 mei 2019 - 10:10
ANNE-ROOS

ANNE-ROOS

Hoi,
Ik wil ook graag tips om de egel te verjagen.
Leuk als jij hem wel in je tuin wil. Maar hier vind ik alleen maar dode slakken en kikkers. En een hoop poep. Ik heb een kleine van 2 die dat voor interessant aanziet . En hele tuin vol vieze groene vliegen.
Dus hij moet weg. Graag goed advies.
maandag 5 augustus 2019 - 15:27
Roeli

Roeli

Een afrastering rond je tuin maken. In elk geval rond het gedeelte waar je hem niet wilt hebben.
Hoeft niet zo heel erg hoog te zijn.
maandag 5 augustus 2019 - 15:37
ANNE-ROOS

ANNE-ROOS

Oh. Ik dacht dat ze daar overheen konden klimmen. Ga het proberen bedankt. ????
woensdag 7 augustus 2019 - 07:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon