menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lopen heb ik gedaan...

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Was juist in de tuin nog wat bladeren aan het opruimen in een bloemperk en kreeg weer de schrik van mijn leven.

Haalde een steen weg en ineens vlogen er allemaal bijen uit. LOPEN LOPEN heb ik gedaan ... en gelukkig waren het bijen en volgde ze mij niet.

Een paar maand geleden stootte ik op een hommelnest in mijn egelhuis en nu dit.
Het hommelnest was geen probleem. Heb ik laten zitten en al heb ik de indruk dat ze nu weg zijn. (zaten er wel al van maart/ april ofzo) Kan dat??? Want in het perk waar ze zitten en ook erachter nog wat willen snoeien en daarvoor zou ik het huisje moeten verplaatsen. Wil niet nog een derde aanvaring met die beestjes.

Nuja, ... het bijennest dat ik juist dus ontdekt heb geeft wel een probleem. Ze zijn genesteld in dood riet (heeft vorig jaar gebloeid) en dat willen we deze zomer nog uitgraven. Ze moeten dus spijtig genoeg weg.

Maar vrees dat ik er geen imker mee plezier kan doen daar ze tussen het riet zitten en je er dus langs geen kanten aankan.
Het zal dus de brandweer moeten worden, al wordt dat ook niet makkelijk, want uitbranden doe je zomaar niet. Er liggen een heleboel droge bladeren en het riet is ook droog, dus dat schiet dan vrees ik gewoon mee in brand. Nuja, we zullen toch eens gaan informeren bij de brandweer.

Als iemand een ander idee heeft voor ze levend weg te kunnen krijgen naar een imker, hoor ik het graag. Al zeg ik eerlijk wel... ik doe het zelf niet. Heb een enorme schrik voor zo nesten, sinds ik als kind in een wespennest terecht kwam.

groetjes
vrijdag 23 juli 2010 - 20:14
Matabish

Matabish

Als het echte honingbijtjes zijn zal gelijk welke imker ze met plezier komen halen!
Die mensen weten hoe ze dat moeten doen en met de hoge bijensterfte van de laatste jaren zijn ze maar àl te blij met een gratis zwerm!
Zelf moet je er niet aan beginnen, je zou maar gestoken worden en schade aan de kolonie veroorzaken.
Bij de gemeente moeten ze je kunnen zeggen waar je een imker kan vinden!

Groetjes,
Matabish.
vrijdag 23 juli 2010 - 23:50
groengroentje

Groengroentje

ik ben niet zeker dat het echte honingbijen zijn. Ze lijken op bijen, maar iets pluchiger dan de honingbij denk ik. Maar het is niet een gewone hommel, daar is hij dan weer te klein voor en heeft hij geen zwarte poep.

Een imker is er iets mee als hij de zwerm of deel ervan met de koningin kan pakken. Denk niet met het riet dat dit hier het geval is.

Een nest in de grond kan een imker ook niet pakken. En bijen zitten normaal niet in de grond.
Dus ben niet honderd procent zeker dat het bijen zijn. mss een kleinere soort hommel?? Maar aan de andere kant kan het nest ook tussen de bladeren zitten. Ligt daar genoeg.

Maar zal voor de zekerheid nog eens informeren

zaterdag 24 juli 2010 - 00:46
Peppody

Peppody

het zouden zandbijen kunnen zijn. Kijk anders is op bijgaande site wellicht dat je ze daar kunt vinden.

Sterkte met het (laten) weghalen van het nest!



http://www.wildebijen.nl/zandbijen.html
zaterdag 24 juli 2010 - 22:01
groengroentje

Groengroentje

dank je, is echt een hele mooie site. Prachtige foto's. Wist niet dat ze met zovelen waren.... maar kan ze me toch niet echt zo goed herinneren dat ik ze herken. En denk niet dat ik ze nog eens van heel dichtbij wil bekijken.

Toch bedankt. Heb de site opgeslagen.
zondag 25 juli 2010 - 14:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon