menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koninginnenpage

Ga naar meest recente reactie

Detuinenindemen

Detuinenindemen

Een bezoeker hier in de tuin zag een koninginnenpage op een daglelie. In Belgie is deze vlinder minder zeldzaam dan in Nederland. Het is een grote en heel mooie vlinder.

Allemaal Beestjes

dinsdag 20 juli 2010 - 08:41
Polplastron

Polplastron

Vorig jaar heb ik er ook eens eentje in de tuin gehad. Verder zie ik ze hier nooit. In Zuid-Frankrijk zitten ze wel met hele groepen in de buurt van het water.

Prachtige vlinders hé!
dinsdag 20 juli 2010 - 09:10
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het moet een spectaculaire aanblik zijn als er een hele groep van deze schoonheden ronddwarrelt.
dinsdag 20 juli 2010 - 09:30
Knovos

Knovos

Hier boven in Noord Nederland zie je ze nooit. Ik zag hem juist voor het eerst toen ik in Belgie "Wakkerzeel" op vakantie was.
dinsdag 20 juli 2010 - 09:56
rialle

Rialle

Wat een beauty! Die heb ik in geen jaaaren gezien. Ik woon in Zuid Limburg (Ned) vlakbij Maastricht en dus ook vlakbij België (13 km) maar ik denk dat de vlinders zich binnen de Belgische landgrenzen houden! want hier zie ik er nooit een!

Groetjes Rialle
dinsdag 20 juli 2010 - 10:18
annis

Annis

Hier is hij wel vaker gesignaleerd(Sittard) maar niet in mijn tuin maar wel aan de overkant.
dinsdag 20 juli 2010 - 10:35
mjohanna

Mjohanna

hier in nederlands midden Limburg komen ze sinds een aantal jaren redelijk veel voor.
Ik heb ze al zien vliegen om het juiste gezegde te gebruiken.
Wij hebben hier op het platteland tegenwoordig overal velden met worteltjes en venkel en de schermbloemige is de waardplant van de rups. Ik heb vorig jaar ooit een foto geplaats van een aantal rupsen op een venkelplant.
Nu ik de eerste gezien heb op het zandpad waar ik mijn honden laat rennen , weet ik dat ik ze de hele zomer zal tegen komen. Ze zijn echt heel mooi .

de rups vorig jaar

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 20 juli 2010 - 12:16
mjohanna

Mjohanna

ps ik laat heel rommelig alle verbena bonariensis die uitkomt in stoep en tuin staan omdat de koninginnepage daar ook op afkomt.


Groet Marian Ne. Limburg
dinsdag 20 juli 2010 - 12:20
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De rups is ook al mooi!
dinsdag 20 juli 2010 - 13:09
kerstkind

Kerstkind

@Martje,
een prachtige vlinder nietwaar...

Ook wij hadden bijzonder geluk:
Deze koninginnepage is uitgekomen in onze kas.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Gelukkig was ik op tijd om dit vast te leggen.
groetjes José
dinsdag 20 juli 2010 - 16:20
lanne

Lanne

nu ik hier lees dat ze graag naar verbena bonariensis komen , zal ik die plant ( 1ste jaar) zeker goed laten uitzaaien , zodat ik deze koninginnepage ook ooit in de tuin te zien krijg
bedankt voor de tip
Lily-Anne
dinsdag 20 juli 2010 - 17:31
Martindaglelie

Martindaglelie

Die is mooi. Helaas zie ik hem/haar ook nooit in het noorden.
Ik heb veel vlinderplanten en veel vlinders in de tuin.
Wie weet komt deze vlinder nogeens naar het noorden.
woensdag 21 juli 2010 - 13:11
FransNL

FransNL

Ik zie ze wel eens een enkele keer in mijn tuin. Toevallig eergisteren nog eentje die interesse in mijn venkel toonde maar jammer genoeg bleef het beestje niet lang genoeg stil zitten om er een goede foto van te kunnen nemen.
woensdag 21 juli 2010 - 13:17
groengroentje

Groengroentje

ik heb er een paar dagen geleden hier ene in de tuin gezien.
Verder ben ik ook van plan wat wortels en andere waardeplanten in de tuin te planten voor meer vlinders te lokken. Dit in samenhang met een paar nectarplanten voor vlinder en dan zou het toch moeten lukken. Al mag ik eerder niet echt klagen qua vlindertekort in de tuin
vrijdag 23 juli 2010 - 20:04
Methos

Methos

Weet dat een groot deel van onze mooiste vlinders het liefst brandnetels als waardplant hebben. Kleine vos, dagpauwoog, atalanta, landkaartje, distelvlinder, c-vlinder kan je als rups allemaal op brandnetels vinden.
woensdag 29 september 2010 - 23:26
groengroentje

Groengroentje

Ik weet dat de brandnetel één van dé waardeplanten is voor vlinders, maar daar zijn ze hier thuis niet mee akkoord om in de tuin te zetten.

Gelukkig groeien die hier nog veel lang de kant van de wegen in het veld.
donderdag 30 september 2010 - 08:58
Polplastron

Polplastron

Ik heb herhaaldelijk geprobeerd de brandnetels achter in m'n tuin te laten staan ... Maar steeds weer kwam de boer van de wei achter de tuin en ...
spoot de brandnetels dood!

Die ******* spuit zelfs gewoon een meter of twee mijn tuin in! Gevolg: geen brandnetels. Ik heb nu maar wat smeerwortel gezet op die plek: het verdringt de brandnetels, maar is toch nog nuttig voor de wilde bijen. En bovendien oogt het mooier dan kale, vergiftigde grond!

Groeten,

Pol
donderdag 30 september 2010 - 20:30
Pistachio

Pistachio

Schitterende vlinder, ik heb deze zomer er voor het eerst ééntje "live" gezien in mijn tuin. Geweldig! Dat was genieten hoor.
dinsdag 5 oktober 2010 - 08:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon