menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hommels in egelhuis

groengroentje

Groengroentje

Ik heb sinds vorig jaar 2 egelhuisjes in de tuin geplaats, in de hoop zo de egelpopulatie hier een duwtje in de rug te kunnen geven. Had de huisjes gevuld met hooi tegen de koude.
Dit voorjaar wou ik gaan kijken of ze de voorbije winter bewoond waren geweest. Nou ja, ... bewoond waren ze deze winter niet geweest denk ik, maar nu was er wel één van bewoont. Alleen was het niet door een egel, maar door een kolonie hommels. Heb ik even de benen genomen toen ik dat zag. Heb later het deksel wel terug gezet nadat ze weer rustig waren en ze leven er tot nu toe nog. Ze zijn idd helemaal niet aggressief. Zelfs niet wanneer we er met de grasmaaier langsrijden.

Maar blijven ze daar eigenlijk lang zitten? En hoe vermijd ik zo dingen in de toekomst?
Zou het egelhuis daar graag weghalen om op een andere plaats te zetten. In de plaats zal ik er wel een hommelhuisje zetten. Dan kunnen ze volgend jaar als ze willen terugkomen.

Maar daar mijn egelhuisjes onbeslapen zijn en ik weet dat hier egels zitten. Hoe overtuig ik ze te slapen in zo een huisje. Doe ik er beter bladeren of iets anders in. Voed je ze best in het huisje? En welke periode voed je ze het beste. Ik weet namelijk niet echt exact wanneer hun winterslaap begint of eindigt of hoeveel tijd ervoor en erna je best voedert.
Zijn er nog andere dingen die je kunt doen voor de populatie van de egel positief te beïnvloeden?
woensdag 14 juli 2010 - 10:34
printemps

Printemps

Ik zou het egelhuis net voor de winter pas een beetje verplaatsen,anders gaan de hommels hun kroost niet meer vinden
Ik wil er ook wel in mijn tuintje
Mijn schoonouders hebben er 1 in het gazon en ik ben er een beetje jaloers op die mooie dikke zoemers

@ birdwatcher

Hangen de nestkasten dan op de normale plaats ? of dichter tegen de grond ?
Laat je oude nest er dan in zitten , of komen ze zo in het nestkastje

mvg
woensdag 14 juli 2010 - 13:43
Stefan70

Stefan70

Egels overwinteren ook graag onder hoopjes takken en bladeren ,ze houden dus niet van een netjes opgeruimde tuin en leven van insecten dus insecticiden zijn uit den boze.Hommels kan je ook in de tuin lokken met planten leedoorn ,meidoorn,vingerhoedskruid ,venkel,hemelsleutel,duizendblad,akelei,zonnehoed,herfstaster,vlier ,kogeldistel,mahonie,enz...

Groetjes

Stefan
woensdag 14 juli 2010 - 19:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon