menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe bijenbloklieveheersbeestjehuis op hangen

Ga naar meest recente reactie

mar_cas

Mar_cas

Goedemiddag tuinliefhebbers,

omdat ik nogal last heb van bladluizen heb ik van het weekend een lieveheersbeestjeskastje gekocht, in de hoop wat van deze nuttige veelvraten naar de tuin te lokken. (Heb overigens sinds april geen lieveheersbeestjes meer gezien hier). Mijn vraag is nu, hoe moet ik dit kastje ophangen? Ik heb ergens gelezen dat je ze het best tussen 30 en 60cm hoogte kan hangen, maar in de zon of juist niet, tussen planten of niet, daar kom ik niet achter.
Dezelfde vraag heb ik voor een nieuw aangeschaft bijenblok, ik las dat deze in de zon op het zuiden moeten hangen, maar hoe hoog eigenlijk, en moet het blok tussen planten hangen of juist niet? Alvast bedankt voor de hulp!

Marieke
maandag 31 mei 2010 - 15:08
Rita1960

Rita1960

tja Marieke daar vraag je wat.........

mijn gevoel zegt mij dat je ze in ieder geval niet te hoog moet ophangen. niet hoger dan zo'n 100-120 cm.
en dan een beetje in de zon (ochtendzon) en in de middag in de schaduw.
voor het bijenblok... ik denk dat je daarvoor bij de imkers moet zijn van dit forum...
en als ik zie waar de imkers de bijenkasten neer zetten zou ik zeggen met vrije uit- en aanvliegroute....

groetjes,

Rita

maandag 31 mei 2010 - 20:10
renate67

Renate67

ik weet niet waar je ze het beste kan plaatsen, maar rita ik weet niet of de plaats van een bijenkast (grote kolonie) iets zegt over de favoriete plaats van solitaire bijen die in een bijenkastje komen.
Renate
maandag 31 mei 2010 - 21:51
Polplastron

Polplastron

Ik heb hier zelf verschillende zelfgemaakte bijenkasten en -blokken. Deze hangen bij mij allemaal op ooghoogte; dat maakt observeren wel des te prettiger.

Al mijn blokken en kasten staan naar het zuiden gericht en hangen tegen een muur zodat de beestjes van een optimale opwarming kunnen genieten. Vorig jaar zat mijn eerste blok helemaal vol en nu zijn alle larven uitgekomen.

Groeten,

Pol

P.S.: Ik vermoed dat je met de lieveheersbeestjes hetzelde kunt doen!
maandag 31 mei 2010 - 23:07
mar_cas

Mar_cas

Bedankt voor het meedenken allemaal! Heb inmiddels het bijenblok op het zuiden op zo'n meter hoog gehangen, boven mijn stokroos. En het lieveheersbeestjeshuis hangt vlakbij de veelgeplaagde klimroos, op het zuiden tegen de schuur. Ben erg benieuw! Zit hier in een stadstuintje, en zoveel vliegt er hier niet rond. Hopelijk krijg ik wat meer nuttige gevleugelde vriendjes als mijn planten wat meer gaan groeien en bloeien.
dinsdag 1 juni 2010 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon