menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderkast vlindervoederschaal

Ga naar meest recente reactie

renate67

Renate67

Heeft iemand ervaring met een vlindervoederschaal en een vlinderkast met kijkvenster. Komen hier echt regelmatig vlinders op af en wordt het dan een leuk kijkplekje of werkt het niet en kan ik beter alleen planten die vlinders aantrekken planten (dat doe ik toch wel).Ik hoor graag uw ervaring.
Renate
woensdag 26 mei 2010 - 09:36
Polplastron

Polplastron

Ik heb zelf geen voederschaal noch een vlinderkast. Maar uit de literatuur haal ik dat het succes van de vlinderkast nogal wisselt en dat dit vooral andere insecten aantrekt.

Wat de voederschaal betreft: is het niet natuurlijker, makkelijker en mooier om gewoon vlindervriendelijke planten te plaatsen zoals: Echinacea, Buddleja, marjolein, lavendel, ...?

Groetjes,

Pol
donderdag 27 mei 2010 - 21:21
renate67

Renate67

Hallo Pol
Daar heb je helemaal gelijk in en dat zou ik normaal ook doen, maar ik heb een gehandicapte zoon die vlinders wel mooi en leuk vindt , maar die ze op bloemen en tussen planten niet ziet/herkent, als er af en toe eens een op tafel gaat zitten gaat hij helemaal uit zijn dak.
Vandaar dat ik benieuw ben of zo´n vlindervoederschaal werkt zodat hij ze dan ook kan zie.
Renate
vrijdag 28 mei 2010 - 10:23
kurt

Kurt

Beste,

Wat de voederschaal betreft is dit product helemaal nieuw in het gamma van onze groothandelaar / fabrikant dat er eigenlijk nog geen ervaringen over kunnen neergeschreven worden. Het is niet dat deze voederschalen de vlinders van ver zullen lokken, maar de vlinders die in de tuin rond fladderen zullen er zeker gebruik van maken en op dergelijke voederschaal kun je ze uiteraard stukken beter observeren.

In vlindertuinen gebruikt men ook soortgelijke voederschalen en daar zie je ze massaal gebruik van maken. Onderstaande foto heb ik genomen in de vlindertuin aan het Zwin.

Allemaal Beestjes

vrijdag 28 mei 2010 - 13:00
Peppody

Peppody

@Kurt: Ik heb net die mooie gele vlinder bekeken in de shop, maar trekt dit niet heel veel wespen aan? Stukjes fruit en suikerwater daar komen toch ook mieren en wespen op af?
zaterdag 29 mei 2010 - 21:49
Polplastron

Polplastron

@Renate: Misschien kan je op een verhoogde tafel wat lavendel zetten. Met een beetje geluk "landen" de vlinders dan wel vlak voor je zoon z'n neus! Kan je misschien even de aard van zijn handicap uitleggen zodat we nog gerichter kunnen nadenken. Zowel mijn vrouw als ik werken dagelijks met mensen met een handicap. Misschien kunnen we nog wat creatieve ideeën geven of opdoen?

Groetjes,

Pol
zondag 30 mei 2010 - 11:01
renate67

Renate67

Hallo polpastron hij is ernstig meervoudig (lichamelijk en geestelijk) gehandicapt.
Hij kan dus niet gericht naar iets toe, maar vooral zal hij een vlinder niet zien als die voor hem wegvalt in een drukke achtergrond van een bloementuin.
Misschien dat de relatief rustige achtergrond van veel lavendel wel lukt, als tenminste de beweging van wijvend lavendel in de wind hem niet te veel afleid.

Weten jullie lage bloemen die rustig beeld geven, lang bloeien, het doen in een vrij lage bak en NATUURLIJK VEEL VLINDERS aantrekken en waar ik nu nog aan kan komen?
Renate
zondag 30 mei 2010 - 12:28
Peppody

Peppody

anders gewoon een schaal neerzetten met wat suikerwater, vers fruit e.d. Maar volgens mij trekt het behalve vlinders ook wespen aan dus goed oppassen! (maar dat doen bloemen natuurlijk ook) Wellicht als je een bosje verse lavendel op de tafel legt dat ze daar ook op af komen?

zondag 30 mei 2010 - 12:32
kurt

Kurt

@Kurt: Ik heb net die mooie gele vlinder bekeken in de shop, maar trekt dit niet heel veel wespen aan? Stukjes fruit en suikerwater daar komen toch ook mieren en wespen op af?

Het is een totaal nieuw product dus er is nog geen eigen ervaring. Er hangt er alvast eentje in de eigen tuin, maar het is nu wachten op mooi weer tot er veel vlinders in de tuin fladderen. De schaal moet je alleszins op een zonrijke, warme en windluwe plaats hangen. Daar landen ze het liefst. Nog meer succes zal je bekomen als de schaal in de buurt van een vlinderstruik of andere plant staat die ook al vlinders naar de tuin lokt.

Wat ik wel weet is dat de wespen of andere insecten die geen lange roltong hebben alleszins niet tot aan het suikerwater kunnen geraken.
Aangezien de voederschaal met het bijgeleverde metalen ophanghaakje aan een tak of dergelijke wordt omhoog gehangen kunnen er ook geen mieren of kruipende insecten bij.

Mvg,
Kurt

zondag 30 mei 2010 - 20:38
Polplastron

Polplastron

Je zou die voedertafel kunnen toepassen en in de omgeving ervan éénkleurige plantenbedden kunnen aanleggen met vlinderlokkende planten. Bovendien trekken die ook weer andere dieren aan die zoemen en brommen wat dan op zich weer een leuke ervaring kan zijn voor je zoon.

Een bak met een donkere lavendel (bijvoorbeeld "Hidcote") kan misschien ook leuk zijn: dit ruikt goed en trekt ook weer massa's insecten. Door de donkere kleur van de bloemen is het contrast met de kleurrijke vlinders erg groot wat de zichtbaarheid bevorderd. Natuurlijk kan je die bak het best op ooghoogte voor je zoon plaatsen.

Ik denk ook nog aan een bijenkastje voor wilde bijen. Maar misschien gaan die te klein zijn voor hem om waar te nemen?

Groeten,

Pol
maandag 31 mei 2010 - 14:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon