menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wespen

Ga naar meest recente reactie

Lorie

Lorie

Vorig jaar s de brandweer erbij moeten halen voor wespen die nest begonnen maken...
Ik vrees dat er dit voorjaar weer heel veel beweging is rond het huis.
Maar zie ze nu nergens binnen gaan.

Wel een gaatje gezien waar 2 hommels in en uit gingen en dat toegesiliconed...

Zijn er planten die ze uit de buurt zouden houden.

Ik vermoed dat het wespen zijn, hebben nogal lang achterlijf...
woensdag 28 april 2010 - 10:08
Knovos

Knovos

Hier zijn er ook al weer heel wat wespen gesignaleerd. Ik houd het ook goed in de gaten want ik heb geen zin in een nest. vorig jaar werd ik nog 2 keer gestoken toen ik niet in de gaten had dat er een nest was.
Ik heb helaas geen tips om ze weg te houden.
woensdag 28 april 2010 - 10:21
Lorie

Lorie

Vroeg me ook af, wat hun nut is.
Bijen ja, maar wespen...
woensdag 28 april 2010 - 10:37
Polplastron

Polplastron

Zowel bijen als wespen zijn dieren die bloemen bestuiven. Pas in de zomer worden wespen agressief als ze op zoek gaan naar eiwitrijk voedsel voor hun larven.

Eiwitrijk voedsel is niet alleen wat op je tafel staat, maar ook heel wat insecten staan op het menu. In dat opzicht is de wesp dus een lastig, maar toch wel heel nuttig dier!

Groeten,

Pol
woensdag 28 april 2010 - 16:40
Matabish

Matabish

Vandaag de eerste wesp in de tuin gezien!
Normaal zie ik er hier heel weinig, dus zolang ik er niet echt last van heb mogen ze blijven rondvliegen!
Ik vind ze eigenlijk wel héél mooi met hun strepenpakje en hun fijne taille!!
woensdag 28 april 2010 - 16:46
Polplastron

Polplastron

Met wespen kan je in de meeste gevallen perfect leren leven (tenzij het nest echt vlak bij je huis zit).

1) Zorg dat er geen etenswaren open en bloot op tafel staan, maar dek alles zo veel en zo goed mogelijk af met deksels.

2) Doe hetzelfde met frisdranken (Een bierviltje op je glas met een rietje erdoor voorkomt veel onheil en is zelfs nog leuk om te zien!)

3) Drink NOOIT rechtstreeks uit een fles. Er zou een wesp ingesukkeld kunnen zijn. Glazen en bekers zijn beter geschikt omdat je dan kan zien wat er in zit!

4) Leer kinderen en jezelf om niet te slaan naar wespen of in paniek te slaan. Hou je mond dicht op het moment dat een wesp rond je hoofd komt vliegen en blijf even stilstaan/-zitten.

Ik heb hier drie kinderen rondlopen tussen de 2 en de 6 jaar en die kennen deze "regels" al heel goed. Enkel onze jongste past tip 4 met overdreven mimiek toe wanneer er zelfs nog maar een vlieg voorbijkomt!
woensdag 28 april 2010 - 20:06
Rita1960

Rita1960

@Lorie, hommels steken nooit tenzij ze echt in het nauw gedreven worden...
ik ben nog nooit door een hommel gestoken,.. ook niet tijdens de oogst bij de frambozen e.d.
wel door een bij die in het nauw zat ( in mijn haar), en over wespen.... wel eens gestoken.. bij het verwijderen van het nest..

@Polplastron,

goede tips... en op 3 zou ik zeggen drink ook niet rechtstreeks uit een blikje.

en aan die jongste van je.. HULDE

groetjes,

Rita
woensdag 28 april 2010 - 21:15
Matabish

Matabish

Zo leren de kinderen zonder angst omgaan met al wat kruipt en vliegt en met eerbied voor al wat leeft!
donderdag 29 april 2010 - 00:22
Polplastron

Polplastron

Mijn oudste zoon (die van 6 dus) heeft een beetje té veel eerbied voor al wat leeft: laatst begon hij te huilen omdat hij per ongeluk een mier had platgetrapt!!!!!

Leg ook trouwens maar eens uit dat je spinnen moet sparen, maar dat leliehaantjes echt wel met schoenmaat 42 mogen bewerkt worden!?!?

Ons credo als we samen in de tuin aan het werken zijn is trouwens: "wormen zijn onze vrienden want ze doen de plantjes groeien!"
donderdag 29 april 2010 - 19:10
Lorie

Lorie

Leuk dat hij zo met de natuur bezig is!
Houden zo! Er kunnen niet genoeg jongeren betrokken worden bij de natuur, vind ik.
vrijdag 30 april 2010 - 09:35
renate67

Renate67

Hallo Voor hommels en ook voor een hommelnest hoef je niet bang te zijn, wij hebben 3jaar geleden een hommelnest gehad in een nestkastje vlak bij ons raam en achterdeur, het in en uitvliegen was een mooi gezicht en het hele jaar is er niemand gestoken terwijl hie toch ook 2 jonge kinderen rondliepen, jongste lopertje wel geleerd dat je er niet op moet stappen als hommel op grond zit.
Bij warm weer zat er een heel circeltje hommels op de rand van het vlieggat met vleugels te wapperen, een levende ventilator, echt een spectaculair mooi gezicht.
Renate
zaterdag 22 mei 2010 - 17:41
Polplastron

Polplastron

Een collega van me heeft echter vorig jaar een hommelnest laten verwijderen. Hij beweerde dat de beesten hem en z'n gezin aanvielen. Het leek mij een straf verhaal.

De hommels die ik hier in de tuin zie tonen geen enkele agressie. Wel heb ik eens een keer (per ongeluk) mijn hand bovenop een hommeltje gezet en dat was een zeer pijnlijke kennismaking!
zondag 23 mei 2010 - 10:37
Matabish

Matabish

Ach Polplastron, er zijn nog altijd véél mensen die niks kennen van de natuur en meteen in paniek raken
als ze íets zien bewegen! Spijtig voor hèn!
Ik heb ook nog nóóit een agressief hommeltje ontmoet!

Maar moet je hier eens zien! Dit is het hercules-werk van een wesp!!
Zij komt de ganse dag materiaal van m'n terrastafel schrapen om het dan mee te nemen naar haar nest,
waarschijnlijk om te gebruiken als metselspecie... ik moet haar erg bewonderen!

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 23 mei 2010 - 14:01
Lorie

Lorie

Wel, dat gebeurt nu precies ook met onze tuinbank.
Vrees dat er binnenkort geen bank meer overblijft...
Dus ze gebruiken dat als nestmateriaal?
Zouden ze dan heel dichtbij ook nest maken, of vliegen ze daar ver mee?
zondag 23 mei 2010 - 21:40
Matabish

Matabish

Mijn wespje vliegt ermee naar een schoorsteen op mijn dak!

Canadese tip:

Om een wespennest zonder gevaar te verwijderen is het voldoende een schotel met olie of benzine onder het nest te plaatsen.
Een dag later liggen de wespen allemaal dood in de schotel en kan je het nest zonder gevaar weghalen.


zondag 23 mei 2010 - 22:04
Polplastron

Polplastron

Ik zou zelf toch niet genoeg moed hebben om een wespennest te benaderen om er een schotel benzine onder te plaatsen hoor!
zondag 23 mei 2010 - 23:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon