menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippeneten

Ga naar meest recente reactie

Liselore

Liselore

Hallo !

Het valt mij op dat de kippen altijd eerst de mais uit het kippeneten oppikken en dan pas de legkorrel en de kleinere graantjes. Gaan ze sowieso eerst voor het grootste, of vinden ze oranje mooier (kunnen ze kleuren onderscheiden ?) Ik neem aan dat ze niet proeven wat ze eten. Nog iets : hoe komt het dat kippen niet ziek worden van etensresten die ze krijgen en die alles behalve "vers" zijn als ik ze hen voorschotel?

Groetjes !
zondag 28 februari 2010 - 16:01
Rita1960

Rita1960

Hun maagzuur sterker en agressiever dan dat van ons mensen?

groetjes,

Rita
zondag 28 februari 2010 - 17:32
Mandy

Mandy

Ik geef mijn kippen de legkorrel en de mais apart.

Legkorrel hebben ze nodig, dat is hun voer waar eigenlijk alles in zit.
Een handje mais krijgen ze tegen de avond voordat ze gaan slapen.

Als ze teveel mais kunnen eten, worden ze te dik en leggen ze minder of geen eieren meer.

Wat ze ook nodig hebben is kalk ( in de vorm van fijngemalen eierschalen) of/en yoghurt. Dan heb je geen problemen met een te dunne schaal of met helemaal geen schaal. dat kan ook nog.

Ook het grit, de kleine steentjes mogen niet ontbreken. Dat hebben de kippen nodig en natuurlijk elke dag vers water.....


Hoeveel kippen heb je en welkk ras?????
zondag 28 februari 2010 - 21:01
Mandy

Mandy

VERS groenvoer in de vorm van een krop sla of andijvie zullen ze ook niet versmaden......
zondag 28 februari 2010 - 21:02
Peppody

Peppody

hoe komt het dat kippen niet ziek worden van etensresten die ze krijgen en die alles behalve "vers" zijn als ik ze hen voorschotel?
Ondanks dat kippen alleseters zijn is het niet echt fris lijkt me als je weet dat je dit dan zelf ook weer eet... Of gooien jullie de eieren weg? Ze krijgen er ook diarree van trouwens. Een in het wild levende kip zal nooit bedorven voedsel eten.

Ik geef de kippen legkorrel aangezien ze veel energie verbranden met het leggen van eieren en dit tevens door dit voer bevorderd wordt en hier alles in zit wat ze nodig hebben. Dit staat de hele dag voor ze klaar. Legmeel kan ook, ze knoeien er alleen meer mee maar zijn wel een poosje zoet met het eten. Daarnaast krijgen ze dagelijks wat handjes gemengd voer, dit moet je zien als snoepvoer. Mais vinden ze gewoon erg lekker (waarom zouden kippen niets kunnen proeven?) en er zitten weer nodige voedingsstoffen in. Als je ze teveel van dit snoepvoer geeft dan vervetten ze snel en leggen ze ook niet zoveel of helemaal geen eieren meer.

Daarnaast lekker laten scharrelen of regelmatig VERS groenvoer geven en grit voor het beter verteren van het voedsel en de kalk voor het produceren van de eierschalen. Water lijkt me vanzelfsprekend, zonder water kunnen ze geen eiwit produceren trouwens.

Geef ze eens een schoteltje met yoghurt en je zult zien dat kippen wel degelijk kunnen proeven, ze vinden het nl heerlijk! Ook een maaltje meelwormen vinden ze heel erg lekker.

Succes
zondag 28 februari 2010 - 21:21
Liselore

Liselore

Wij hebben maar 2 (bruine) kippen, het ras ken ik niet maar we hebben ze gekocht als 'legkip'. Ze krijgen gemengd graan/legkorrel. Waarom ze liever mais eten dan legkorrel (die van jou blijkbaar ook Mandy, anders zou je ze toch niet "verwennen" met een aparte portie mais), dat snap ik dus nog altijd niet, want volgens mij proeven die kippen toch geen moment wat ze eten! Of wel misschien? En groen krijgen ze regelmatig, zeker in het slaseizoen, als er veel te veel sla in de tuin staat. Ze hebben ook een grote ren met gras (en onkruid) in.
Bedankt voor de reakties tot hier toe, maar het maisvraagje hangt nog !
Groetjes !
zondag 28 februari 2010 - 21:25
Peppody

Peppody

kippen proeven wel degelijk wat ze eten. Geef ze eens een schoteltje yoghurt of meelwormen en je zult het zien. Ze kunnen echt mais eten omdat ze dat gewoon het lekkerste uit het voer vinden.
zondag 28 februari 2010 - 21:27
Peppody

Peppody

pasta vinden ze trouwens ook heel erg lekker hier. (gekookt uiteraard). Ze vechten er om, om daar zoveel mogelijk van op te kunnen eten.
zondag 28 februari 2010 - 21:29
Mandy

Mandy

Kippen proeven echt wel wat ze eten hoor....
Mais is erg lekker maar ze mogen gewoon niet zo veel daarvan hebben- ze worden er te dik van....

Gekookt havermout ( een kilopak kost maar E0,40) gemengd met gekookte rijst ( in een pan ) vinden ze ook lekker en is gezond.....

Meelwormen af en toe is goed voor ze... maar ook hier weer.... niet te vaak en niet te veel.....
zondag 28 februari 2010 - 21:34
Mandy

Mandy

Een eitje per week/ 2 weken doorgewerkt in de havermout vinden ze ook geweldig en is goed voor de schaalvorming....
zondag 28 februari 2010 - 21:36
Mandy

Mandy

O enne heel weinig brood voeren.... is niet goed voor ze......
Af en toe wat zonnepitten lusten ze ook graag........

Maar gewoon legkorrel is het beste....... dat moet elke dag, altijd.....
zondag 28 februari 2010 - 21:37
Liselore

Liselore

Ik heb de indruk dat ik mijn kippen wat meer moet verwennen als ik zie wat ze allemaal lekker vinden ! Maar dus ... niet teveel ... Mijn dochter zegt juist dat ik er toch maar niet teveel eieren moet onder leggen (ze eet de pasta liever zelf !).
Daaaaaaaaaaaaaaag!
zondag 28 februari 2010 - 21:39
Amja

Amja

Waarom mogen kippen niet te veel brood eten, bij mij zijn ze dol op brood , daar lopen ze heel hard voor.

mvg Amja
dinsdag 2 maart 2010 - 21:05
Mandy

Mandy

Brood KAN diaree geven en kropproblemen.....
dinsdag 2 maart 2010 - 23:24
Mandy

Mandy

Verder lusten ze graag boerenkool en af en toe wat meelwormen
dinsdag 2 maart 2010 - 23:25
printemps

Printemps

Toen ik nog naar school ging vertelde een juf dat ze 14 dagen geen eieren kon eten omdat ze vies van smaak waren (ook de geur)

De kippen hadden de schalen van kreeft te eten gekregen
(heb dit zelf niet gecontroleerd)


mvg
woensdag 3 maart 2010 - 13:05
Rita1960

Rita1960

Ja, als je ze kippenvoer met vismeel gaat voeren kun je erop wachten dat je eieren de pan uitstinken

Maar die geur heb ik gelukkig al jaren niet meer geroken.

groetjes,

Rita
woensdag 3 maart 2010 - 18:39
Mandy

Mandy

Kun je nagaan hoe je eitjes smaken als je de kippen knoflook gaat geven......


( soms geef je dat tegen ziektes , maar dat is maar een teentje in het water,dus NIET teveel)
woensdag 3 maart 2010 - 19:25
Eve

Eve

Dus als ik kippen wil houden op een groot veld en ze voornamelijk brood en groente te eten geef, zouden er problemen kunnen zijn? Ik had er namelijk aan gedacht om dit jaar wat kippen te houden, niet voor de eieren maar voor het vlees (hybridesoort, niet zo van die speciale vleeskippen die na een paar maanden door hun poten zakken van het gewicht, die arme beestjes).
Dus brood + groente + rondscharrelen is niet goed genoeg zelfs al zullen ze maar een paar maanden leven en moeten ze niet onredelijk groot worden?

Groetjes,

Eve
woensdag 3 maart 2010 - 19:40
Mandy

Mandy

Ben bang Eve dat je het daar niet redt en de kipjes ook niet.....
als ze scharrelen vinden ze natuurlijk wel heel veel, beestjes enzo= lekker vlees voor ze, maar om ze gezond te houden zul je toch wel andere stoffen moeten geven.....denk ik zo
woensdag 3 maart 2010 - 20:53
Rita1960

Rita1960

Hoi Eve..
even uit mijn blote geheugen toen ik nog echte scharrelkippen had.

brood+ groente en rondscharrelen is niet genoeg ook als je ze echt een groot oppervlakte kunt bieden. De kippen zijn wel extra voer nodig en dat liefst in de vorm van "aanvullend"voer..

slacht je ze zelf of doet een ander dat?

groetjes,

Rita

woensdag 3 maart 2010 - 21:21
Eve

Eve

Dus kippen hebben nog wat aanvullend voer nodig. Ik ben eens benieuwd water in in dat kippeneten zit, ik zal er mij eens in moeten verdiepen.

Of we ze zelf zullen slachten? Hmmm... hubby zegt dat hij dat kan en vroeger met zijn opa deed, maar dat is iets waar ik toch geen risico's mee wil nemen, dus het kan wel dat ik het aan de boer vraag.

Als ge 1 dag oude kuikentjes krijgt, dan kunt ge toch nog niet zien of het mannekes of vrouwkes gaan zijn, he? Dus euh... dat wordt dan veel coq-au-vin een paar maanden later?

Ik ben eens benieuwd. Zondag gaan we naar nieuwe biggen kijken, ook!
donderdag 4 maart 2010 - 17:18
Rita1960

Rita1960

@Dirk,

Die kippen van mij liepen gewoon los in het dorp.. nu ja wel in de omgeving van het huis en idd wel in de paardenpoep ...en nee, ik heb nooit de eieren weggegooid, in tegendeel ze konden er niet genoeg van leggen.. maar helaas omdat het echte scharrelkippen waren - nooit in het hok behalve om extra vreten op te halen- altijd buiten slapen in de bomen en het liefst ook nog bij de buurman om daar de koppen uit de kolen te vreten (heeft me heel veel nieuwe koolplanten voor deze man gekost ) - wist ik niet altijd waar de dames de eieren deponeerden.. totdat de hond er mee aan kwam zetten of de hen kwam zeer gelukkig een toom kuikens tonen ..

en het vismeel ei is gelukkig verleden tijd!

@ Eve, succes met de kippen (mnl of vrl) en ook met de biggen! Is dus goed bevallen vorig jaar.. eigen varkentjes...
Ik denk er trouwens ook weer over na om ze zelf weer op te trekken. Net zoals een stiertje..

groetjes,
Rita
donderdag 4 maart 2010 - 19:32
Eve

Eve

Ik wil ook een stiertjeeeeee!!! Of een koetje, mij gelijk Naar het schijnt kunnen de stierkalven van de zuivelindustrie opgehaald worden om als kalfsvlees opgekweekt te worden. Daar zal dan wel wat minder vlees aan zitten dan aan vleesrunderen, maar enfin, als het mij niet veel kost dan geeft dat niet, he
Maar runderen zijn pas na anderhalf jaar klaar of zo? En... de boer waar wij onze biggen houden die wil geen runderen. Hij zegt dat als hoogdringend de oogst moet binnengehaald worden en het dreigt met regen, dat de runderen dan juist dat moment gaan uitkiezen om uit te breken
Een klein Dexter koetje, dat trekt mij wel aan! Worden die eenzaam als ze alleen in een wei staan?

Ik heb al geprobeerd om foto's van onze biggen te plaatsen maar het lukt niet, die foto's zijn wat te groot. Ik zal nog wel eens proberen want onze biggen waren zoooo lief!! 91 kilo aan varken dat op uw schoot komt zitten om gestreeld te worden

Groetjes,

Eve
vrijdag 5 maart 2010 - 20:14
Rita1960

Rita1960

Hoi Eve..
heel eerlijk beter een stiertje dan een koetje.. meer vlees aan het stiertje en het groeit ook sneller en minder vet dan aan een koetje...

Ja, wel even opletten wat voor soort stiertje..liever geen melkras nemen ...slacht meer in ennuh mijn stiertjes had ik altijd zó'n 12 maanden(liefst roodbont en met een inslag naar dikbil...) niet langer want dan wordt het toch echt te gevaarlijk.

en als je dan toch moet kiezen tussen melkrassen.. neem dan liever een roodbonte (zijn over het algemeen zwaarder dan een H-F ras van dezelfde leeftijd)
Maar neem a.u.b. niet zo'n kalf van zo'n hertachtig ras als Jersey's, want dan wordt je echt bekocht, zo'n 35 tot 40 % inslacht.

groetjes,

Rita

Hoe de dexters zijn weet ik niet, maar het verhaal van de boer dat ze dan net uitbreken is bullsh.t.. een goede omheining op stroom is voldoende om ze erachter te houden!
vrijdag 5 maart 2010 - 22:01
Eve

Eve

Ah, dat is goed om te weten. Mijn echtgenoot zit al te bedenken hoeveel extra vriezers we nodig gaan hebben
Er is ook een kleine geiteboerderij hier in de buurt. Geitevlees smaakt naar het schijnt als lamsvlees. Ik zal er eens langs gaan moeten wandelen...
Spijtig dat ons vijverke te klein is om vis in the houden, anders zat die ook al vol

Genieten van lekker weer dit weekend, we hebben het zonneke opgstuurd!


Eve
zaterdag 6 maart 2010 - 16:31
Mandy

Mandy

Hoi Eve, bedankt voor het lekkere zonnetje........ maar die ellendige koude wind erbij verknoeit het weer.....
zaterdag 6 maart 2010 - 17:23
Mandy

Mandy

Van kippeneten via stierenvlees naar geitenvlees

Maar geiten op de geitenboerderij...... worden niet niet gehouden voor de melk en de kaas???
Dat wordt natuurlijk veel gegeten in Engeland maar het vlees van DIE geiten zal wel een beetje heel veel tough zijn, denk ik

Per Mailorder kun je geitenvlees kopen....

in UK wordt niet veel geitenvlees gegeten, helaas.......is errug lekker in Indiaas keuken.......... maar meestal wordt dan schaap, lam of beaf gebruikt
zaterdag 6 maart 2010 - 17:27
Eve

Eve

Ha ha ha, als het maar over eten gaat, he Gentse Waterzooi vanavond, trouwens

Yep, een geitekaasboerderij - die moeten toch ook kids over hebben?
Lekker lang laten stoven


Sorry voor die wind, die was een verstekeling


Eve
zaterdag 6 maart 2010 - 18:11
Mandy
zaterdag 6 maart 2010 - 18:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon