menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eerste salamanders gezien in vijver

Ga naar meest recente reactie

lanne

Lanne

Gisteren zag ik dat de salamanders terug actief zijn in de vijver - het is voor mij altijd een teken dat de lente niet meer ver af is - Het is altijd heel boeiend om ze bezig te zien - hoe ze vrouwtjes versieren en vechten voor de pieren die ik hen af en toe geef .Het zijn de gewone kleine watersalamander - ze zorgen ieder jaar ook voor een groot nageslacht .Het is wel een heel werk om zorgvuldig op te passen dat ik de jonge salamandertjes niet samen met de uitgeviste algen weggooi.
Ik probeer die algen ,dan telkens goed uit te spoelen met vijver water en zet de jongen terug in de vijver .Als er veel algen zijn , dan is dat echt een heel tijdrovend werkje ,maar ik heb het er voor over om ze op die manier te redden .
groetjes
Lily-Anne
zaterdag 27 februari 2010 - 14:55
Maxession

Maxession

Er is hier in de buurt een grote vijver, zitten normaal ook watersalamanders in.
Deze zomer was al het water er bijna uit weg, buiten wat modderpoelen...dus of ze het overleefd hebben weet ik niet. (kunnen ze ook op land overleven?)

Ben er gisteren nog eens langs geweest om te zien of er nog waren, maar niets, heb er wel raar genoeg 1 visje in gezien van 5 cm...

Men heeft rond de poel ook wat bomen verwijderd...? Misschien om te zorgen dat het water niet te veel weggaat?
zaterdag 27 februari 2010 - 17:06
Mandy

Mandy

Leuk Lily-Anne dat er salamanders in je vijver zitten.
Zijn ze er vanzelf ingekomen?

IK heb alleen maar een groot aantal oranje windes in mijn vijver, ook leuk maar salamanders is wel heeeeel erg leuk....

zaterdag 27 februari 2010 - 20:23
lanne

Lanne

De salamanders zijn er niet helemaal vanzelf ingekomen - ik heb ze wat geholpen .Gelukkig maar , want de beek waaruit ik er een paar ben gaan adopteren , die was het jaar nadien volledig vervuild - vermoedelijk van het uitspoelen van spuit- toestellen van insecticiden of andere middelen ( beek ligt vlak naast een fruitboomgaard ) Sindsdien is in die beek nauwelijks nog leven te bespeuren .Ik ben dus een soort natuurbeschermer en zorg voor het salamander bestand in onze buurt .Hier zijn nog nauwelijks propere beken te vinden - gelukkig kunnen ze nu op deze manier overleven en van de ene vijver naar de andere trekken .Ze zijn helemaal vrij om te gaan waar ze willen .Hopelijk zal de zuiverheid van de beken in de komende jaren verbeteren , zodat ze ook terug in de beken kunnen leven .
De salamanders komen ieder jaar terug - ze leven na het paren voor het grootste deel op het land en soms kom ik er wel eens een tegen in de tuin op een vochtig plaatsje- Soms gebeurt het ook wel eens dat ze in de vijver ( in de modder) overwinteren . De jongen blijven in het water tot ze zover ontwikkeld zijn, dat ze gewoon buiten het water kunnen ademen ( hebben eerst een soort uitwendige kieuwen, zodat ze zuurstof uit het water kunnen halen zoals de vissen . Er mogen wel niet veel of geen grote vissen in de vijver zitten of ze worden teveel lastig gevallen en opgejaagd of opgegeten .Ook moet je erop letten dat ze niet door je vijver pomp worden vermalen als ze eens te dicht komen ( daar weet ik wel een oplossing voor als je dit wil weten ) Natuurlijk mag je ook niet te veel rommelen met producten in de vijver te gooien en indien nodig alleen biologische middelen gebruiken .
Ik hoop dat ik ooit eens alpenwater salamanders in de vijver zal hebben .
groetjes
Lily-Anne
zondag 28 februari 2010 - 12:46
Maxession

Maxession

@ lanne; Bedoel je dat je nu andere salemanders dan de alpenwater hebt zitten? Zoja, welke dan wel?
zondag 28 februari 2010 - 13:08
Mandy

Mandy

Mijn vijver is geheel biologisch, het water is helder, door de leemlaag LIUJKT het wat donker maar het is kristalhelder..... Een zuurstofpomp is ook niet nodig.... Er groeien voldoende planten in om een juist evenwicht te behouden.....

Het moet mooi zijn om die salamanders te volgens van jong tot volwassen..... hier kan ik dat zo mooi met waterjuffers, die overwinteren ook in mijn vijver in de modder en allerlei kleuren zie je dan later in het jaar verschijnen.....schitterend is dat.....
zondag 28 februari 2010 - 15:50
Mandy

Mandy

Dat is ook immers de meest voorkomende salamander in Nederland en Belgie.....
zondag 28 februari 2010 - 19:59
lanne

Lanne

Ja het is de kleine gewone watersalamander - spijtig genoeg geen alpenwater salamanders
Het stond al in het eerste bericht maar je zal er vermoedelijk over gelezen hebben
groetjes
Lily-Anne
zondag 28 februari 2010 - 20:35
lanne

Lanne

@birdwatcher,
Ja de bruine kikkers zijn er ook weer - gisteren 2 gezien - Ze komen wel , maar kikkerdril heb ik nog niet gehad - wel al enkele jaren eitjes van padden gehad - als die allemaal terugkomen , zal het hier druk worden .Als ik ooit te veel padden of kikkerdril heb , dan zal ik die wel gaan verplaatsen naar een gezonde natuurvijver , dan kunnen ze daar lekker verder kweken en help ik de natuur een beetje
fantastisch al dat leven in de vijver - ik kan er niet genoeg van krijgen !!!
groetjes
Lily-Anne
woensdag 3 maart 2010 - 07:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon