menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kip legt mega ei

Ga naar meest recente reactie

Peppody

Peppody

Vanmorgen toen ik bij de kippen kwam, lag er wel een heel erg groot ei in het nest! De normale eieren wegen ongeveer 60 - 65 gram. Deze weegt 87 gram! Hopelijk gaan ze zo door met die grote eieren te leggen

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 13 januari 2010 - 12:38
printemps

Printemps

Misschien is het een tweeling-ei

Dubbele dooier

Mvg
woensdag 13 januari 2010 - 12:43
Mandy

Mandy

Dat is mooi. en lekker
Van welke kip is het???
woensdag 13 januari 2010 - 18:18
Peppody

Peppody

geen idee welke. Ik heb grote Brahma's en 1 van de 6 kippen is weer aan de leg. Deze kippen leggen eigenlijk 's winters niet.

We gaan 'm van het weekend lekker opeten.
woensdag 13 januari 2010 - 19:23
Mandy

Mandy

Maar geven Brahma's niet altijd van die grote eieren?

Ik heb witte leghorns en die leggen het hele jaar door en eitjes met een gewicht van tussen de 75 en 90 gram........ niet gek he????
woensdag 13 januari 2010 - 20:03
hildavw

Hildavw

Onze jongste zoon heeft ook 2 kippen, maar ik weet niet welke soort.
Deze hebben (vorige zomer) ook al eieren gelegd van meer dan 90 gr.

Als ik eraan denk als ik hem zie, zal ik eens vragen of ze van een speciaal ras zijn, maar ik vermoed van niet. Ze zien er uit als doodgewone kippen.

groetjes

Hilda
donderdag 14 januari 2010 - 15:56
Rita1960

Rita1960

Ach, de kippen zullen wel denken..
in de winter leggen we bijna niet maar als we dan eens een ei gaan leggen doen we het goed dubbel en dwars
Baas mocht eens op het idee komen dat we niet meer willen leggen

groetjes,

Rita
donderdag 14 januari 2010 - 19:27
Peppody

Peppody

Maar geven Brahma's niet altijd van die grote eieren?

Ik heb witte leghorns en die leggen het hele jaar door en eitjes met een gewicht van tussen de 75 en 90 gram........ niet gek he????

nee helaas, het zijn wel 1 van de grootste kippen die er zijn maar de eieren zijn van normaal formaat, het zijn niet echt legkippen. Niet gek hoor, altijd van die grote eieren!
donderdag 14 januari 2010 - 22:10
Mandy

Mandy

Ja eigenlijk is het raar toch dat Brahma's zulke grote kippen zijn en niet meer dan 150 eitjes per jaar leggen en bv leghorns zijn echt geen grote kippen en die leggen het hele jaar door en ook nog een flinke maat. Ook nu, in de kou, ze gaan gewoon door..... maar dit zijn dan ook echt LEGkippen....... maar ik vind ze ook mooi.
Voor Brahma's heb je wel een groot hok nodig, denk ik, en ook een grote loopruimte?????

Het zijn wel schitterende kippen he??????

Spannend of er snel nog meer eitjes komen............of dat het een "vergissing" was....
donderdag 14 januari 2010 - 22:14
Peppody

Peppody

ze hebben een grote schuur tot hun beschikking, en de ren zal zo'n 9,5 meter lang en 4,5 meter breed zijn. We willen dit jaar nog verder gaan uitbreiden met de ren, dan wordt het 2x zo breed. Ze houden hun stuk namelijk perfect onkruidvrij

ik vind vooral die veren aan de poten geweldig en ze zijn enorm kindvriendelijk en rustig.

Maar Leghorns zijn ook mooie kippen, wie weet als we gaan uitbreiden dat we er een ander ras bij gaan zetten, hoewel er zijn nog zoveel kleurslagen van de Brahma die ik nog niet heb...
donderdag 14 januari 2010 - 22:17
Mandy

Mandy

Dat wordt vast nog een moeilijke keuze dan
vrijdag 15 januari 2010 - 09:49
Peppody

Peppody

ach, nog tijd genoeg de uitbreiding staat er nog niet en mijn man kennende.... zal ik nog heel wat maanden moeten zeuren voordat hij eraan gaat beginnen

Een Faverolle vind ik ook een prachtige kip, maar nog moeilijker aan te komen. We zien het wel.

Het was een dubbeldooier! We hebben 'm vanmorgen lekker opgesmikkeld! We hebben nu om de 2 dagen ongeveer een ei, maar niet meer van die mega-eieren

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 16 januari 2010 - 16:20
Mandy

Mandy

Mooi, een dubbeldooier.........

Dan is die ene Brahma toch aan de leg alweer....
Zou ze de lente voelen aankomen?????????
zaterdag 16 januari 2010 - 17:32
Peppody

Peppody

wat mij betreft mag die lente wel komen nu, kan mij niet vroeg genoeg beginnen!heb vanmiddag al weer e.e.a. opgeruimd in de tuin en gezien dat een aantal planten al weer aan het uitlopen zijn gelukkig.
maandag 18 januari 2010 - 21:46
Mandy

Mandy

Lekker weertje vandaag he?
Hier was het 5 graden, helaas geen zonnetje zoals gisteren.... en de kippen liepen heerlijk rond te banjeren in de hele ren.... ze hadden er weer zin in ( ook al lagen er een paar plassen dooiwater)
maandag 18 januari 2010 - 21:52
jack1

Jack1

dat is inderdaad een groot ei ...
zelf heb ik ook brahma,s en mijn pas overleden Hen legde ook vaak van die eieren met 2 dooiers er in .........
dinsdag 19 januari 2010 - 09:41
Peppody

Peppody

hier is de sneeuw al weggedooid en ik heb gisteren al weer aardig in de tuin gerommeld. Wat afgestorven takken en planten weggehaald, stokjes gestoken daar waar bollen opkomen dat is makkelijker als ik over een paar weken de drietand er doorheen haal (als het zulk weer blijft tenminste) en nog wat bollen geplant die ik had gekocht uit een opruimbak van de aveve. Laat de lente nu maar komen!
dinsdag 19 januari 2010 - 16:02
Mandy

Mandy

Bij mij is ook 98% van die rommel gelukkig al weer weg. Het is zo heerlijk buiten, wel wat nattig nog, maar er kan alweer wat gewerkt worden. Oude takken, oude blaadjes, compostbak omkeren... ....

Als het nog een paar dagen droog blijft kan ik wel weer een dagje hakselen......
dinsdag 19 januari 2010 - 19:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon