menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geen vogels

Ga naar meest recente reactie

kattepootje

Kattepootje

hallo,

Er hangt nu toch al een goede maand een mezenbol aan de wasdraad. Maar er komt geen enkle vogeltje eten. Ik dacht eerst dat er mss geen waren. Maar deze week heb ik een roodborstje gezien in de tuin. Ik heb wel geen bomen staan waar de vogels zich kunnen verstoppen voor de poes.

Waarom komen er geen vogeltjes eten? Is er iemand die oo k dat probleem heeft of die mij goede raad kan geven.
Ik had een grote voorraad ingelegd met mezenbollen me t het idee om de vogeltjes deze winter te voederen. Jammer er komen geen vogels.

groetjs,

Erika
vrijdag 8 januari 2010 - 15:59
lentemode

Lentemode

Ik heb zo het idee dat heggen, dicht struikgewas, bomen, ... in je buurt onmisbaar zijn om het mooie vogelleven gade te slaan, kwestie van een veilige aanvlieg- of vluchtroute te vinden

Check eens, misschien voldoen de buren wel aan deze voorwaarden en is het aangereikte voedsel daar dus meer in trek.
Ook hier moesten we enige dagen aankijken hoe de vogels zich op het eten van de buurman stortten, dieper de tuin in, terwijl wij het voederhuisje heel dicht bij de grote ramen plaatsten.

Enne, kom nog vaak langs op dit ongelooflijk leuke tuinforum, Erika.

Groetjes,
Mia
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 8 januari 2010 - 17:13
printemps

Printemps

Er zijn ook vogeltjes dat bijna alleen van de grond eten
Merel en roodborstje horen daarbij
Ik gooi op de grond een soort van muesli-voeder
Ander voer kan al wel eens voor ongewenste kruidgroei zorgen

mvg
vrijdag 8 januari 2010 - 18:37
Mandy

Mandy

Woon je er misschien pas zodat de vogels niet gewend zijn aan voer in die omgeving of
woon je in een dicht bevolkte nieuwbouwgedeelte? Daar hoor je dat wel vaker, teveel mensen en huizen en te weinig bomen/ struiken.

Ik dacht vorig jaar ook dat er geen vogels waren toen ik hier kwam wonen.
Heb gewoon overal vetballen en broodresten en zaad opgehangen en neergelegd en dit jaar is het al veel drukker.
Vanmiddag zaten er wel 30 vogels, duiven, merels, mussen, mezen, roodborstje en nog andere onbekende vogels, eerst te wachten in de struiken en bomen en toen ik eenmaal alles weer had gevuld en een gedeelte op een schoongemaakte plek had neergelegd, was het een gekrioel, echt leuk.
Ik denk dat je divers voer moet blijven aanbieden en dat ze dan wel zullen komen......
vrijdag 8 januari 2010 - 19:17
Rita1960

Rita1960

en voor de merels... een of meerdere in vieren gesneden appels op de grond leggen..of op een verhoging zonder dak.( op dit moment 4 appels per dag)
zijn ze dol op. oh ja de kramsvogels lusten ze ook maar dit zijn nog grotere vechtjassen dan merels.
voorzichtig zijn met broodresten.. daar zijn ook muizen en ratten dol op.
(als ze 's nacht blijven liggen)
op dit moment komen hier plm 12 merels, 6 groenlingen, 50(bijna niet te tellen) mussen (huis en ringmussen) 10 tot 12 houtduiven, plm 10-15 vinken, 3 roodborstjes, de grote bonte specht (1 of 2), een stuk of 4 geelgorzen hun eten halen. Het winterkoninkje is ook aanwezig alsmede een paar boomklevers en boomkruipers. Sinds het invallen van de sneeuw zijn de laatste twee witte kwikstaarten vertrokken (ik mag hopen dat ze nog een goede overwinteringplaats hebben gevonden, 't waren jonkies) ook hier gesignaleerd in de resten van de teunisbloem een tweetal putters.. vlaamse gaaien, kraaien en kauwtjes en niet te vergeten de eksters die de grotere voedselstukken meenemen...
ach en ik zou bijna vergeten, kool- en pimpelmezen... maar ja, die horen er hier gewoon bij..

en dat alles met winterstrooivoer, "vetvoer" en dankzij de A..i mezenbollen, mezenstangen, pindanetjes, en voedsel voor "duiven" en voer met insecten/fruit en dergelijke.. dus voor ieder wat wils .. en dat houdt ook in .. voer voor de valkjes.... de langzaamsten(lees zwaksten vallen ten prooi aan de roofvogels maar ja.. die moeten ook overleven.

groetjes,
Rita
vrijdag 8 januari 2010 - 20:26
Vivigreen

Vivigreen

In onze tuin zijn een aantal meeuwen altijd paraat als er brood gegeven wordt aan onze kippen

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 8 januari 2010 - 20:32
Rita1960

Rita1960

Meeuwen, die zie ik hier niet..

wel veel overtrekkende ganzen.

grt'n
Rita
vrijdag 8 januari 2010 - 21:14
Mandy

Mandy

Sinds een paar dagen zie ik ook ganzen die overtrekken, niet zulke grote groepen, ongeveer een 20 stuks tegelijk.
Meeuwen komen hier ook boven cirkelen sinds er sneeuw ligt, zullen wel geen zeemeeuwen zijn....
Eksters een stuk of 4 maar de 3 houtduiven en de eekhoorn heb ik al sinds de kerst niet meer gezien.......
vrijdag 8 januari 2010 - 22:15
Rita1960

Rita1960

Mandy, laiverd...

de enige meeuwen die NIET bestaan zijn zeemeeuwen..

zoals wij ze hier noemen.. spiekster hounders...(spijkster hoenders) vrij vertaals vanuit het Gronings naar het nederlands

en dat is ook een niet bestaande naam voor de meeuwen
maar wel in het Grunnings

groet'n

Rita
vrijdag 8 januari 2010 - 22:27
Mandy

Mandy

Zeemeeuwen zijn doodgewone zilvermeeuwen toch????? , die hoofdzakelijk langs de zee voorkomen en in de duinen hun nesten hebben?????
vrijdag 8 januari 2010 - 22:37
Rita1960

Rita1960

Yep,

maar zeemeeuwen bestaan echt niet, wel de zilvermeeuwen..

google maar eens

groetjes,

Rita
vrijdag 8 januari 2010 - 22:51
Mandy

Mandy

What is in a name
off-topic

Maar hoe dan ook Erica, blijf maar lekker voer klaarzetten en als het kan wat struiken/boompjes voor de veiligheid van de vogeltjes, eens zullen ze wel komen
vrijdag 8 januari 2010 - 23:23
Lysianthus

Lysianthus

Hier worden de vogeltjes weggejaagd door één merel, zelfs andere merels worden verjaagd.
Hij zit op de aanvliegroute en als er iemand anders durft aanvliegen, gaat hij erachter.
Ik wil hem ook verjagen zodat anderen een kans krijgen maar het lukt niet.
Hoelang leven vogels eigenlijk, ik hoop dat het volgend jaar anders is.
Groetjes en fijn weekend
Lysianthus



[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 9 januari 2010 - 11:02
lentemode

Lentemode

Wat een fiere foto, Lysianthus !

"MIJN territorium !"

"Ga van MIJN erf !"

Groetjes,
Mia
zaterdag 9 januari 2010 - 16:20
Lysianthus

Lysianthus

Thanks birdwatcher, ik heb een klein stadstuintje en de vogeltjes kunnen echt maar langs één kant aanvliegen, de merel heeft dat goed gezien, 't is ne slimmerik.
De mannen van de Guide Michelin zijn hier al langs geweest en hebben me direct 3 sterren gegeven overal waar er een plaatske is staat, hangt of ligt er iets voor hen tot heuse voedertafels en vogeltaarten...................helaas

@ Mia, als ik hem volgend jaar nog zie hier ga ik ten aanval en laat hem duidelijk verstaan dat dit MIJN TERRITORIUM is en MIJN ERF en dat HIJ kan opkrassen of delen.
zaterdag 9 januari 2010 - 18:52
kattepootje

Kattepootje

bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik zal het ete n nog watlaten hangen. Heb ondertussen al op een andere plaats ook een mezenbol gehangen.Jammer genoeg wonen wij hier nog niet lang en ikdenk niet dat de vorige bewoners met de volgeltjs bezig waren. Aan de ene kant van ons hebben de buren sparren staan als omheining. De andere kant zijn de buren nog aa n het bouwen; Laat ons dus hopen dat de vogeltjes alsnog komen.
zondag 10 januari 2010 - 14:24
SarahC

SarahC

Mijn mezenbollen hebben er ook een paar weken gehangen. Ik had bijna de hoop opgegeven. Een paar dagen geleden zijn er eraan begonnen en ondertussen heb ik ze al moeten vervangen!
Dus misschien moeten ze even wennen aan het idee.
Ik heb ook wel brood op de grond gegooid toen het zo sneeuwde bij ons. er zitten wel veel katten in de omgeving, maar het is een redelijk open vlakte, zodat de vogeltjes hun omgeving goed kunnen in de gaten houden.
zondag 17 januari 2010 - 20:31
Mandy

Mandy

Als er (veel) katten zijn in de directe buurt zou je misschien beter een vogelhuisje kunnen neerzetten of een voederplank, zodat het een beetje veiliger is voor de vogels..... Sommige vogels blijven toch het liefste van de grond eten.......Zullen ze misschien eerder durven te komen......
zondag 17 januari 2010 - 20:43
printemps

Printemps

@ Lysianthus

Hier jagen de vogeltjes zich om de beurt weg(ook de verschillende soorten onderling)
Maar ze komen wel terug
Het lijkt net of ze tikkertje spelen
Wel een leuk zicht

mvg

Voor de andere de aanhouder wint
Blijven volhouden
maandag 18 januari 2010 - 15:10
printemps

Printemps

@ TuinFairy

Kijk eens bij Vivara, klikken op tuinbewoners
Zeer mooie foto's en ook kijk je luisteren naar hun zangkunsten

Waarschijnlijk is die zwarte een kraai of kauw

mvg


http://nl.vivara.be/
http://www.vivara.nl/
maandag 18 januari 2010 - 15:38
Eve

Eve

Erika, blijf in de zomer ook de vogels eten geven. Ik dacht vroeger dat ze in de zomer maar wormkes en andere beestjes zelf moesten zoeken, kwestie van niet teveel te moeien met de natuur, maar het wordt hier overal aangeraden om te blijven voeden omdat er te weinig vrije natuur en tuin over is. We hebben relatief weinig vogels op bezoek dus dit jaar is mijn tuin in de zomer ook een restaurant, 'k ben eens benieuwd!

Vroeger gaven wij ook elke winter de eekhoorn eten, onzen Billy kwam uit mijn hand eten (bleek achteraf dat er twee verschillende waren, ik dacht al op gegeven moment dat hij precies wat dikker leek!). Hij trok vaak een volledig zakske pindanoten mee in 1 keer. Dit jaar is hij niet gekomen, hij was wellicht bij de slachtoffers die langs de kant van de weg lagen Die beestjes worden zo vaak overreden. Snif. En in ons vorige huis heb ik een van onze eekhoorns het leven moeten redden omdat hij ingesloten werd door drie katten en we waren er maar juist op tijd bij!

Ik kan er uren naar kijken, komiek, he.
dinsdag 26 januari 2010 - 23:46
Mandy

Mandy

Omdat de vogels veel energie nodig hebben in het voorjaar vanwege de jonkies die gaan komen zijn er speciale "zomervetbollen" te koop. Die zijn minder vet en hebben meer eiwitten, schijnt
woensdag 27 januari 2010 - 01:03
printemps

Printemps

In de zomer ook geen pinda's geven

En natuurlijk zoals Mandy al aanhaalde geen vetbollen
Heb zelf nog geen zomervetbollen gezien

mvg
woensdag 27 januari 2010 - 12:54
Mandy

Mandy

In die zomerbollen zitten granen, meelworden, zaden en olien en vetten. welke vetten staat er helaas niet op.. Kan ze kopen bij Int''tuin en dierenwinkels....
Pinda's is slecht en gevaarlijk voor de jonge volgeltjes, stikken daarin naar het schijnt....
woensdag 27 januari 2010 - 14:23
printemps

Printemps

@ Mandy

Die pinda's zouden ook niet goed zijn voor hun darmpjes
Ze zouden te traag verteren en het vogeltje zou daardoor geen eten meer vragen (verzadigd gevoel) en zo verhongeren ze dan


mvg
woensdag 27 januari 2010 - 14:27
Mandy

Mandy

O Jee, dat wist ik niet.

Dus echt GEEN PINDA's in de zomer.......
woensdag 27 januari 2010 - 14:31
printemps

Printemps

De Vogelbescherming is ook tegen die netjes waar vetbollen en pinda's inzitten

De vogeltjes zouden er hun tongetjes (ook de pootjes) aan bezeren
waardoor ze ook weer niet meer kunnen eten


mvg
woensdag 27 januari 2010 - 14:36
Mandy

Mandy

Dat weet ik, dat heb ik al eens eerder op het forum aangehaald.

Daarom kiep ik de netjes in speciaal daarvoor bestemde hangbakjes , grote gaten voor pinda's en kleine gaatjes voor zaad ed. ( en dat kost inderdaad weer wat extra geld)
Vetbollen gaan ook UIT het netje bij mij [ moet er niet aan denken dat zo'n beestjes er met zijn pootjes aan blijft haken, wat echt voorkomt.........]
woensdag 27 januari 2010 - 14:43
Mandy

Mandy

Ik had eergister toen het ook al zoooo koud was een paar vetbollen klein gemaakt en op een platte bak op de tafel buiten voor het raam gezet....
Wat een leuk gezicht....
Merels, mussen, roodborstje, vinkjes ..... alles zat samen te schrokken...... en te tjilpen......
Later kwam de eekhoorn ook nog op de tafel gesprongen en die vond lekkere noten.....

En de duiven liepen op de grond te zoeken naar restanten van de zaadjes......
woensdag 27 januari 2010 - 14:46
Rita1960

Rita1960

het is echt een leuk gezicht al die vogels om het huis.

voor het eerst,afgelopen weekend, 2 koperwieken gezien die samen met zo'n 10 kramsvogels zich te goed deden aan de appelstukken. Mooie vogels zijn dat!

en voor de hout- en holenduiven strooi ik ook (tortel-)duiven voer.
(Nee Bahdat, geen stadsduiven hier)

Hoe is het trouwens met de topicopener zijn daar al vogels gezien??

groetjes,

Rita
woensdag 27 januari 2010 - 18:06
Mandy

Mandy

Ik heb die vogels die je noemde op moeten zoeken op google maar die lijsterachtigen zie je hier helemaal niet, terwijl er toch gezegd wordt dat ze in Ned. en Belgie overwinteren. ( Belgie is groot .... toch....)

En wat betreft Erika: Ik had het eerste jaar dat ik hier woonde ook geen vogels, dat gaf me ook veel zorgen want ik wist niet waarom ze er niet waren ( bomen en struiken genoeg) en ook niet wat ik moest doen om ze te lokken/ krijgen, maar nu komen er al veel en veel meer: gewoon allerlei soorten voer neerleggen, ophangen, klaarzetten.......... en dan langzaamaan komen ze wel....... misschien moeten ze wennen aan het feit dat er op bepaalde plekken voedsel ligt en dat het er veilig is.....????? ik heb er geen waterdichte verklaring voor.......
woensdag 27 januari 2010 - 19:20
Mandy

Mandy

Er komt nu elke dag een vaste groep: 3 houtduiven en 2 tortelduiven, enkele mannelijke- en vrouwelijke merels, heel veel mussen, 1 enkele roodborst, veel mezen, 3 groene spechten....... niets geen "bijzondere" vogels, maar stukken meer dan vorig jaar............ toen kon ik echt het voer , brood en stukken appel 's avonds weer naar binnen halen, in tegenstelling tot dit jaar: draai me om en het is weg.....
woensdag 27 januari 2010 - 19:24
Rita1960

Rita1960

HIHI, jij zegt geen bijzondere vogels??

groene spechten?? zijn hier erg zeldzaam, heb ze zelfs hier nog niet gezien.. wel de grote bonte specht die hier zijn maaltje pinda's komt halen... als ook de vlaamse gaai.
en tortels... dit jaar niet gesignaleerd (tot nu toe).
maar ja.. je moet het geluk maar hebben om ze te zien op dat moment dat ze er zijn.... manlief ziet de holenduif eerder dan ik (aan het werk ) en dan heb je het geluk dat je ze ook in het weekend ziet
helaas, de foto's die genomen zijn van de koperwieken zijn niet van dusdanige kwaliteit dat ik ze op het forum kan zetten.

groetjes,

Rita
woensdag 27 januari 2010 - 20:06
Mandy

Mandy

Afgelopen zomer had ik een koppeltje groene spechten in de tuin en die gingen achterin een nest maken en daar kwamen 3 kleintjes uit..... elke dag gingen ze langs de randen van het pad op zoek naar miertjes ed... heel leuk gezicht


Als ze wegvlogen en weer terugkwamen gaven ze een lachslavo juist voordat ze landen..... heeeeel mooi.....

ze eten alleen van de grond..... en hebben een schitterende rode bek... in het zonlicht is de rug net een helgele lichtende streep.....

Jammergenoeg bleven ze altijd achter in de tuin, dus er was een goede verrekijker voor nodig..... soms als ik zat te eten op het terras kwamen ze iets dichterbij, maar bleven toch op grote afstand
woensdag 27 januari 2010 - 20:25
printemps

Printemps

Spechten heb ik hier nog niet gezien

Ik geef ook eten op een voedertafel,dan licht het eten niet in het vuil
en kan het ook niet kiemen

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik geef ook verschillende soorten eten

mvg
maandag 1 februari 2010 - 14:06
Mandy

Mandy

Ik was gister jarig en ik heb mijzelf een voederplank gekocht. Stond bovenaan mijn verlanglijstje...... Die had ik nog niet, strooide alles op de grond en natuurlijk in de hangende bakjes.

En meteen was het een drukte van belang vandaag..............wat een druktemakers en elkaar verdringen en maar tekeer gaan.......
Ik had nog een pakje zachtgeworden boterkoekjes, die er ook bijgekruimeld.....appeltje.... zaadjes..... ze vlogen af en aan....
maandag 1 februari 2010 - 18:58
Rita1960

Rita1960

Nog van harte gefeliciteerd Mandy
en je hebt een mooi verjaarscadeau uitgezocht.
groetjes,

Rita
maandag 1 februari 2010 - 20:50
jack1

Jack1

nog gefeliciteerd Mandy .....

nu wij wonen hier nu zo jaartje of 4 .
ik moet zeggen ieder jaar komen er meer en meer vogels in de tuin ....
zelf roofvogels zitten wel eens op de waspaal .....we kunnen daar echt van genieten
dinsdag 2 februari 2010 - 08:35
Mandy

Mandy

Roofvogels heb ik hier nog nooit gezien, Jammer want ik woon best wel "buiten" en je zou het wel verwachten. Maar ik ben al blij met de vogels die nu komen en ik hoop dat het elk jaar weer wat uitbreidt: steeds meer vogels..... struiken en bomen genoeg..........
Ze zitten nu ook al weer in de bomen te wachten op eten.... ik zie duiven op het tuinhuis, merels in de kastjeboom, het roodborstje staat op de rand van de aanhanger te springen..........
Gauw mijn voederplank weer volmaken ...... en meteen de kippen maar wat lekkers geven....... (die balen ook zo van die sneeuw.....)

Oh, daar komen de 2 eksters ook aangehupt....... Wat zijn ze toch mooi he met die lange staarten......
dinsdag 2 februari 2010 - 10:56
jack1

Jack1

al weer iemand die kippen heeft ....
wij hebben er hier ook een aantal lopen .....van mini serama kipjes tm brahma kippen

ja ik heb hier al zelf een oehoe gezien die me savonds een siereendje wilde meenemen .oehoe,s zitten hier bij de mergelgroeve .vond het wel een mooi gezicht zo die grote uil jagen in me tuin .....

maar vogels in je tuin brengt leven .en beweging in je tuin .....

ik doe op verschilende plekjes voer hangen en neer leggen .maar wel op zo een manier dat er een goed overzicht is .met betreking tm de katten

ook gebruik ik snoepvoer voor duiven .zitten ook best veel verschilende zaden in
dinsdag 2 februari 2010 - 11:03
Esem

Esem

Wel een late reactie,
maar het grootste probleem dat je geen of weinig vogels in de tuin krijgt,is het eventueel gebrek aan beplanting waar de vogels zich in kunnen terugtrekken als er onraad heerst.
Zoals bomen heesters en hoge grassoorten.

Het tweede probleem is /zijn de katten die er zouden kunen rondlopen.
En je nickname doet vermoeden dat je een kattenliefhebster bent.

Geen schuilplaatsen voor de vogels en katten in de tuin,en vogels durven het niet aan om te komen eten en gevangen te worden door een katen daarbij dan nog eens opgepeuzeld te worden.
Wij zijn niet gek hoor ik de merel zeggen.

Zeker geen voedsel op de grond strooien als er katten in de tuin zitten,maar maak gebruik van een voedertafel die hoog genoeg staat, zodat katten niet op de voedertafel kunnen.

Gr Eddy,

zondag 7 februari 2010 - 14:53
Mandy

Mandy

Hai Erika, we zijn intussen alweer een maand verder.

Heb je intussen al veilige plekjes gecreeerd voor de vogeltjes????
zondag 7 februari 2010 - 16:01
larsie

Larsie

ik woon op een appartement met een terras (6*3) op het NO
zoals ik op andere posts gelezen heb, het is nieuwbouw (laagbouw met 1verd), dus weinig bomen maar wel open. Ik had nooit durven hopen op enig (vogel)bezoek, maar 't is toch gelukt, eerst kwam er 1 merel eten en nu (2 weken verder) zijn het er al een 3-tal (alhoewel ik daar toch niet zeker van ben) veel mannetjes, en idd ze komen niet met iedereen overeen... ik heb bruin broodkruimels, pitten, kleine stukjes kaas, kleine stukjes spek(zwoerd) zonder zout en ga nu s proberen met BIO muesli, heb er hier ook al een zien rondhuppelen met een stukje gekookte aardappel, appel geef ik ook, peer heeft minder suk6. t is prachtig om te zien, elke ochtend zo rond 7hoo zitten die beneden te wachten (ik woon 1ste ver) in het tuintje van de benedenbuur.
Zodra ik hun ontbijt gegeven heb zitten ze op het terras.
De bankirai ziet er niet goe uit.... dus dat zal ik later moeten opkuisen.
Ik ben van plan om tijdens de zomermaanden een waterbadje te plaatsen en hopelijk blijven mijn gasten niet weg.
vrijdag 12 februari 2010 - 12:32
jack1

Jack1

waar veel vogels ook dol op zijn
is insektenpate dit is een vogelvoer met veel insekten in .
als je dit swinters in je tuin gebruik help je de insekten eeters echt goed mee
vrijdag 12 februari 2010 - 12:38
Mandy

Mandy

Havermout, daar zijn ze ook gek op






.
Als ik de kippen ga voeren zit er een vrouwtjesmerel op de voederplank, ik ga er op 50 cm langs en ze blijft gewoon zitten en dooreten... mooi toch........




.
vrijdag 12 februari 2010 - 16:50
larsie

Larsie

@Mandy,

wat jij schrijft ivm de merel die rustig blijft zitten, wel daarvoor begin ik te vrezen...
ttz als de lente begint... ik zie hier o.a. een koppeltje, ik hoop maar dat ze hun nest NIET op mijn terras zullen maken... en dan denk ik bvb aan de Photiniahaag op het terras(2 grote planten in kuip) die redelijk dicht zijn! Want dan kunnen we ons terras niet meer gebruiken!
ik heb ergens een verhaal (met foto's) gelezen en gezien dus, waar een stelletje hun nest had gemaakt op de handgreep van een spade die tegen de muur stond! de man kon wel z'n garage in, de merel bleef zitten, heeft 2 nestjes moeten voederen, maar de man heeft geruime tijd geen gebruik kunnen maken van bepaalde zaken die in de garage stonden. En vandaag heb ik muesli gegeven, wel het was hier een overrompeling, merels, spreeuw (denk ik) en nog een kleiner vogeltje, maar dat heeft blijkbaar niet genoeg in de pap te brokken tegenover die grotere lotgenoten.
vrijdag 12 februari 2010 - 21:07
jack1

Jack1

een vogel merk wel als hij al een tijdje in je tuin komt of het daar veilig voor hem is .ze vliegen dan ook niet meer zo snel weg
gisteren kwam er hier ook nog een roosborsje naast me ziten op plus60 cm van mij af .het keer me recht aan ...of het wilde zeggen heb je iets voor me
zaterdag 13 februari 2010 - 10:15
larsie

Larsie

hallo TuinFairy,

ik heb (spijtig genoeg) geen tuin, maar op het terras is dat zowat hetzelfde als in jouw tuin, een merel die de meeste anderen de stuipen op het 'vogellijfje' jaagt!
Ik heb nu het voeder op een paar strategische plaatsjes gelegd op het terras (= 6*3m) dus dat = niet zo groot, en de merel heeft veeeeeeel werk om alles onder controle te houden. Maar hij kent blijkbaar het spel STRATEGO.
Alhoewel, vandaag mocht ik een roodborstje aanschouwen. Ik hoop op nog meer gasten, want er wordt hier nog maar sinds 2 weken eten gevoerd en het = een nieuwbouwappartement. Ik zal het bankiraiterras wel een grote schoonmaakbeurt moeten geven, zodra alle sneeuw gesmolten zal zijn.
zondag 14 februari 2010 - 15:06
larsie

Larsie

Hallo Marianne (TuinFairy),
ja dat was hier ook het geval, na 3 weken is het redelijk druk op het terras, maar knoeien met het voeder das niks, het zijn hun verschillende ADRESKAARTJES die ze achterlaten... eerlijk gezegd (en geschreven) ik neem dat er met plezier bij, en ik denk dat de merels en anderen, eens de lente begint, toch minder zullen langskomen. Ik ben dan van plan om een badje te plaatsen (achter 2 grote planten) en hopelijk komen ze dan drinken of badje nemen, we zien wel. In elk geval 't is heel aangenaam en op het laatste moet die merel de anderen toch laten eten hoor en ze komen nog redelijk laat langs 17h30 bijna donker...
zondag 14 februari 2010 - 16:36
larsie

Larsie

eigenlijk zou de topic aangepast kunnen worden
MINDER VOGELS WEGENS WARMER WEER, tenminste op mijn terras is het minder druk. ik vermoed dat het er in de tuinen anders aan toe gaat.

ga morgen s proberen om een badje te plaatsen in een rustig hoekje, want ik las in een andere topic dat de mus dat blijkbaar graag doet een beetje plonsen...

onze huismerel komt toch elke dag een aantal X langs, eet wat en blijft op het terras zitten uitrusten.


donderdag 25 februari 2010 - 16:41
larsie

Larsie

inmiddels heb ik een houten open voederhuisje staan op het terras, dat heeft veel suk6 (merels)

blijkbaar houden die eveneens van tuinieren...
de tulpen staan reeds een paar dagen open, maar 1 heeft het niet gehaald, vawege de gevederde hovenier!

Nu nog iets vinden dat dienst doet als 'bad', want een soepbord bvb daar houden ze blijkbaar niet van.

Iemand suggesties?

donderdag 1 april 2010 - 15:31
Rita1960

Rita1960

Hoi Lander,

ik denk dat een soepbord te glad is.

Ik gebruik oude ovenbakjes (van metaal met zo'n antiaanbaklaag erin)
zijn plm 25 cm x 35 en zo'n 4 tot 5 cm hoog en heb steentjes op de bodem liggen, die er ook op 1 of 2 plaatsen uit het water steken.
weet niet of dat wel nodig is maar het werkt wel en ze badderen er ook in.

Regelmatig in de aanbieding bij de A..i..


groetjes,

Rita
donderdag 1 april 2010 - 16:12
larsie

Larsie

@Rita

bedankt voor de reactie, ga nu op zoek naar iets dergelijks.

vr gr
donderdag 1 april 2010 - 17:27
Mandy

Mandy

Zo'n plastic planten onderzetter gaat ook heel goed. Daar badderen ze bij mij ook in..... vooral merels..... Eksters en duiven gaan in de vijver in bad....
donderdag 1 april 2010 - 19:24
larsie

Larsie

heb zojuist idd een planten onderzetbordje (terracotta) geplaatst, ben heel benieuwd naar de reactie van m'n badgasten!


zaterdag 3 april 2010 - 15:23
jack1
zaterdag 3 april 2010 - 16:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon