menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kattengordel

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Wij hebben 2 poezen die binnenkort hun eerste pootjes in de tuin zullen zetten.
In die tuin hebben wij enkele tamme vogeltjes, twee koppels Turkse totrtels en een merelkoppel.
Voordat de poezen er waren hadden we een teefje en die keek niet naar de vogels om vandaar dat die behoorlijk tam zijn.
Nu, met die twee katten zal het gevaarlijk worden.
We hebben ook in enkele bomen nestkastjes en voederbakjes hangen. Om te voorkomen dat de poezen in de boom omhoog klimmen zijn we nu op zoek naar een kattengordel. Geen tuigje om de kat mee uit wandelen te nemen maar een soort gordel om rond de boom te binden zodat de kat er niet langs omhoog kan.
Op Internet kan je dergelijke gordels vinden met ijzeren pinnen. Die willen we niet, dat zijn middeleeuwse foltertuigen. Ik vermoed dat er nog andere soorten bestaan ook.
Wie geeft adressen, of beter nog, wie verteld ons hoe je dergelijke gordels zelf kan maken.

Alvast bedankt
Groetjes
M

zaterdag 17 oktober 2009 - 16:33
kollebloem

Kollebloem

Dag Marjoleine

Zooplus is een hele leuke site met allerlei dingen voor de beestjes maar wat ik zoek is niet voor de beestjes maar voor de bomen.
De gordel voorkomt dat katten omhoog kunnen klimmen in de boom, ze kunnen er niet omheen.
Het noemt dan wel een kattengordeol maar in feite zou het een bomengordel moeten heten.

In ieder geval bedankt voor de site, het is wel heel interessant als je spullen nodig hebt voor je diertje.

Groetjes
Martine
zaterdag 17 oktober 2009 - 19:39
Peppody

Peppody

kun je het niet van gaas maken? Wel oppassen dat het gaas niet te slap is anders klimmer ze gewoon over het gaas heen verder. Anders kun je het ijzeren foltertuig misschien namaken van een ring met houten latjes eraan? Hang aan die houten latjes wat leuke windgongen of wellicht vetbolletjes voor de vogels.
zaterdag 17 oktober 2009 - 22:52
Matabish

Matabish

Wij hebben elk nestkastje en voederbakje omwonden met van die groene omheiningdraad of grote kippendraad.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Daar kunnen de vogeltjes makkelijk door maar de roofvogels en katten niet!
Werkt heel goed maar helemaal beletten dat er een diertje gepakt wordt kan je niet hoor!
Die moeten toch zelf leren oppassen voor de gevaren in hun omgeving!

Groetjes,
Matabish.
zondag 18 oktober 2009 - 01:03
printemps

Printemps

Je kan ook een gordel maken van een glad stuk plastiek van 50cm breed ofzo

Door het gladde oppervlak kunnen ze dan niet naar boven kruipen
Maar ik weet niet of het goed is voor de boom

mvg

zondag 18 oktober 2009 - 11:55
TrudyTraa

TrudyTraa

Iets fabriceren van een oud fietswiel? je zou de spaken kunnen vervangen door gaas, of gewoon laten zitten en inkorten tot tegen de stam?
zondag 18 oktober 2009 - 12:08
kollebloem

Kollebloem

wat leuk dat iedereen begint te "knutselen". Een wiel, daar zit iets in. Een plastic schijf dat is ook een goed idee. Ik zal eens gaan zoeken in doe hetzelf zaken naar plastic waar ik een schijf kan uit snijden.
Die beschermde nestkastjes van Matabish zijn echt heel tof, en mooi met die plant er omheen. Dat kan ik rond een voederbakje ook maken, een heel goed idee.
Heel smpel in feite, alleen moet je er op komen.

En ja, natuurlijk moeten vogels de gevaren van de tuin leren maar hier in deze tuin waren er weinig gevaren. Poezen bleven weg vanwege onze hond en roofvogels zitten hier jammer genoeg niet meer.



Bedankt!
Groetjes
Martine
zondag 18 oktober 2009 - 12:54
printemps

Printemps

Je kan de katten ook een belletje aandoen

Beetje ouderwets maar werk wel

mvg
zaterdag 24 oktober 2009 - 13:55
kollebloem

Kollebloem

Dat helpt niet echt hoor. De vogels geraken gewend aan de belletjes.
Wij zien dat in de tuin van de buren. Die kat, die eigenaardig genoeg in haar eigen tuin jaagt, vangt regelmatig vogeltjes.
Ik weet dat het de wet van de natuur is, dat katten jagers zijn en zo meer maar wij willen toch vermijden dat de twee poezen het vogelbestand te veel gaan uitdunnen.
Het is hier al moeilijk voor bijvoorbeeld merels om een nest jongen groot te brengen omdat het hier stikt van de eksters. Die hebben geen natuurlijke vijanden meer en die kweken aan een ongelooflijk tempo.
Nu nog twee katten die vast en zeker samen gaan jagen is een beetje te veel van het goede.
Dergelijke kattengordel zou ideaal zijn voor de bomen in de tuin.
Ik heb eentje gevonden op de site van Vogelbescherming Vlaanderen. Plastic en in verschillende maten naargelang de dikte van de boom.

Groetjes
Martine
zaterdag 24 oktober 2009 - 14:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon