menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ratten in de tuin

Hauwie20

Hauwie20

Hoi iedereen,

Ik woon in een dorpje met achter ons een bosje en naast ons een weide met schapen ... en veel voedsel. Zelf hebben we achteraan onze tuin ( 20 are ) een kleine boomgaard met fruitbomen en kippen ... opnieuw veel voedsel.

Sinds enige tijd zitten we geplaagd met ratten in de kippenomheining ( en ook al gezien in hun slaapplaats. ). De situatie is zodanig dat ik overdag al meermaals een grote rat heb zien lopen, al dan niet gevolgd door soms 1 of 2 kleintjes. Zoals ik al vermelde heb ik kippen zodat gif geen oplossing is. Onze gemeente biedt ook geen gratis bestrijding aan. Wijzelf hebben een kat rondlopen, die af en toe een kleinere rat vangt. De buren hebben ook een kat en een grote hond ( St Bernard ) maar desondanks alles blijven de ratten komen ... en ik heb de indruk dat het erger wordt. Sinds de eerste keer dat we ze opnieuw opgemerkt hebben ( het is niet de eerste keer dat we ongedierte hebben ) heb ik 6kleine en 1 grote rat gevangen met vallen ( sinds begin september 2009 ). Vorige keer in april heb ik er 15 gevangen.

Wat kunnen jullie mij als raad geven om deze ratten zo snel en efficiënt mogelijk te vangen. De grote rat die ik gevangen heb woog 450gram en was 40cm lang ( met staart erbij ). We hebben thuis 1 rattenvangkooi ( dit is heel goed aangezien de kippen er niet bijkunnen maar de ratten gaan er zeer zelden in, enkel de heel kleintjes.
3 houten rattenvallen die heel sterk zijn, dagelijks meermaals worden afgegeten en zelden afspringen. Ik heb zelfs de chocolade ( waar de ratten op verzot zijn ) met een klein draadje vastgebonden maar zelfs dan springen ze zelden af.
1 plastieke zwarte rattenval waar je het lokaas in propt. Deze springt wel snel af, maar dood helaas de heel grote niet wegens net niet sterk genoeg.
Het probleem met deze vallen is dat ik ze enkel in een beperkte ruimte kan zetten die is afgespannen met draad waar de kippen niet bij kunnen.

Hebben jullie soms andere tips? Alles in welkom :
- lokaas? Ik gebruik chocolade wat heel goed aantrekt maar misschien is er iets beter
- Welke vallen gebruiken jullie?
- Hoe voorkomen dat vallen afgegeten worden zonder af te springen.
- Hoe ratten voorkomen, voedsel afschermen is niet zo makkelijk aangezien er overal fruit ligt en afval van kippen.

mvg,

Kristof
vrijdag 18 september 2009 - 22:02
hannibal

Hannibal

welkom op dit leerrijke en toffe forum.
Ik zou naar de gemeente stappen en vragen of zij een rattenvanger hebben of gratis het juiste vergif.
Dit doe ik als ik een rat zie. succes
zaterdag 19 september 2009 - 08:40
Tjoolder

Tjoolder

Jammer dat de gemeente zelf geen oplossingen aanbied.

Meer vallen plaatsen lijkt me de beste oplossing. Vergif zou ik uitsluiten met de kippen en katten in de buurt.
Is er geen mogelijkheid om het kippenvoedsel af te schermen door kippengaas?
Je kan dit desnoods ook rond de fruitbomen gebruiken.
zaterdag 19 september 2009 - 12:16
printemps

Printemps

Je kan ook het rattegif in een speciale doos doen en een steen erop leggen aners kan ze gaan vliegen bij harde wind en ligt het gif weer overal
Bij ons is er ook geen gratis gif te bekomen hoor

Dan kunnen de andere dieren er niet aan
Zo doe ik het nu

Heb een keer gehad dat de ratteval was afgegaan maar er zat geen rat in
maar wel een kopje van een roodborstje,dat was mijn bedoeling ook niet hoor



mvg

zaterdag 19 september 2009 - 13:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon