menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

100den wespen op mijn vijgenboom

Ga naar meest recente reactie

frances

Frances

goeiedag iedereen,
ik ben hier een groentje in zoals jullie kunnen zien maar ik had toch een vraagje;
Bij ons in de tuin staat een mooie vijgenboom, ongeveer 4j oud die veel vruchten draagt maar dit jaar zitten er 100den wespen al de rijpe vruchten op te eten. Het zijn er zodanig veel dat niemand nog de tuin in durft te gaan!
Wat gedaan?
Alvast bedankt,
met vriendelijke groeten,
Frances
donderdag 30 juli 2009 - 11:36
Eniavaswen

Eniavaswen

De brandweer bellen? Als er zoveel wespen zitten, is er wss wel een nest in de buurt. Mss kan je eens uitzoeken vanwaar de wespen komen om zo hun nest te vinden.

Groetjes, karen
donderdag 30 juli 2009 - 12:39
printemps

Printemps

Tijdig oogsten ?

De wespen weglokken met een speciale fles

mvg
donderdag 30 juli 2009 - 13:31
andreash

Andreash

Petfles doormidden knippen, het hals gedeelte in de onderkant drukken zodat je een fuik krijgt. Vullen met donker bier. Trekt wespen aan maar geen andere nuttige insecten zoals bijen. Die drinken geen bier....
donderdag 30 juli 2009 - 14:09
butterflyke

Butterflyke

ik heb ook zo 2 vallen en die zitten op 2 dagen al vrij vol.wij hebben meerdere nesten zitten maar die zitten onder de nok van het dak dus die kunnen wij pas verwijderen als wij de garage gaan renoveren
donderdag 30 juli 2009 - 16:32
frances

Frances

Hallo iedereen,
bedankt voor de reacties!
Tot iets later,
Frances.
donderdag 30 juli 2009 - 18:56
Jeannette1

Jeannette1

Beste mensen,

Vandaag hoorden wij via de radio, dat, als je een bakje met citroen neerzet en er wat kruidnagelen in doet, dat er dan geen Wesp bij je in de buurt komt.

Deze dieren schijnen er werkelijk een straatje voor om te gaan, zo vies vinden zij het.

Zo zou je gewoon lekker buiten kunnen zitten en eventueel lekker kunnen eten zonder last van deze krengen te hebben.

Voor velen en voor mij geld; 1 Wespensteek = richting ziekenhuis !!!


Het uitproberen waard denk ik zo.

Groetjes, Jeannette
donderdag 30 juli 2009 - 19:46
Jose47

Jose47

Hallo allemaal, wij hebben enorme last van kleine wespjes, we kunnen ook niet achterhalen of er een nest zit. Ze doen niets, komen ook niet op tafel zitten maar hangen met een 50 of 60 tal of meer tegen de platen van ons afdak te tikken...

Ik heb al geprobeerd
- een kom met cola en suiker - geen resultaat
-een spuitbus (liever niet maar 'k had geen andere keuze) , dit helpt even bv. een half uurtje dan zijn ze er weer terug
- een spuitmiddel met de plantenspuit heel de muur ingespoten - geen resultaat

Als het een dag is zoals vandaag hebben we er veel minder last van, bij de minste warmte zijn ze er in grote getallen.

Ze doen niets maar 't is niet aangenaam onder zo'n wespjeshoop te zitten eten.
donderdag 30 juli 2009 - 20:37
andreash

Andreash

Kleine wespjes?? Dan zullen het waarschijnlijk zweefvliegen zijn. En dan waarschijnlijk ook alleen maar mannetjes. Die hebben een heel leuk systeem ontwikkeld om vrouwtjes te lokken: Zo lang mogelijk op dezelfde plek blijven hangen. Degene die het langs de hang-jongere uithangt vangt het meisje. Kijk maar eens, is best leuk.

Trouwens.... Als ze dat nu al een tijdje doen dan zullen ze ook wel snel weer er vandoor gaan hoor. Zo'n lange tijd hebben ze niet om zich bezig te houden met paren.
donderdag 30 juli 2009 - 20:41
Jose47

Jose47

Hoi Andreas, dank je wel voor je antwoord, ik hoop dat je helemaal gelijk hebt en dat ik weldra van die wespjes - zweefvliegjes af ben. Ik zal ze eens gaan observeren...en houdt jullie op de hoogte.

Weet je ook of deze zweefvliegen een nest hebben of hebben ze iets te maken met mesthopen van kippenstallen of zo van een boer ?
donderdag 30 juli 2009 - 21:23
andreash

Andreash

Waar zweefvliegen hun eieren leggen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat als een mannetje zo bezig is met stilhangen dat'ie in 'n halve dag ongeveer 'n derde van z'n lichaamsgewicht kan verliezen. En het is al zo weinig.

Denk dat google je trouwens wel verder kan helpen over de locatie van hun eitjes.
donderdag 30 juli 2009 - 21:43
Jose47

Jose47

Oké Andreas, héél hartelijk dank.

Nog een fijne avond of welterusten.
Josée
donderdag 30 juli 2009 - 23:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon