menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogelvriedelijke tuin

peer1957

Peer1957

Hoi,
Ik ben bezig met mijn tuin vogelvriedelijker te maken,
zoals , Nestkastjes te plaatsen , een voedervogelhuis in mijn tuin te plaatsen, in drink en baddergelegenheid, ect. ect , wie heeft hier ervaring mee.
ik bedoel,wat kan ik nog meer doen om de vogels in het wild, het zo aangenaam mogelijk te maken, in mijn tuin.

gr. Peter

Allemaal Beestjes

donderdag 11 juni 2009 - 20:12
Polplastron

Polplastron

1) Veel afwisseling in beplanting. Bloemen trekken insecten aan, kruipende planten zorgen voor beschutting voor de insecten, rozen en esdoorns trekken massa's bladluizen aan die graag door mezen en mussen worden gegeten en aan hun jongen gevoed worden.

2) Geen ongedierte bestrijden. Een luizenplaag lijkt meestal erger dan ze is. Voor de vogels is het in elk geval een heerlijk maaltje. Hier in mijn tuin komen er verschillende ploegen mezen, mussen, ... verschillende keren per dag de bladluizen van mijn planten pikken en ik vind dat ... OK!

3) Natuurlijke schuilplaatsen zoals hagen en struiken zodat de vogels kunnen wegvluchten bij eventueel gevaar en zodat ze plaats hebben om nesten te maken.

4) Natuurlijke voedselvoorzieningen zoals kersenbomen (Dit jaar weer geen kers gezien! Maar wel massa's gelukkige vogels! ), bessenstruiken, compost tussen de planten (trekt massa's wormen aan) en rommelhoekjes waar spinnetjes en pissebedden zich kunnen verschuilen tot ze worden opgegeten!

Maar vooral: tolereer een beetje de natuur en laat hem voor je werken i.p.v. hem tegen te werken met allerlei chemische of zogenaamde biologische hulpmiddeltjes!

Groeten,

Pol
donderdag 11 juni 2009 - 22:09
peer1957

Peer1957

Hoi,Pol
zo als je ziet is mijn tuin niet al te groot, 30 vierkante meter ongeveer
dus grote bomen is voor mijn niet van toepassing, wat ik wel kan doen is,een klimop planten en daar neskastjes tussen hangen,
je ziet op de foto dat ik een pergola hem staan , met een clematis, die doet het voor het eerste jaar heel goed, maar deze plant is wel gevoelig voor bladluis,
ik gebruikt gewoon water om ze bestrijden, met een harde waterstraal, werkt perfect,maar ik ziet ook te denken aan Lieveheersbeestkastje te plaatsen.
op de side worden ze aangeboden.
lieverheerbeestjes zijn dol op luizen. zoals je weet.maar heb jij ervaring met het kweken van lieverheerbeestjes?.

Gr, Peter
vrijdag 12 juni 2009 - 11:29
Polplastron

Polplastron

Ik kweek ze zelf niet, maar heb hier al wel gemerkt dat groenblijvende planten massa's overwinterende lieveheersbeestjes herbergen. Vooral Stachys byzantina is in mijn tuin nogal geliefd. Ik heb hem onder een paar van mijn struikrozen en oude rozen staan en die worden ook het minst door bladluizen aangetast.

Mijn klimrozen zitten vol bladluizen, maar die worden goed in toom gehouden door allerlei gevederd gespuis. Water gebruiken om te bestrijden is natuurlijk ecologisch verantwoord, maar je neemt er wel de vogels hun voedselbron mee weg! Ik zou bestrijden echt eens een jaartje laten, je gaat er van versteld staan hoeveel een plant kan verdragen! 't Is meestal meer dan wat de tuinman verdraagt!

Klimop is een zeer geliefde plant, maar ook ribessoorten (struiken), ...
vrijdag 12 juni 2009 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon