menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meesjes voederen

Ga naar meest recente reactie

Flurkie

Flurkie

Het is alweer een paar maanden geleden dat we gestopt zijn met de meesjes te voederen. In het voorjaar zijn we gestopt omdat de mezen begonnen paren en het is beter om dan te stoppen omdat de jongen niet tegen mezebollen kunnen. Een mees had zelfs een nest gemaakt in onze brievenbus en we hebben toen een tijdelijke brievenbus geinstalleert, in het frans natuurlijk.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Daar we vorig jaar bij het voederen verschillende keren lege plasticnetjes terugvonden, heb ik nieuwe voedernetjes gemaakt in ijzerdraad, het is enerzijds mooier, en biedt ook een beetje meer bescherming tegen gaaien, eksters, kraaien enz.
De mezen waren een paar maand niet of zelden te zien geweest en leken wel verdwenen, maar nee hoor...
Een dag nadat de netjes ophingen waren ze al wat meer te zien, en vandaag hangen ze drie dagen op en het zit alweer vol mezen, voorlopig enkel de pimpel en de koolmees, maar de staartmees en de grijze mees zullen niet lang op zich laten wachten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes, Flurkie
donderdag 18 september 2008 - 19:56
Matabish

Matabish

heel charmant Flurkie!! Mooi!!
donderdag 18 september 2008 - 22:36
tonny76

Tonny76

Het wordt inderdaad zo terug stilaan de tijd van het jaar om vetbolletjes te gaan ophangen.
Ik kijk er al naar uit om de verschillende vogelsoorten aan het werk te zien, bengelend aan de netjes, peuteren tot ze hun buikje hebben rondgegeten in al dat lekkers.

Enfin... dat wordt weer genieten.

Groetjes

Tonny
vrijdag 19 september 2008 - 07:25
monique251

Monique251

Flurkie,

Als die staartmees en de grijze mees zich bij je melden, maak je dan ook van die leuke foto's voor ons? Bij mij in de tuin (Noord Nederland) zijn de koolmees en de pimpelmees regelmatige gasten maar bij mijn weten heb ik de andere twee mezensoorten nog niet bij ons gezien (
?)
Ik kan me alweer verheugen op de zwermen koperwieken en kramsvogels die zich elk jaar tegoed doen aan het afgevallen fruit in onze boomgaard. We zijn echt een vaste 'stop' op hun trekroute naar het zuiden.
Groet, Monique
dinsdag 23 september 2008 - 09:22
tonny76

Tonny76

Monique

Ik zou zeggen: digitale camera in de hand en plaatjes schieten dat het een lieve lust is.
Waar ik woon (Geraardsbergen - België) zijn de mezen-families wel aanwezig; de ene soort al wat talrijker dan de andere. Maar koperwieken dat is in ons tuintje en omliggende streken niet echt een habitué. Koperdieven daarentegen... die zijn hier volop present.

Ik zal ook eens op de loer gaan liggen en proberen om eens wat fotootjes te nemen. Ben er geen kei in dus voor een zuivere kwaliteit kan ik niet garant staan. Maar... we gaan ervoor en zullen ons beste beentje voorzetten. Wie weet...

Groetjes

Tonny
dinsdag 23 september 2008 - 09:43
monique251

Monique251

Tonny,
Zal mijn best doen, ook ik kan niet beloven dat de foto's van topkwaliteit zullen zijn maar zolang het maar herkenbaar is hè?
Groet, Monique
dinsdag 23 september 2008 - 09:51
Flurkie

Flurkie

Flurkie,

Als die staartmees en de grijze mees zich bij je melden, maak je dan ook van die leuke foto's voor ons?
Groet, Monique


Zal ik zeker doen Monique, twintig minuten geleden heb ik er alvast ééntje gezien ( staartmees ), maar helaas stond mijn toestel niet klaar. Ik ga alvast m'n toestel terug opstellen en als ik nog iets vast kan leggen zet ik het hier in deze topic gewoon bij. Koperwieken heb ik hier ook nog niet gezien, maar reigers, buizerds, Vlaamse gaaien, kraaien, spechten en snachts uilen, vleermuizen zijn hier talrijk aanwezig.
Ik heb in mei ook een invasie gehad van meikevers en in de tuin ligt een stuk tapijt speciaal voor hazelwormen. Elke keer ik de mat ophef zitten er een paar onder. Ik probeerde eens eentje te pakken en het brak gewoon in twee. Dat doe ik dus maar niet meer

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes, Flurkie
dinsdag 23 september 2008 - 13:41
Rita1960

Rita1960

Flurkie,

ge zijt een bevoorrecht mens.. met die hazelwormen. Heb ze al in zo'n 30 jaar niet meer gezien
Had ze vroeger zelf in een terrarium en er zijn zelfs nog jongen bijgekomen. Ze zijn dol op meelwormen en rode bosmieren-eieren. ( maar ja de miereneieren en de mieren zijn nu ook al beschermd). Als je ze net achter de kop oppakt 'breken" ze niet. Het zijn wat dat betreft echte hagedissen. In geval van nood: laat je staart los, die blijft bewegen en je belager gaat er vandoor met je staart maar je bent zelf weg!
Van alle vogels die je opsomt zie ik hier de koperwiek en de grijze mees niet ( Drenthe) Maar die lijkt dan ook wel veel in de 1e oogopslag op een (zang-)lijster. Zal er eens meer aandacht aan schenken.
Vleermuizen hebben wij hier ook ons huis is hun woonplaats.
Staartmezen zitten er hier genoeg. Je hoort ze zo heerlijk kwetteren met elkaar, en hangen in de winter zo gebroederlijk met elkaar aan zo'n vetbolletje.

groetjes,
Rita

BTW: mijn honden zijn ook bezorgd, omdat de prijs van een zak "koninklijk konijn" met € 7,- omhoog is gegaan. Da's dus € 49,- en dat voor de gebroeders is zo'n € 100,- in hondengeld. 't is maar goed dat ze hun werk goed doen
dinsdag 23 september 2008 - 18:54
corrielat

Corrielat

Tijdens mijn SCHOONMAAKWOEDE in mijn nieuw? huisje heb ik ook enkele meikevers opgegraven,
dat was schrikken zeg,
ik heb ze in een zandhoop geplaatst om ze toch nog overlevingdkans te gunnen,
heb ik ze ruw verstoord?
zijn ze gedoemd te sterven????????
please,,,,,,,............ zeg me dat ze het zullen overleven.
dinsdag 23 september 2008 - 23:16
Flurkie

Flurkie

Ze zullen het wel overleven hoor corrielat, bij mij lag het elke morgen een week lang vol meikevers, heel het terras vol( zo'n 25 stuks ofzo) . Ik denk dat ze s'avonds naar het licht vlogen in huis en zich te pletter vlogen tegen het raam. Ik hoefde ze s'morgens alleen maar op hun pootjes te zetten en een kwartiertje later was er geen meikever meer te zien. Nooit heb ik zoveel meikevers bij mekaar gezien.
Groetjes, Flurkie
woensdag 24 september 2008 - 15:11
Flurkie

Flurkie

Vandaag kon ik nog een tjiftjaf en een fitis (denk ik toch, verbeter me als ik mis ben) fotograferen in de tuin, de foto's zijn niet 100% gelukt maar ik wou ze toch met jullie delen.

De tjiftjaf

[afbeelding verwijderd niet-https]

De fitis

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes, Flurkie
donderdag 25 september 2008 - 12:25
hannibal

Hannibal

Hallo,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik al een tijdje zonnebloempitten (gekocht in speciaalzaak) in een potje in een boom hang. De mezen en mussen zijn er zot op. Ik zal ook eens foto nemen (of toch proberen). Gisteren waren er wel 6 tegelijk aan het smullen. Zelfs toen het potje leeg stond te drogen op tuintafel kwamen er mussen kijken of het nog niet bijgevuld was.
En één mezenbol had ik opgehangen toen de mezen aan het voederen waren. Ik had compassie met al dat heen en weer gevlieg en dat hongerig gedoe van die jongen. Maar ik kon duidelijk zien dat de ouders alleen van die mezenbol aten toen ze uit het nestkastje kwamen en toen doorvlogen op zoek naar insecten voor de jongen. Hun jongen kregen geen mezebal.
zaterdag 27 september 2008 - 07:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon