menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beestjes in de grond

Ga naar meest recente reactie

bernard3232

Tekst aangepast

Bernard3232

Bij het rooien van aardappelen in de maand juli heb ik in de grond donkerbruine kevers gevonden, ze zijn het best te omschrijven als "kakkerlak" ongeveer 1.2 cm lang en 0.5cm breed. Nu bij het uitdoen van groene kool heb ik weer grote hoeveelheden van deze beestjes gezien. Ik heb ze ook reeds op andere plaatsen in de moestuin aangetroffen. Zo te zien is hun aanwezigheid niet gelinkt aan een specifiek gewas of teelt. Zou dit kunnen verband houden met het feit dat vooraleer het perceel bebouwd werd, een weide voor schapen was?
Die beesten zijn eigenlijk maar vies. Zijn ze schadelijk? Indien ja, waarmee zou ik ze dan kunnen verwijderen.
Mijn larurierplant begint omnieuw zwarte vlekken te vertonen op de bladeren, alhoewel ik hem deze zomer om de 14 dagen bespoten heb met een product om kruipende en zuigende insecten te doden.
Het zijn toch de afscheidingsproducten van de bladluis die de zwarte schimmel voeden en dus die zwarte blaren geven. Hoe kan ik dit toch voorkomen, want blad per blad afwassen is een monikkenwerk. Dit heb ik in het voorjaar gedaan.
Kan iemand mij helpen
Mijn laurier is een keukenlaurier, is ongeveel 15 jaar oud, staat in pot, wordt regelmatig verpot (om de 3à 4 jaar), en staat gewoon op het terras aan de zuidkant, als decoratief element.
woensdag 16 augustus 2006 - 17:21
Leentje

Leentje

Zijn het geen "verlate" mei of juni-kevers?

Spuiten met oplossing water en zeep, kan helpen voor de bladluizen bij de laurier.
Ofwel iets onder planten dat de bladluizen nog liever hebben, bv. Oost-Indische kers.

Groetjes,
Leen
woensdag 16 augustus 2006 - 18:15
Maxpowa

Maxpowa

Bij het rooien van aardappelen in de maand juli heb ik in de grond donkerbruine kevers gevonden, ze zijn het best te omschrijven als "kakkerlak" ongeveer 1.2 cm lang en 0.5cm breed. Nu bij het uitdoen van groene kool heb ik weer grote hoeveelheden van deze beestjes gezien. Ik heb ze ook reeds op andere plaatsen in de moestuin aangetroffen. Zo te zien is hun aanwezigheid niet gelinkt aan een specifiek gewas of teelt. Zou dit kunnen verband houden met het feit dat vooraleer het perceel bebouwd werd, een weide voor schapen was?
Die beesten zijn eigenlijk maar vies. Zijn ze schadelijk? Indien ja, waarmee zou ik ze dan kunnen verwijderen.


Is er iets aangevreten? Waarschijnlijk niet, anders moest je niet vragen of ze schadelijk zijn. Niet alle kevers zijn kakkerlakken trouwens.


Mijn larurierplant begint omnieuw zwarte vlekken te vertonen op de bladeren, alhoewel ik hem deze zomer om de 14 dagen bespoten heb met een product om kruipende en zuigende insecten te doden.
Het zijn toch de afscheidingsproducten van de bladluis die de zwarte schimmel voeden en dus die zwarte blaren geven. Hoe kan ik dit toch voorkomen, want blad per blad afwassen is een monikkenwerk. Dit heb ik in het voorjaar gedaan.
Kan iemand mij helpen


Als je hem om de 14 dagen bespoten hebt, dan betwijfel ik of het aan insecten ligt. Schimmel wordt niet enkel veroorzaakt door bladluizen, een zwakke plant en vochtig weer zijn genoeg, om de 14 dagen bespuiten is waarschijnlijk genoeg om een zwakke plant te krijgen.

Ofwel staat er dichtbij een boom waar bladluizen op zitten, waarvan dan de honingdauw naar beneden valt op de laurier, de laurier moet dan wel letterlijk bijna onder die boom staan.

Welk middel gebruik je trouwens om te spuiten? Om de 14 dagen is toch wel heel veel. Is de laurier zo belangrijk voor je, dat je niet kan wachten met spuiten tot er een probleem opduikt? En laatste vraag, ben je ook nog van plan van je laurier in je eten te gebruiken?

Groeten,
Steven
woensdag 16 augustus 2006 - 19:16
florentina

Florentina

Bernard,

Is je laurier een keukenlaurier ? En zo ja , staat die in de volle grond of in een pot ?
Indien hij in de volle grond staat, heb je daar normaal geen problemen mee.
In een pot kan zo'n plant niet graag blijven staan , dan is hij zwakker dan in de volle grond.
Een zwakkere plant toont vlugger gebreken of wordt sneller aangetast .

Tot nu ging mijn keukenlaurier vanaf mei in de volle grond ( in april al buiten afgehard ) tot eind
oktober, dan ging hij weer in pot op een koele plaats.
Ik ben van plan om hem nu buiten te laten en wat te beschermen. Ondertussen heb ik er ook
jongere planten van, die mogen nog naar binnen.

In verband met je beestjes mag je eigenlijk blij zijn dat er leven is in je grond . Die kevertjes of andere
diertjes doen hun deel van het werk. 't Is pas erg als er geen leven in zit.

mvg, florentina


woensdag 16 augustus 2006 - 20:58
bernard3232

Bernard3232


Bernard,

Is je laurier een keukenlaurier ? En zo ja , staat die in de volle grond of in een pot ?
Indien hij in de volle grond staat, heb je daar normaal geen problemen mee.
In een pot kan zo'n plant niet graag blijven staan , dan is hij zwakker dan in de volle grond.
Een zwakkere plant toont vlugger gebreken of wordt sneller aangetast .

Tot nu ging mijn keukenlaurier vanaf mei in de volle grond ( in april al buiten afgehard ) tot eind
oktober, dan ging hij weer in pot op een koele plaats.
Ik ben van plan om hem nu buiten te laten en wat te beschermen. Ondertussen heb ik er ook
jongere planten van, die mogen nog naar binnen.

In verband met je beestjes mag je eigenlijk blij zijn dat er leven is in je grond . Die kevertjes of andere
diertjes doen hun deel van het werk. 't Is pas erg als er geen leven in zit.

mvg, florentina


donderdag 17 augustus 2006 - 09:16
Leentje

Leentje

Bernard,

Weet je nu al welke kevertjes je hebt?
Kan je geen foto plaatsen?

Groetjes,
leen
donderdag 17 augustus 2006 - 23:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon