menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke diertje komt er uit deze pop

Ga naar meest recente reactie

post94er

Tekst aangepast

Post94er

Ik heb zopas een rood-bruine pop gevonden van ongeveer een 1,5 a 2 cm lang en een halve cm dik.
Achteraan zie zoiets als een angel.

Ik heb er een foto vam genomen en van zodra ik mijn fototoestel vterugvind zet ik hem erbij.

Als iemand weet wat voor een diertje hieruit gaat komen
just let me know....
vrijdag 30 mei 2008 - 22:07
post94er

Post94er

Ik heb zopas een rood-bruine pop gevonden van ongeveer een 1,5 a 2 cm lang en een halve cm dik.
Achteraan zie zoiets als een angel.

Ik heb er een foto vam genomen en van zodra ik mijn fototoestel vterugvind zet ik hem erbij.

Als iemand weet wat voor een diertje hieruit gaat komen
just let me know....


en hier is de foto :
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 31 mei 2008 - 11:58
post94er

Post94er

Kan het misschien een pop van de sint-jacobsvlinder zijn????
zaterdag 31 mei 2008 - 21:00
Rita1960

Rita1960

Hallo Post94er,

Ik denk niet dat het een pop is van de Jakobsvlinder. Deze poppen, zoals diegene die op je foto staat, tref ik zelf ook wel aan in de grond.
Heb echter nog nooit de moeite genomen om ze "gecontroleerd" te laten uitkomen.
Waar ik ze vind/gevonden heb, ben ik de nabijheid geen jakobskruiskruid tegengekomen en al helemaal niet de rups van deze vlinder. (gelukkig maar want, ik heb paarden, die dit jakobskruiskruid niet kunnen herkennen in het hooi )

groetjes,

Rita

PS; Mocht ik er weer eens tegenaan lopen zal ik de pop meenemen en dan maar wachten wat er uit komt.( kan dus nog wel een tijdje duren)

zaterdag 31 mei 2008 - 22:24
post94er

Post94er

Hallo Post94er,

Waar ik ze vind/gevonden heb, ben ik de nabijheid geen jakobskruiskruid tegengekomen en al helemaal niet de rups van deze vlinder. (gelukkig maar want, ik heb paarden, die dit jakobskruiskruid niet kunnen herkennen in het hooi )

groetjes,

Rita

PS; Mocht ik er weer eens tegenaan lopen zal ik de pop meenemen en dan maar wachten wat er uit komt.( kan dus nog wel een tijdje duren)



We (mijn zoontje) is de pop in het oog aan het houden en hopelijke komen we te weten wat voor een vlinder het wordt. Zouden we ze dan misschien niet beter in een bokaal leggen of zo? Ik ben alleen bang dat ze dat dan niet overleeft of hoelang zoiets duurt
Wat dat Sint-Jacobskruid betreft, we zijn op het internet ondertussen al te weten gekomen dat deze diertjes ook andere kruiden lust, en we hebben een tijdje terug al zo,n vlinder hier tegengekomen(hij had precies rode hartjes op zijn zwarte vleugels).
Dus we sluiten de mogelijkheid nog niet volledig uit.

Wordt vast en zeker vervolgd
zondag 1 juni 2008 - 12:15
Rita1960

Rita1960

Goedenmorgen Post94er,

Leuk dat je zoontje de pop in de gaten houdt. Misschien kun je de pop met een beetje ondergrond in een weckfles doen met gaas erover. Als die dan uitkomt is die niet weg en heb je tijd om hem/haar te
identificeren.
Ben heel benieuwd wat het is.

groetjes,

Rita
maandag 2 juni 2008 - 06:22
Esem

Esem

Als ik me niet veris is deze pop van een nachtvlinder.
Hier de foto van de vlinder zelf.

Gr Eddy,

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 3 juni 2008 - 19:26
Rita1960

Rita1960

Hoi Eddy,

Bedankt voor het antwoord. Ik zoek hem nog even op in mijn insectenboek. Als ik de naam weet zal het doorgeven!

groetjes,

Rita
dinsdag 3 juni 2008 - 22:36
Esem

Esem

Rita ik wist niet dat je ook graag de naam had gehad van deze nachtvlinder.
Het is de Orthosia gothica of nunvlinder.
Eddy,
dinsdag 3 juni 2008 - 23:19
post94er

Post94er

Rita ik wist niet dat je ook graag de naam had gehad van deze nachtvlinder.
Het is de Orthosia gothica of nunvlinder.
Eddy,


De naam vinden wij hier ook interessant.
Mijn zoontje is er immers een heel verslag van aan het maken.
woensdag 4 juni 2008 - 06:36
Esem

Esem

post94er,

zal proberen het iet meer te vergeten als ik nog eens een foto doorstuur.

En jou zoontje lijkt me ook een echte natuurfreak ,zo houden, zo heeft de natuur meer mensen nodig die zich er voor inzetten .
een mooie en gezonde hobby en je leer elke dag nog bij.

Gr Eddy,

De natuur is mijn passie,
woensdag 4 juni 2008 - 10:52
Rita1960

Rita1960

Hallo Post94er en Eddy,

Heb toch nog eens in mijn "groot" insectenboek gekeken. Als ik de latijnse naam erbij haal de Orthosia gothica zie ik een uiltje dat bruin gekleurd is met een zwarte vlek op de vleugel.

Pak ik de nederlandse naam erbij "Nonvlinder" dan kom ik uit bij de zwart/witte Lymantriidae soort met de Latijnse naam Lymantria monacha.

Welke is het nu?? Of toch maar even wachten tot de pop uitgekomen is en er een foto van komt??
Ben heel erg benieuwd!

groetjes,

Rita
woensdag 4 juni 2008 - 18:39
Esem

Esem

Ja Rita misschien even wachten tot de vlinder geboren is zo zijn we zeker.
Ik heb het al meer voor gehad dat sommige boeken elkaar tegenspreken.
Dus nog even wachten op de geboorte.

Gr Eddy,
woensdag 4 juni 2008 - 18:46
Esem

Esem

Rita,
ga eens op zoek naar de nunvlinder ipv de nonvlinder.
Dit zijn wel twee zeer verschillende nachtvlinders hoor.
Het was me eerst niet opgevallen dat je over een nonvlinder schreef ipv nunvlinder
Ook de latijnse naam van beide is totaal anders
Nunvlinder of Orthosia gothica
Nonvlinder of Panthea coenobita

In de insectenwereld is het niet zo omdat je hier het Engels gaat vertalen naar het Nederlands,dat we dan over de zelfde nachtvlinder spreken
Nun is wel non maar niet in de dierenwereld.

Gr Eddy,
P.s.
En ja , de nonvlinder is een wit/zwarte nachtvlinder.
woensdag 4 juni 2008 - 19:04
Rita1960

Rita1960

Helluuup!

Eddy,

Wat jij de Nonvlinder of Panthea coenobita noemt staat niet in mijn boek! wel op het internet waar hij/zij in het nederlands de schijn-nonvlinder wordt genoemd.
De nunvlinder is ook onbekend in mijn boek. Kom alleen maar de nonvlinder (O.gothica) tegen.

Weet het nu even niet meer.

groetjes,

Rita
woensdag 4 juni 2008 - 19:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon