menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aegithalos caudatus

Esem

Esem

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit bijna kleinste van alle Europese vogeltjes (de staart niet meegeteld!) behoort tot een eigen familie: staartmezen. Het vogeltje is bruin-wit zwart, klein en onopvallend.

De staartmees is een vrij lang vogeltje van ongeveer 14 centimeter, maar weegt slechts 9 gram. Dat komt vanwege de lange staart waaraan het vogeltje zijn naam dankt. De staartmees broedt meestal twee keer per jaar, waartoe hij een bolvormig nest in dichte struiken maakt. Er worden niet minder dan acht tot tien eieren gelegd, die ruim 2 weken worden bebroed. De jongen blijven daarna nog twee weken op het nest. Na het uitvliegen kan een familie nog de gehele winter bijeen blijven. De vogel leeft van insecten en spinnen, maar wil in strenge winters ook wel kleine zaadjes eten. De vogel komt in bijna geheel Europa voor in verschillende rassen. Bij ons met een zwart-witte kop, in Noord-Europa veel meer met een zuiver witte kop. De staartmees is beslist niet schuw.


Gr Eddy
maandag 11 februari 2008 - 22:14
lentemode

Lentemode

Zie je wel dat ze steeds lichter worden ...

Overigens heel leuke topics, Eddy !
Ik las ze allemaal!

Groetjes,
Mia
dinsdag 12 februari 2008 - 16:12
annis

Annis

Mooi Eddy de staartmeesjes zijn zo leuk. Laatst ook twee bij een voederplekje gespot en ze bleven vrij goed zitten. Gauw mijn fototoestel halen maar helaas ze waren weg toen ik terug kwam. Maar jij hebt meer geluk gehad. Ik had beter gelijk mijn fototoestel mee moeten nemen.
woensdag 13 februari 2008 - 17:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon