menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn bosvrienden

Ga naar meest recente reactie

hugo
vrijdag 30 november 2007 - 20:16
Lysianthus

Lysianthus

Heel leuk Hugo.................zelden zie je ze zo van dichtbij..............plezante muziek...............
Ik hoop dat je het niet erg vindt maar heb er een beetje info bij opgezocht.........



Eekhoorn

De eekhoorn is een echte boombewoner die als een acrobaat door de bomen rent en springt. Maar ook op de bosbodem is hij goed thuis. Hij begraaft zijn eten voor barre tijden en vindt het terug dankzij zijn reukvermogen. Hij houdt geen echte winterslaap. De winter brengt hij door in zijn nest.

Uiterlijk

Net als de bever, de hamster en de muis is de eekhoorn een knaagdier. Eekhoorns vallen op door hun grote pluimstaart, gepluimde oren, grote ogen en lange tenen met lange, scherpe nagels. De vachtkleur van rug en staart is rood of donkerbruin. De buik heeft echter een witte vacht die duidelijk afsteekt tegen de rugvacht. De wintervacht is donkerder en grijzer dan de zomervacht.

Eekhoorns zijn zonder staart 21 tot 25 cm lang. De staart is 14 tot 22 cm lang. Het gewicht varieert van 230 tot 415 gram. Mannetjes en vrouwtjes zijn even groot.

Leefwijze

Eekhoorns zijn vooral in de vroege ochtend en de namiddag actief. Voedsel zoeken ze in de bomen en op de grond. Ze kunnen goed springen en klimmen en bewegen zeer behendig tussen bomen en takken. De staart dient als evenwichtsorgaan. Hun voedsel bestaat hoofdzakelijk uit boomzaden zoals eikels, noten en kegels van naaldbomen. Ook eten ze knoppen, bladeren, bessen, paddestoelen, rupsen, vogeleieren en jonge vogels.
Een winterslaap kennen eekhoorns niet, want ze blijven warm in hun nest en leggen voedselvoorraden aan. Wel zijn ze 's winters minder actief. De voedselvoorraden worden in de zomer en de herfst aangelegd. De plek waar ze hun voorraad hebben verstopt, vergeten ze vaak, maar dankzij hun reukvermogen sporen ze die meestal weer op. Doordat eekhoorns niet alle voorraden terugvinden, dragen ze bij aan de verspreiding van boomzaden in het bos.

Eekhoorns leven alleen en hebben een eigen leefgebied waarbinnen voedsel wordt gezocht. Ze bouwen nesten van 30-50 cm doorsnede. Deze nesten maken ze in boomkronen en worden gemaakt van twijgen van zowel van loof- als naaldhout. Van binnen zijn de nesten bekleed met zacht materiaal zoals bast, gras, mos of wol. Soms gebruiken ze ook boomholten of grote nestkasten als nestplaats. Naast één hoofdnest zijn ook vijf tot zes kleinere 'reservenesten' in gebruik.

Voortplanting

De voortplantingsperioden zijn van december tot februari en van mei tot juni. Verschillende mannetjes achtervolgen éénzelfde vrouwtje en proberen met haar te paren. Na de paring leven ze weer apart. De draagtijd duurt 5-6 weken. In deze periode bouwt het vrouwtje haar kraamnest dat steviger is dan een gewoon nest. Hierna worden 2-5 kale en blinde jongen geboren. Met drie weken zijn ze behaard en na vier weken gaan de ogen open. De jongen worden tien weken gezoogd, waarna ze vrij snel zelfstandig worden. Na drie maanden worden ze door de moeder uit haar territorium gejaagd.


Bron: VZZ

vrijdag 30 november 2007 - 20:48
nientje

Nientje

mooi hugo
nientje
vrijdag 30 november 2007 - 21:25
Gespeel

Gespeel

Een heel mooie bijdrage over eekhoorns. Ik zie er hier geregeld naar beneden en naar boven klauteren uit de bomen op amper vijf meter van mijn huis. Ze zijn zot op al hetgene wat ik in het voederhuisje van de vogels te grabbelen leg

Alleen ben ik bang van eekhoorns, qua skelet lijken ze zo goed op ratten Zijn dat eigenlijk schadelijke dieren?
zaterdag 1 december 2007 - 00:04
corrielat

Corrielat

Ohhhhhhhhh, wat een prachtige foto's, mij is het nooit gelukt om ze van zo dichtbij te fotograferen,
zaterdag 1 december 2007 - 00:16
JovanDreumel

JovanDreumel

En er is er nog eentje, die 10 euro betaalt, v oor het voer.
zaterdag 1 december 2007 - 09:47
krissie

Krissie

Hugo ,
da's prachtig ,
en 't is nog maar den eerste December .
Komt er nu ook nog een pps rond den twintigste ?
ja toch zeker !
groetjes
Krissie
zaterdag 1 december 2007 - 11:30
Merel

Merel

Prachtig!!! dit is echt genieten, bedankt Hugo


Merel
zaterdag 1 december 2007 - 11:54
hildavw

Hildavw

Prachtig Hugo !

Gespeel, van eekhoorntjes moet je niet bang zijn. Meestal zijn ze banger van de mensen dan de mensen van hen.
Maar, ze kunnen ook heel zijn (geworden).

Toen wij jaren terug eens op vakantie waren in Davos (Zwitserland), was er een weggetje dat ze de "eekhoornwandeling" noemden;
Als je daar op een bank ging zitten en rustig bleef, kwamen de eekhoorntjes zelfs op je schoot zitten.
Alleen deed het geen deugd als ze langs je blote benen omhoog kropen.
Maar dat was werkelijk schattig.
Spijtig genoeg heb ik daar geen foto's van.

groetjes

Hilda
zaterdag 1 december 2007 - 13:19
lentemode

Lentemode

Dank je, Hugo,

daar heb ik ven genoten !
Wat een belevenissen!
Kalenderplaatjes !

Groetjes,
Mia
zaterdag 1 december 2007 - 15:07
lentemode

Lentemode

Hallo Hilda,

Deed je ooit de wandeling naar dat grote oude sanatorium in Davos met die prachtige maritieme tuin errond ?

Groetjes,
Mia
zaterdag 1 december 2007 - 15:13
hildavw

Hildavw

Dag Mia,
We wijken wel af van het onderwerp, maar nee, dat heb ik niet gezien.
Spijtig genoeg hebben de daar, op de 9 dagen dat we daar waren, 9 dagen regen gehad.
De tweede dag, met de verkenningswandeling, die al ingekort werd, waren we nat tot op ons vel !
Veel hebben we daar toen dus niet gezien.
Maar, wat niet is, kan nog komen hé.
Bedankt voor de tip.

groetjes

Hilda
zaterdag 1 december 2007 - 17:04
Jeannette1

Jeannette1

GEWELDIG Hugo, ben jij diegene die de Eekhoorn voert?

Het zijn net leren handjes hè!

Ik ben gek van Eekhoorntjes en heb ze dan ook bij Apeldoorn op een bungalowpark met velen in de bungalow gehad, tot zij samen gingen vechten.

Dat wil je niet meemaken!!!

Alle deuren en ramen bleven dan ook dicht als zij in de buurt waren.
Toen werd het alleen nog maar buitenwerk!hahaha

Heerlijk, ook die muziek, maar dat weet je wel!!!

Bedankt, dat je ons zo fijn laat meegenieten!!!

Groetjes, Jeannette
zaterdag 1 december 2007 - 19:31
annis

Annis

Wat een prachtige foto's en mooie muziek. Wat hebben ze verschillende kleuren. Die foto waar die twee opstaan vindt ik erg leuk.
zaterdag 1 december 2007 - 19:55
Bowie

Bowie

Een eekhoorn is toch zo'n grappig, beetje freaky beestje.

Het lijkt alsof het precies een samenraapsel is van de onderdelen van andere dieren, voor mij toch.

Toch weer een mooie en verzorgde presentatie. Mijn doe ik graag voor je af.
donderdag 6 december 2007 - 16:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon