menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Egelvriendelijke tuin

Ga naar meest recente reactie

phyton

Phyton

Op naar een egelvriendelijke tuin
In de meeste Europese landen zijn egels een beschermde diersoort. Jaarlijks sterven in ons land duizenden egels in het verkeer, maar ook onze tuintjes zijn niet per se veilig voor deze diertjes. Daar komt dan nog bij dat heel veel mensen hun voedingsgewoonten niet kennen... Hoog tijd om hier iets aan te doen!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Valkuilen in de tuin

Niet alle tuinen zijn even egelvriendelijk. Bepaalde obstakels en valkuilen kunnen dramatische gevolgen hebben voor egels die in je tuin belanden.



1. Gaas

Let op met rechthoekig gaas. Hierin kunnen egels klem geraken. Maak daarom een paar egelpoortjes oftwel openingen van zo’n twaalf op twaalf centimeter. Deze egelpoortjes plaats je tussen de tuinen in, niet op het uiteinde van de tuin. Zo voorkom je dat egels op straat belanden waar hun overlevingskansen erg klein zijn.



Afscheidingen tussen tuinen die geen kwaad kunnen voor egels, zijn:

muurtjes of schuttingen die met klimplanten begroeid zijn
kippengaas of harmonicagaas met ruitvormige openingen

2. Waterpartijen

Menig egel moest het loodje leggen door een val in een vijver of waterpartij. Nochtans zijn egels goede zwemmers, maar dan wel in natuurlijke vijvers. Gladde, steile oevers zijn niks voor hen, ze geraken er niet over. Denk daarbij aan een ingegraven emmer die dienst doet als waterpartij of een vijver aangelegd met vijverfolie of een voorgevormd model. Zorg dus voor een of meerdere uitkruipmogelijkheden met een lichte helling.



Ook putten en kuilen in de tuin dek je best af zodat er geen egels in kunnen vallen.



3. Bestrijdingsmiddelen

Egels zijn heel vaak het slachtoffer van bestrijdingsmiddelen. Daarom gebruik je best alleen maar natuurlijke of milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen. Gebruik geen insecticiden, pesticiden, slakkengif, muizengif... Egels eten hier ook van of krijgen het goedje via hun maaltijd binnen met de dood als gevolg.



4. Schuilplaatsen

Maak zelf enkele schuilplaatsen voor egels of zorg ervoor dat je hun natuurlijke schuilplaatsen niet beschadigt. Egels tref je het meest aan onder een hoop bladeren of takken. Je kan ook zelf op een droge, beschutte en schaduwrijke plaats een schuilplaats maken. Laat gewoon een grote, luchtige hoop organisch tuinafval liggen zoals takken en bladeren. Hieronder zal een egel graag een nest bouwen. Als je een hoop takken of bladeren wil opruimen of verbranden in de tuin, moet je dus goed controleren of er geen egel onder zit.



Zieke egels in de tuin

Eigenlijk laat je een egel die in je tuin rondkruipt, best met rust! Slechts één uitzondering geldt hierbij, namelijk zieke egels. Of een egel al dan niet gezond is, merk je zo:


De egel rolt zich niet op, als je hem aanraakt.
De egel loopt moeilijk.
De egel valt steeds om.

Contacteer een dierenarts of de dierenbescherming, als je een zieke egel aantreft met één van deze symptomen. In afloop van het bezoek aan een dierenarts kan je een tijdelijk huisje maken voor de egel.


Zoek een kleine doos die dienst doet als slaapplaats, en een grote doos die dienst doet als leefruimte.
Maak enkele verluchtingsgaten in het kleine doosje en zorg voor een opening waarlangs de egel zijn slaapkamer kan betreden.
Zet de kleine doos in de grote doos.
Op de vloer van de leefruimte leg je eerst een laag plastic, gevolgd door enkele lagen krantenpapier.
In het slaapgedeelte leg je enkele verfrommelde kranten.
Dek de grote doos af met een rooster om te vermijden dat de egel eruit klimt.
Plaats de doos niet op een koude vloer.
Gebruik geen stro, hooi, kattenbakkorrels of zaagsel in het huisje van de egel.

Als je niet meteen naar de dierenarts of –bescherming kan, moet je controleren of de egel aan onderkoeling lijdt. Dit merk je aan de buik die koud aanvoelt. Een onderkoelde egel hoef je geen aparte slaapruimte geven, wel zorg je best voor een grote, warme leefruimte.


Neem de grote doos waarin je al een laag plastic en enkele lagen krantenpapier hebt gelegd.
Vul een warmwaterkruik met water dat warm, maar niet te warm is, zeker geen heet water.
Leg deze warmwaterkruik op de laag kranten.
Hierover leg je een dikke laag stof.
Daarover komen dan ook nog wat verfrommelde kranten.
Eventueel mag je deze doos onder een bureaulamp plaatsen.
Zet de doos niet op een koude vloer of in een koude ruimte zoals de garage of de kelder.

Een onderkoelde egel moet op deze manier gedurende 24 uren verwarmd worden.



Laat een genezen egel niet zomaar ergens in de vrije natuur terug achter. Als je hem exact op die plaats terugzet waar je hem gevonden hebt, zijn zijn kansen op overleven veel groter. Daar kent de egel immers de weg, waardoor hij gemakkelijk voedsel en een slaapplaats kan vinden.



Verstoorde winterslaap

Als je een egel in de winter in je tuin ziet, is hij heel waarschijnlijk gestoord in zijn winterslaap. Geef in die periode geen eten aan egels. Ze moeten hun winterslaap houden met lege darmen. Wat je wel kan doen, is voor een slaapplaats zorgen, in je tuin weliswaar.


Zoek eerst een geschikt plaatsje uit waar de egel in alle rust kan overwinteren.
Maak een nestje van krantenpapier en stukken stof.
Leg hierop een stapel takken.
Dek de takken af met bladeren.

Geschikt voedsel

Veel mensen denken dat egels verzot zijn op melk. Ze zetten dan ook snel een schoteltje met melk neer, als ze een egel ontdekken in de tuin. Egels likken deze melk met plezier op, maar dat is niet zonder gevaar. Ze kunnen er namelijk gemakkelijk diarree van krijgen, waardoor ze last krijgen van uitdrogingsverschijnselen met alle gevolgen van dien. Normaal gezien hebben egels weinig water nodig om te overleven, alleen wanneer ze net uit hun winterslaap komen is hun vochtbehoefte groter.



Voer egels geen slakken of wormen uit de tuin. Deze kunnen vergiftigd zijn door het gebruik van niet natuurlijke bestrijdingsmiddelen, ook al is dat niet direct tegen hen gericht. Zelfs als je zelf milieuvriendelijke alternatieven gebruikt, moet je nog altijd opletten want wie zegt dat je buren natuurlijke bestrijdingsmiddelen gebruiken?



Wat mag je egels dan wel geven? Egels eten vooral insecten. Meelwormen vinden ze een lekkere én gezonde maaltijd. Ze kunnen gerust zo’n vijftien à twintig meelwormen per dag op. Koop deze wormen in winkels waar men visgerief of vijvertoebehoren verkoopt. Ze kosten niet veel en je kan ze eventueel ook aan de kikkers in je vijver voeren. Een alternatief is kattenvoer uit blik. Vis is bijvoorbeeld een hele goede keuze.



De egelpopulatie zal je dankbaar zijn, als je met deze adviezen reking!
donderdag 30 augustus 2007 - 12:16
corrielat

Corrielat

Heel mooi en interessant artikel Phyton, ik ga proberen om ook een egel slaapplaats te creeeren, vroeger had ik een egel in de tuin, maar mijn hond dacht dat het een bal was, met alle gevolgen vandien....voor mijn hond, vaak met kapotte lippen moest hij zijn meerdere erkennen
donderdag 30 augustus 2007 - 14:30
phyton

Phyton

Haha best wel zielig voor je hond

Phyton
donderdag 30 augustus 2007 - 14:35
corrielat

Corrielat

Zielig voor mijn hond, ik heb hem zo vaak gewaarschuwd, maar EIGENWIJS!!!! van wie zou hij dat nou HEBBEN??? nee niet van mij hoor!!! want ik HEB het nog steeds
donderdag 30 augustus 2007 - 15:04
Sarah

Sarah

Ik heb al jaren een egel in de tuin (of meer?). Ik weet alleen niet waar hij vandaan komt, kan mijn hele tuin doorzoeken maar ik kan hem niet vinden. s'avonds dan komt hij meestal weer tevoorschijn en gaat hij drinken uit vijver. Mijn honden gaan er wel op af maar deinzen gauw weer terug. Soms, als hij gedonken heeft loopt hij snel weer weg en dan is het net of er iemand met platvoeten weg loopt. ik kijk dan waar hij naar toe gaat maar de volgende dag met licht kan ik toch niets vinden.
Geef nooit eten ofzo, ik doe meestal niet zo erg veel de tuin "winter klaar"maken dus dat zal wel goed zijn denk ik dan.

groetjes Sarah
donderdag 30 augustus 2007 - 15:34
minouke

Minouke

hoe doen de egels "het" ..... hééééél voorzichtig!!!

Het is een heel interessant artikel Python, want ik hou ook altijd rekening met de eventuele egels in de tuin.
want ik zie ze soms wel maar zou er toch meer willen .
donderdag 30 augustus 2007 - 16:59
Merel

Merel

Deze mag toch nog ff in de kijker blijven straks als het wat kouder wordt kunnen we die tips gebruiken.

Merel
maandag 3 september 2007 - 19:17
an

An

wij hadden in ons vorige huis ook egels een paartje met jonkies maar die kwamen ook af op kattevoer en een bakje water van onze kat (helaas is de kat nu dood)want egels zijn verzot op kattebrokjes.
en die kwamen over dag ook in de tuin zodoende wisten wij dit ,ze lagen in een beschut hoekje.

nu in onze andere woning dacht ik laatst in het donker laat ik de deur maar dicht gaan doen.
totdat ik tegen iets hards aanliep ik dacht waarom hebben de kids de straatbezem niet opgeruimt bleek het een volwassen egel te zijn waar ik tegen aan stoote.
schrok wel even

gr an
dinsdag 4 september 2007 - 10:18
phyton

Phyton

hèhè an het was toch niet met je blote voeten?
kan wel aankomen

Phyton
dinsdag 4 september 2007 - 10:42
an

An

ja dat was op blote voeten gelukkig stond ik er niet op,dat zal pijnlijk geweest zijn en voor die egel ook
ik stoote er tegen want ik zag niks ook niet waar ik liep het was aarde donker.
gr an
dinsdag 4 september 2007 - 11:05
Rodger

Rodger

Alhoewel mijn tuin volledig afgesloten is met draad van 1m40 slagen de egels erin om erover te klimmen.
Goed zou je kunnen zeggen indien ik geen hond had .Mijn fox terrier is razend op egels .Vorig jaar was ik ff er te laat bij en had hij de egel reeds doodgebeten ,zijn muil zat volledig onder het bloed.
Dit jaar al terug een vijftal egels over de afsluiting moeten zetten die hij betrapt had ,gelukkig was ik er op tijd bij telkens .
Egels zijn ook niet zo onschuldig als je denkt,als ze aan de eitjes van de kippen kunnen zullen ze deze niet laten liggen ,ook kuikentjes zijn niet veilig voor hun .En de aardbeien daar zijn ze stapelgek op.
donderdag 6 september 2007 - 22:52
phyton

Phyton

Kuikentjes zijn niet veilig ??

Moet je me eens meer uitleg over geven !!

Phyton
zaterdag 29 september 2007 - 15:36
Merel

Merel

Egeltjes vinden kuikens lekkere hapjes Phyton ook eitjes zijn niet te versmaden, Ulanka heeft zelfs eens een jonge kip aan de veelvraten verloren, het gruwelverhaal staat ergens bij tuinbabbel denk ik,die sukkel (de kip he) sliep op de grond en is blijkbaar niet weg kunnen komen.

Merel
zondag 30 september 2007 - 02:50
phyton

Tekst aangepast

Phyton

ben je zeker dat dit niet het werk is van een steenmarter, fish (soort wezel of andere wezelsoort)
ratten kunnen ook soms bloeddorstig zijn
zondag 30 september 2007 - 06:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon