menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zand ophogen tegen boomstam

krisvw

Krisvw

We hebben een tijdje geleden een grond gekocht met een aantal bomen op. Achteraan staan er 4 eiken die we eventueel zouden willen laten staan. Het probleem is echter dat de grond 1m-1.5m opgehoogd moet worden zodat de onderkant van de stam zich een stuk in de grond zal bevinden na ophoging. Ik vraag me af of dit nadelige gevolgen heeft voor de bomen?

Alvast bedankt voor de reactie!!
dinsdag 18 juli 2006 - 08:45
WiPe

WiPe

Dat is zowat het slechtste wat je kan doen. Je bomen zullen daar langzaamaan door aftakelen en waarschijnlijk uiteindelijk helemaal afsterven.
Het is mogelijk om de grond op te hogen zonder dat de bomen dood hoeven te gaan, maar dat vraagt wel wat moeite en kennis ter zake.
dinsdag 18 juli 2006 - 10:47
krisvw

Krisvw

Bedankt voor de reactie!

Zou je me in het kort kunnen uitleggen wat dan eventueel een oplossing zou kunnen zijn en wat er allemaal gedaan zal moeten worden?
dinsdag 18 juli 2006 - 12:44
WiPe

WiPe

Eerst de zode verwijderen, eigenlijk moet je voor je ophoogt altijd de zode verwijderen, en/of de toplaag breken.
Vervolgens moet je een an,ti-worteldoek leggen. Daarin leg je om de 60 cm een drainagebuis van minstens 8 cm doorsnede met kokos. laat die drainagebuizen boven steken naast het stuk dat opgehjoogd is. Vervolgens leg je een dikke laag argex (geëxpanseerde kleikorrels) van 40 cm dikte. daar doe je weer een anti-worteldoek op. Daar kan je dan voorzichtig op ophogen.
Je mag niet met een vrachtwagen over de laag kleikorrels rijden. maar je mag sowieso niet met een vrachtwagen of buldozer over de wortels van de bomen gaan rijden. op die manier ga je de bodem verdichten waardoor de wortels en dus ook de bomen alsnog afsterven.
dinsdag 18 juli 2006 - 14:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon