menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bolletjes in knotwilgen.

Ga naar meest recente reactie

PVM

PVM

Wij hebben sedert een 5 tal jaren, enkele knotwilgen staan. Nu zagen wij dat er in enkele knotwilgen bolletjes groeien: takken die in knopjes groeien, net zoals een bloem.
Is dit normaal? En moeten we dit verwijderen?
Bedankt voor antwoord.


[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 juli 2007 - 21:08
Wewe

Wewe

Beste,

Ik heb het nog nooit gezien, maar dit lijkt me eerder een parasitaire plant, die door middel van zuigwortels op kosten van de wilg leeft (zoals de maretak). In dat opzicht zou die moeten verwijderd worden, maar het kan ook mooi zijn in de winter, zolang de boom er geen last van heeft. Misschien eens het internet afschuimen rond dit onderwerp. Misschien kom je die pikkedief wel tegen.

Werner
dinsdag 17 juli 2007 - 22:32
Pieter

Pieter

Volgens mij is dat eerder een hormonale stoornis in die takken, eventueel door een heksenbezem of zo veroorzaakt.
woensdag 18 juli 2007 - 11:43
PVM

PVM

Sorry, ik begrijp dit niet goed wat je wil zeggen met "heksenbezem of zo veroorzaakt"
En moeten wij deze takken snoeien of niet?


[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 18 juli 2007 - 22:15
jp

Jp

Heksenbezem is een woekering die uit 1 groeiknop meerdere twijgen laat ontstaan (wildgroei). Typisch voor bv. berken. Lijkt van ver op een flinke vogelnest. Oorzaak is een schimmel.

Ook andere planten (bv. forsythia) kunnen woekeringen krijgen. U kan dit wegsnoeien als het de boom/plant teveel ontsiert, maar echt eronder lijden doet de boom niet. Vermijden kan door na de snoei een passend fungicide te gebruiken. Ook snoeimateriaal (zaag, snoeischaar,...) ontsmetten na gebruik.

veel succes,
donderdag 19 juli 2007 - 14:53
Wewe

Wewe

Beste JP,

Denk je dat dit een geval van heksenbesem is?
Zoals je correct zegt lijkt dat net op een vogelnest wat hier niet het geval is.
In dit geval hou ik het op een parasiet. Ik heb zelf al eens het internet afgezocht en buiten de maretak vond ik niets relevants terug over parasitaire planten. Ik heb er ook geen boek over.

Wat nu betreft dat snoeien: Als je er niet gerust in bent, dan snoei je ze het best weg. Als het een parasiet is, dan zou die op termijn uw wilg kunnen doden. En als het toch iets anders is, dan is enkel ons probleem dat we niet weten wat. Maar je bent er dan toch van af (hoop ik).

Wie het zaakje bij naam kan noemen krijgt van mij een dikke pluim!

Groetjes,
Werner
donderdag 19 juli 2007 - 15:37
jp

Jp

Aan de bladeren op de foto's te zien, lijkt het me geen parasiet maar echte wilgentwijgjes die woekeren. Een échte heksenbezem wordt veroorzaakt door 1 welbepaalde schimmel (taphrinia), maar iets gelijkaardigs komt, zoals hoger vermeld, ook voor bij andere heesters of bomen.
donderdag 19 juli 2007 - 17:21
PVM

PVM

Bedankt voor jullie informatie:
We hebben er al een aantal weggesnoeid, maar kunnen er niet overal aan, misschien na de zomer de takken helemaal wegsnoeien.
De bladeren hebben dezelfde kleur als de andere normale wilgenblaadjes, alleen groeien ze helemaal anders. Het is geen echt groot probleem, maar toch in enkele bomen een 6 tal zulke knoppen.
donderdag 19 juli 2007 - 22:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon