menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom met rood blad

Ga naar meest recente reactie

Harken

Harken

Hallo,
Ik ben op zoek naar een boom met rood blad, eventueel een bol op stam, de uiteindelijke hoogte zou toch niet meer dan 6 meter mogen zijn. Hij komt op zandgrond te staan en in de volle zon.
Iemand een idee welke soort het meest geschikt is?
dinsdag 19 juni 2007 - 06:17
kinushi

Kinushi

Fagus sylv. 'Purpurea' oftwel rode beuk. Maar die kan wel 30m worden.
Wat dacht je van een esdoorn? Er zijn, geloof ik, soorten die volledig rood blijven.
De Tatarische esdoorn (acer tataricum), is een kleine boom (9 m) en krijgt rode herfstbladeren.
dinsdag 19 juni 2007 - 16:26
minouke

Minouke

kijk eens bij de prunussoorten, zijn veel kleinere bomen tussen die in de lente nog bloeien ook en weinig wortels aan de opp maken zo kunt ge nog onderaan beplanten

gr chantal
dinsdag 19 juni 2007 - 17:32
SamSam

SamSam

Liquidamber styraciflua.

Blad wordt wel schitterend rood rond in herfst. Wordt ongeveer 10 meter, denk ik.
woensdag 20 juni 2007 - 03:58
jp

Jp

Er bestaat een kleinblijvende, traaggroeiende rode beuk (naam kwijt, WiPe weet het nog wel...?)
Verder : Rode Japanse esdoorn, Rode Veldesdoorn (goed snoeibaar), purperen vlierbes "laciniata","paper lace"....
Of deze tot bolvorm kunnen gesnoeid worden ? De veldesdoorn wel denk ik.
woensdag 20 juni 2007 - 04:05
Esem

Esem

Ik heb een prunus nigra staan
het woord zegt het zel al, Nigra=Neger zwart.
Een zeer donker bruin/paars blad.
Gr Esem
woensdag 20 juni 2007 - 09:27
WiPe

WiPe

Liquidambar styraciflua wordt in onze streken om en nabij d evijfentwintig meter hoog, toch net iets meer dan 10 meter.
Prunus cerasifera nigra haalt de acht meter makkelijk.
Bij de beuken bestaan er een aantal cultivars met dwerggroei en rood blad, die op stam geënt worden. Fagus sylvatica 'Purpurea Nana' is er zo eentje.
Je zou eventueel Photinia fraseri 'Red Robin' op stam kunnen aanplanten, groenblijvend, met rood blad. Maar bij de Japanse esdoorns vind je zeker mooie cultivars die je kunnen bekoren. Nadeel is dat het een tijdje duurt eer die eeen boom vormen. (Maar dat geldt voor de meeste klein blijvende bomen, ofwel groeien ze langzaam, ofwel moet je regelmatig snoein om ze compast te houden.)
woensdag 20 juni 2007 - 16:49
Harken

Harken

De boom komt op een nogal winderige plaats te staan en ik heb ergens gelezen dat liquidambar nogal windgevoelig is dus dat lijkt me niet echt een goede optie. Die beukencultivar met dwerggroei lijkt me wel wat.
Iedereen al bedankt voor de tips.
vrijdag 22 juni 2007 - 05:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon