menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlier snoeien

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Vorig jaar heb ik een stek van ongeveer 1.50 meter van een vlierbes gekregen. Deze is laatste winter en nu al gegroeid tot een hoogte van 2.50 meter. Dat is niet zo erg maar de meeste takken hangen opzij en het lijkt meer een reuzenstruik dan een boom en nemen dus ook veel te veel plaats in mijn tuin in. Wat kan ik hier aan doen. Snoeien misschien?? en hoe doe ik dat en wanneer???
zondag 10 juni 2007 - 03:26
Tine

Tine

Een vlierbes is ook een struik. Door snoeien zou je hem een boomvorm kunnen geven maar hij zal altijd de neiging houden om een struikvorm aan te nemen.

Tine.
zondag 10 juni 2007 - 04:17
jonasc

Jonasc

Ik sluit mij aan bij Tine.



Groetjes, jonasc
zondag 10 juni 2007 - 04:39
boomvaren

Boomvaren

Een vlierbes kun je altijd snoeien,groeit trouwens ook snel uit, je kan hem zelfs gebruiken als haag. Een heel sterke struik dus, kan zelfs een echte pest worden door uitzaaing. Elk jaar trek ik honderden zaailingen uit mijn bostuin. Als ik dat niet zou doen, zou hij het ganse boeltje binnen de 5 jaar overgroeid hebben. Als je zaailingen uit trekt, zorg er maar voor dat je alles uittrekt, minste wortel wat blijft steken groeid hij weer uit. Het goede aan de struik zijn natuurlijk zijn vruchten, om stroop mee te maken. Een oude remedie bij verkoudheid en griep.

Groetjes
zondag 10 juni 2007 - 05:23
Mandy

Mandy

OK, OK, boom of struik........ als hij groter is dan 10 mtr wordt hij dan wel een boom genoemd?????
Maar goed, Wat is dan de beste manier om te snoeien en wanneer?????
zondag 10 juni 2007 - 05:27
Esem

Esem

Ja Mandy de vlier kan je makkelijk bij de bomen klasseren.
Hier achter de tuin staan ook exemplaren van meer de 8 meter hoog en maar een enkele stam.
Maar vlier kan je heus insnoeien en komt steeds weer terug.
Ik had ooit eentje bijna met de grond gelijk gemaakt en staat nu weeral terug 3 meter hoog.
Gr Esem,
zondag 10 juni 2007 - 06:05
deburen

Deburen

van een vlierbes krijg je nog spijt, overal komt hij de grond uit! Er zijn mooiere bomen maar dat is een kwestie van goesting! het groeit nog sneller als onkruid
zondag 10 juni 2007 - 21:31
Mandy

Mandy

Blijkbaar weet niemand dus hier echt hier hoe en wanneer de vlier gesnoeid moet worden. Na de bessen zal ik mijn zaag er maar in zetten. Ik heb de vlier ook niet echt voor de "mooiheid", hoewel het blad best mooi is, maar op de eerste plaats voor de bloemen en daarna natuurlijk voor de bessen die hopenlijk dit jaar in een enorme hoeveelheid aanwezig zullen zijn en mij gaan voorzien van een heerlijke gezonde drank zodat ik de komende winter altijd iets lekkers in huis heb.
maandag 11 juni 2007 - 02:19
hugo

Hugo

een vlier kan je snoeien wanneer je wil,, als je bessen wil dan snoei je de struik nadat de bessen eraf zijn en volgend jaar heb je terug bessen,, je kan hem ook gewoon laten doorgroeien en hier en daar een in de weg zittende tak wegsnoeien,, de gesnoeide takken kan je zonder probleem in de grond steken en volgend jaar heb je een nieuwe vlier staan,, het is bijna een kunst om die 'niet' te laten groeien,, hier bij mij in't bos snoei ik de vlieren elk najaar met de grond gelijk en heb ik elk jaar terug een mooie struik

groetjes
maandag 11 juni 2007 - 03:04
Mandy

Mandy

Thanks HUGO
maandag 11 juni 2007 - 03:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon