menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fagus sylvatica - beuk

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Is het zo dat de bladjes van de Fagus Sylv. andere planten zoals de klimop , gaatjes in hun blad veroorzaken ? ik herrinner me niet meer juist maar 't was iets van looizuur of zo. Want ik ben aan het zoeken waarom op één plaats de klimop (als bodembedekker) kale plekken vertoont. Rondom staat dus Fagus.
woensdag 6 juni 2007 - 01:52
WiPe

WiPe

Neen dus, dat is niet de oorzaak.
woensdag 6 juni 2007 - 03:40
Kwest

Tekst aangepast

Kwest

Dag minouke,

Daar het antwoord van WIPe nogal euh, bondig is zal ik misschien even aanvullen.
Het is niet altijd zo'n goed idee om klimop als bodembedekker te gebruiken. Door vochtophoping kan de klimop in de problemen komen. Op de site van Tuinadvies kan je hierover een artikel lezen, een klein citaat: De olie- of vetvlekkenziekte is een bacterie die de klimop aantast die –zoals de naam ons laat vermoeden - olievlekachtige beschadigingen veroorzaakt. De ziekte slaat vooral toe bij de bodembedekkende klimopsoorten die vaker nat staan en het minst bij omhoog groeiende planten (drogen vlugger op). Vandaar dat men meer en meer vragen stelt bij het aanplanten van klimop als bodembedekker in de tuinaanlegsector.
Het volledige artikel kan je hier lezen: http://www.tuinadvies.be/struik_klimop_ziek.htm

Groeten,

Kwest
woensdag 6 juni 2007 - 19:16
minouke

Minouke

halo Kwest, ik zal eens gaan kijken naar dat artikel, alvast bedankt hoor

groetjes chantal
woensdag 6 juni 2007 - 22:49
Jis

Jis

Hey,

Het is toch wel zo dat onder beuk weinig groeit, niet? Heeft dit enkel te maken met het dichte bladerdak (veel schaduw) of ook door het looizuur van het blad? En zijn er planten die het wél goed doen onder een beuk?

Groetjes,
Jis
zondag 4 november 2007 - 22:35
Kwest

Kwest

Hoi Jis,

Ik kom net terug van een weekje wandelen in de Gaumestreek, de streek tussen Aarlen en Virton. Veel bossen dus en veel beuken. Wel, op heel wat beuken groeit klimop. En die heeft geen gaatjes van looizuur hoor. Door het dichte bladerdak, is er wel veel schaduw. Dus schaduwplanten kunnen daar wel groeien, maar dat is natuurlijk geen dichte begroeiing.
Meer info over looizuur en planten is hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Looizuur
zondag 4 november 2007 - 23:31
WiPe

WiPe

Onder beuk groeit idd. relatief weinig. Dat komt voornamelijk door de schaduw en door wortelconcurrentie. Looizuurafgifte door het blad is verwaarloosbaar.
Op plaatsen
Onder beuk kun je o.a. hulst laten groeien, maar vooral Cyclamen herifolium en Cyclamen coum doen het meer dan behoorlijk onder beuk.
Eventueel zou je nog kunnen aanvullen met vroege bolgewassen als sneeuwklokjes of boshyacint.
maandag 5 november 2007 - 11:31
u857287

U857287

dag

mag ik hierbij veronderstellen dat onder beuk ook weinig onkruid groeit, dus dat er weinig gewied moet worden ?

groeten
lieve
maandag 5 november 2007 - 23:18
WiPe

WiPe

Onder een grote monumentale beuk zal je nauwelijks onkruid hebben. Maar een jonge beuk laat veel meer onderbegroeiing toe.
dinsdag 6 november 2007 - 10:35
u857287

U857287

wat bedoel je met monumentaal , ook al planten die ong. 1,25 meter zijn, of eerder een volwassen haag, na 5 jaar misschien ?

lieve
dinsdag 6 november 2007 - 20:56
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik kan een haag moeilijk als een boom zien. Een monumentale boom is een boom die uitgegroeid is tot zijn genetisch potentieel.
Onder een haag moet je er niet op rekenen dat onkruid gehinderd zou worden door de eigenheid van een beuk.
woensdag 7 november 2007 - 09:13
hugo

Hugo

met 'monumentaal' bedoelt WiPe zo'n exemplaar zoals hier bij mij achter in't bos staat (geen haag, maar een beukenboom), 25 (misschien wel 30) meter hoog en omvang navenant,, zou bij benadering niet weten hoe oud die is,, maar als je d'er onder staat voel je jezelf wel een nietig wezentje

moet er nog ergens een foto van hebben, zal hem eens opzoeken

groetjes
donderdag 8 november 2007 - 19:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon