menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluis op carpinus betulus

Chrisgor

Chrisgor

Hallo allen,

Vorig november zijn er een tiental carpinus betulus aangeplant in de tuin, zo'n 7-8 jaar oude bomen uit volle grond als kluit.
Nu groeien ze allemaal al, waar ik blij mee ben. Ik zag echter dat er bladluis aanwezig is op de bladeren. Het lijkt niet extreem te zijn, maar op sommige bladeren wel zo erg dat ze beginnen te krullen.

Wat moet ik hier tegen doen?
Ik kan me voorstellen dat ze wat 'zwakker' zijn omdat ze recent zijn aangeplant.
Daarnaast wat me opviel is dat de bomen die in de grond staan gericht naar het noord-westen (grond is dus vochtiger), bijna geen last hebben van bladluis. De bomen in de grond gericht naar het zuid-westen hebben het relatief veel erger. Wat me doet denken dat het met de waterhuishouding te maken kan hebben. Wellicht geef ik toch te weinig water nu met de erg droge periode in nl. Ik geef nu zo'n 2x in de week water, ca. 10L per boom per keer.

Alvast bedankt.

Struiken & Bomen

maandag 12 mei 2025 - 21:59
Tuinprins

Tuinprins

Om een paar luizen zou ik me echt niet druk maken, over een paar weken zijn ze weg. Dat het blad wat krult kan gebeuren, is een reactie van het blad op de zuigactiviteiten van de luizen (luizen leven van het sap in het blad).

Dat ze vooral op de bomen zitten die zuidwest gericht staan heeft weinig met de waterhuishouding te maken. Is oftewel toeval oftewel zitten de luizen daar beschutter voor koude wind uit het noorden.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 13 mei 2025 - 06:47
Chrisgor

Chrisgor

Bedankt voor de reactie en geruststelling Dan wacht ik het af.
dinsdag 13 mei 2025 - 14:46
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 2? (beveiligingscontrole) *