menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Carpinus Betulus Lucas Bladverkleuring

Ga naar meest recente reactie

Hinny21

Tekst aangepast

Hinny21

Beste Allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn Carpinus Betulus Lucas Leibomen. Aangezien we vorig najaar de bomen geen snoeibeurt meer hadden gegeven, waren ze dit jaar al behoorlijk uitgelopen en uit model. Vorige week dinsdag zijn ze gesnoeid (bovenkant, voorkant en achterkant), wellicht iets te vroeg. Nu merk ik sinds de snoei dat de bladeren aan het verkleuren/verbleken zijn. Ik heb ze afgelopen vrijdag (3 dagen na de snoei) water gegeven, daarvoor en sindsdien niet meer. De grond is kurkdroog daar. Ik woon in de onderste helft van NL. Dus geen regenval meer sinds lange tijd, veel zon en een windje. Ik zie elke dag dat de bladeren meer verdorren. Heeft iemand een idee waar dat aan ligt? Ik hoor het graag.

Bijgevoegd een aantal foto's van dichtbij en veraf.

Struiken & Bomen

maandag 12 mei 2025 - 10:58
Hinny21

Hinny21

Foto 2

Struiken & Bomen

maandag 12 mei 2025 - 10:58
Hinny21

Hinny21

foto 3

Struiken & Bomen

maandag 12 mei 2025 - 10:59
Hinny21

Hinny21

foto 4

Struiken & Bomen

Hinny21

Hinny21

foto 5

Struiken & Bomen

Tuinprins

Tuinprins

Dat blad zat in de schaduw van ander blad. Doordat je gesnoeid hebt komt het blad nu vol in de zon te staan. Aangezien het de afgelopen tijd zeer zonnig is geweest is het blad licht verbrand. Weinig aan te doen, de bomen hebben er weinig last van.

Gegroet, de tuinprins
maandag 12 mei 2025 - 12:31
Hinny21

Hinny21

Hartelijk dank voor uw snelle reactie, TuinPrins!

Dat klinkt heel aannemelijk zoals u het uitlegt!
Is de verwachting dat de bladeren die nu lichtjes verkleurd zijn steeds verder verkleuren, bruin worden en afvallen? En hoe zit het met het nieuwe blad? Wordt dat bijv. ook grijs/bruin nadat het frisgroen uit de knop is gekomen? Maw: ik vraag me of of dit proces vanzelf stopt of nu het hele seizoen doorzet ook met het nieuwe blad?

De reden waarom ik me dit ook afvraag is omdat ik tot nu toe elke dag (sinds het snoeien vorige week) de blaadjes meer zie verkleuren. Het zou jammer zijn al we de hele zomer tegen de verbrande bladeren moeten aankijken.

Ik was ook van plan om vanavond veel water te geven. Sinds vrijdag hebben ze niets meer gehad. Is dat verstandig nu met dat bladverbrandingsproces?

Dank alvast!
maandag 12 mei 2025 - 14:13
Tuinprins

Tuinprins

Water geven is nu prima omdat we in een droge periode zitten. Voor de verbranding van de bladeren maakt het echter niet zoveel uit. In de vrije natuur komt blad zelden plotseling in de felle zon te staan, daar went het blad geleidelijk aan de zon. Sommige boomsoorten hebben ook jong blad wat roodachtig getint is. Dit zorgt ervoor dat het blad niet verbrand.

Gegroet, de tuinprins
maandag 12 mei 2025 - 17:23
Hinny21

Hinny21

Bedankt voor uw reactie, TuinPrins! Ik heb gisteravond per boom flink wat water gegeven, maar vanochtend zie ik dat het bladverbrandingsproces weer erger is dan gisteren. Ik zie het eigenlijk dagelijks verslechteren. En steeds meer bladeren krijgen een verdord randje dat zich steeds verder verspreidt naar binnen. Is dit normaal?

Nu weet ik dat het nieuwe blad van betulus lucas bomen inderdaad die roodachtige verkleuring heeft als het nog heel klein is. Die verkleuring trekt weg als het geheel ontvouwen is. Vermoed u dat die nieuwe bladeren (eenmaal ontvouwen) ook gaan verbranden? Ik ga uiteraard niet meer snoeien voor lange tijd!
dinsdag 13 mei 2025 - 09:41
Hinny21

Hinny21

Bijgevoegd nog twee foto's van vanochtend ter vergelijking. Hoewel het op de foto's niet goed te zien is dat de verkleuring erger is geworden t.o.v. eergisteren, is dat met het blote oog duidelijk waarneembaar. Iemand enig idee of ervaring mee tot hoelang dit proces blijft doorgaan en of al het nieuwe blad ook bruin wordt?

Struiken & Bomen

woensdag 14 mei 2025 - 10:50
Hinny21

Hinny21

foto 7

Struiken & Bomen

woensdag 14 mei 2025 - 10:51
Tuinprins

Tuinprins

Is afhankelijk van het weer en helaas heb je hier geen geluk bij want het blijft voorlopig (zeer) zonnig.

Dat blad wat eerst beschut zat komt nu in de felle zon en verbrand dan. Langzaam zal het blad beter tegen felle zon kunnen maar dat is dus niet stante pede.

Wijze les: Carpinus betulus in het late voorjaar of de zomer alleen gaan snoeien als er geen felle zon staat (al dan niet in combinatie met lage luchtvochtigheid). Vorig jaar had je rustig kunnen snoeien op dit tijdstip want toen was het vaak bewolkt en regenachtig. Dit jaar totaal het tegenovergestelde.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 15 mei 2025 - 12:57
Hinny21

Hinny21

Dat is inderdaad een wijze les, TuinPrins. Elders las ik dat het strooien van kali zorgt voor sterkere en groenere bladeren. Is dat aan te raden bij dit probleem of kan ik maar beter enkel water blijven geven?
vrijdag 16 mei 2025 - 09:18
Tuinprins

Tuinprins

Kali strooien heeft weinig zin in dit geval aangezien hier de oorzaak in de felle zon ligt die op bladeren schijnt die eerst in de schaduw zaten. Kali zorgt er in dit geval niet voor dat de bladeren beter tegen felle zon kunnen wanneer die eerst in de schaduw hebben gezeten.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 16 mei 2025 - 09:29
Hinny21

Hinny21

Ok, bedankt voor de tip! Dan gaan we voorlopig even alleen dagelijks water geven, ik geef zo'n 12 liter per boom elke dag en dan hoop ik dat de bladeren die nu nieuw aangemaakt gaan worden wel groen blijven.

vrijdag 16 mei 2025 - 09:45
Patrikc

Patrikc

Hoe lang staan die bomen er al ?

Als langer dan 2-3 jaar dan is al die watergift overdreven en onnodige verspilling van uw tijd...
vrijdag 16 mei 2025 - 09:54
Hinny21

Hinny21

Die staan er zo'n 7 jaar.

Vandaag zijn weer meerdere groen bladeren aangetast. Bladeren die de week na de snoei nog groen waren, beginnen nu ook verkleuringen te krijgen. Ik begrijp heel goed dat snoeien in droge periode met veel zon, niet zo slim is en dat dit gevolgen heeft voor sommige bladeren. Maar die bladeren krijgen in 1x allemaal tegelijk TE veel zon. Dan zou je ook verwachten dat het verkleuringsproces bij alle bladeren tegelijkertijd begint en niet dat er ruim anderhalve week na de snoei nog groene bladeren langzaam bruin worden. Mocht er dus iemand zijn die weet of dat ook normaal is, hoor ik het graag!

Als dit zich blijft voortzetten, heb je straks een hele bruine boom achter een gordijn van nieuwe uitlopers.
vrijdag 16 mei 2025 - 12:30
WiPe

WiPe

Ik weet niet of dagelijks water geven wel zo'n goed idee is. Poriën in de bodem die gevuld zijn met water, kunnen geen lucht bevatten. Plantenwortels hebben net zo goed lucht nodig als water. Te veel water en de planten verstikken, te weinig water en ze verdrogen. Dosis is alles. Controleer dus eerst of de bodem nog vochtig is voor je gaat water geven.
vrijdag 16 mei 2025 - 20:17
Hinny21

Hinny21

Bedankt voor uw reactie. Ik vind het lastig. De een zegt: heel veel water geven als je last hebt van zonnebrand aan de bladeren, en dat water geven het verkleuringsproces zelfs kan stoppen. Maar de ander zegt: geeft niet teveel water. Ik geef nu niet meer dagelijks water, maar om de dag en per boom zo'n 13 liter water. Helaas is er nog geen teken dat het verkleuren is gestopt. Sterker nog, steeds meer bladeren worden bruin.
zaterdag 17 mei 2025 - 14:20
WiPe

WiPe

Bruin worden kan ook ontstaan door te veel water geven. Water geven moet altijd gekoppeld zijn aan het checken van de bodemvochtigheid.
zondag 18 mei 2025 - 09:40
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 2? (beveiligingscontrole) *