menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is onze beverboom (magnolia) dood?

Ga naar meest recente reactie

hpouwels

Hpouwels

Vorig jaar zomer moesten we onze Magnolia verplaatsen ivm herinrichting van de tuin. Dit moest midden in de zomer. Het blad werd toen snel zwart en het heeft nog geen bloemen aangemaakt... Vorig jaar 9 maart had het al wel bloemen zag ik... Is onze boom dood?
zondag 16 maart 2025 - 14:24
hpouwels

Hpouwels

Dit is de boom nu

Struiken & Bomen

zondag 16 maart 2025 - 14:27
Tuinprins

Tuinprins

We liggen nu ongeveer 3 weken achter op vorig jaar. Toen was februari zeer zacht en dat was dit jaar niet het geval. Bovendien hebben we de laatste week constant nachtvorst dus dan houden bomen en struiken zich in.

Midden in de zomer een boom of struik gaan verplanten is niet zo slim. Deze kun je pas verplanten als het blad eraf is en ze in rust zijn. Dat is ruwweg de periode november-eind maart.

Is deze magnolia ten dode opgeschreven? Dat is niet gezegd. De takken zien er niet dood uit dus dat geeft hoop. Ik zou eens kijken hoe het met de bloemknoppen is gesteld. Haal er eentje van de magnolia en kijk hoe die er van binnen uitziet. Het duurt nog een paar weken aleer de magnolia in het blad komt. Het kan zijn dat het blad klein blijft maar bij goede verzorging (water geven bij droogte!) heeft de magnolia in dat geval kans om te overleven.

Dus voorlopig even afwachten. Als er half juni geen blad aan de magnolia zit is het einde oefening.

Gegroet, de tuinprins
zondag 16 maart 2025 - 16:50
WiPe

WiPe

Als die boom in de zomer verplant is, dan heeft die op zijn minst heel wat stress moeten ondergaan. Op basis van deze foto lijkt me die niet dood te zijn. Hij heeft in ieder geval nog mooie bloemknoppen gevormd. Alleen woorden die bloemknoppen in de voorgaande zomer gevormd. Als die klaar staan, dan zullen die dus ook uitlopen wanneer de boom nog leeft. Dat is in de gegeven omstandigheden niet ideaal. Die bloemen vragen heel veel energie van de plant omdat het uitlopen van die bloemknoppen gebeurt vanuit de reserves. Als je die bloemknoppen nu uitbreekt, dan kan de plant al zijn reserves gebruiken om het blad te laten uitlopen. Met dat blad komt de fotosynthese op gang en worden de reserves terug aangevuld. Je verliest dan weliswaar de bloei van dit jaar, maar de kans dat de plant het overleeft, wordt veel groter. En als je de knoppen uitbreekt, kun je ook zien of de bloemen al dan niet verdroogd in de knoppen zitten.
woensdag 19 maart 2025 - 11:26
hpouwels

Hpouwels

Is het dan verstandig om de bloemknoppen af te breken of af te knippen? Ik zie ook nog kleine blomknopjes zitten, dus dat geeft hoop
woensdag 19 maart 2025 - 18:05
WiPe

WiPe

Breken, of knoppen, maakt niet uit.
donderdag 20 maart 2025 - 09:00
hpouwels

Hpouwels

Ik heb er een paar afgeplukt nu. De meeste zijn helemaal zwart van binnen, maar andere zien er weer zo uit... Ik weet niet of dit dan een goede bloem is nog?

Struiken & Bomen

donderdag 20 maart 2025 - 14:47
WiPe

WiPe

Dat zijn dode knoppen. Dat wordt dus een kwestie van hopen. Magnolia verdraagt verplanten erg slecht. De kans lijkt me dus erg klein. Hopelijk schiet die nog uit, maar dat is dus niet zeker.
vrijdag 28 maart 2025 - 10:49
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 1? (beveiligingscontrole) *