Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Sinds eind 2023 staat er een nieuw aangeplante ligusterhaag in onze voortuin.
Deze deed het vorig jaar na een paar snoeirondes erg goed. Nu vallen mij echter deze vlekken op. Het zit op zowel grotere als kleine (jonge) bladeren en op al mijn aangeplante ligusters. Wat is het en wat doe ik hier tegen?
Die zwartachtige verkleuring die op de eerste foto goed te zien is, zien we vaak bij ligusterhagen in de winter. Is volgens mij niets meer of minder dan een reactie van het blad op lagere temperaturen. Als het goed is verdwijnt dat vaak weer vanaf april/mei.
Die kleine beige puntjes lijken een beetje op een spintaantasting. Vorig jaar was echter totaal geen spint-jaar. Spint treedt vooral op onder droge en warme/hete omstandigheden. Het zou eventueel een beginnende bladvlekkenaantasting kunnen zijn. Bladvlekken ontstaan in de regel als het blad lang nat blijft. De schimmels die bladvlekken veroorzaken hebben vocht nodig om zich op het blad te kunnen vestigen. Hoe langer het blad nat blijft des te groter de kans op bladvlekken. De schimmels die bladvlekken veroorzaken bij liguster zijn vaak Cercospora en Ramularia varianten.
Wat nu te doen? Niets. Ik zou gewoon afwachten en kijken hoe de planten zich het komend groeiseizoen ontwikkelen.
Liguster is mijn favoriete haag , stond ook bij ons in mijn kinderjaren en één van de eerste hagen die ik scheerde ! Ik heb ze al meermaals aangeraden aan mensen die een haag willen planten . Vroeger zag je ze overal , momenteel zie je ze weer meer en meer opdagen . Ik heb er al veel geplant , maar eerlijk dit probleem met die vlekken nog weinig tegengekomen !