menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liguster problemen?

Ga naar meest recente reactie

Yil

Tekst aangepast

Yil

Sinds eind 2023 staat er een nieuw aangeplante ligusterhaag in onze voortuin.
Deze deed het vorig jaar na een paar snoeirondes erg goed. Nu vallen mij echter deze vlekken op. Het zit op zowel grotere als kleine (jonge) bladeren en op al mijn aangeplante ligusters. Wat is het en wat doe ik hier tegen?

Alvast enorm bedankt!

Foto’s in reacties
maandag 10 maart 2025 - 14:58
Yil

Yil

Hierbij de foto’s van het euvel

Struiken & Bomen

maandag 10 maart 2025 - 15:00
Yil

Yil

En nog een. Lukte me niet om beiden tegelijk toe te voegen. Excuus!

Struiken & Bomen

maandag 10 maart 2025 - 15:01
Tuinprins

Tuinprins

Die zwartachtige verkleuring die op de eerste foto goed te zien is, zien we vaak bij ligusterhagen in de winter. Is volgens mij niets meer of minder dan een reactie van het blad op lagere temperaturen. Als het goed is verdwijnt dat vaak weer vanaf april/mei.

Die kleine beige puntjes lijken een beetje op een spintaantasting. Vorig jaar was echter totaal geen spint-jaar. Spint treedt vooral op onder droge en warme/hete omstandigheden. Het zou eventueel een beginnende bladvlekkenaantasting kunnen zijn. Bladvlekken ontstaan in de regel als het blad lang nat blijft. De schimmels die bladvlekken veroorzaken hebben vocht nodig om zich op het blad te kunnen vestigen. Hoe langer het blad nat blijft des te groter de kans op bladvlekken. De schimmels die bladvlekken veroorzaken bij liguster zijn vaak Cercospora en Ramularia varianten.

Wat nu te doen? Niets. Ik zou gewoon afwachten en kijken hoe de planten zich het komend groeiseizoen ontwikkelen.

Gegroet, de tuinprins
maandag 10 maart 2025 - 20:01
Yil

Tekst aangepast

Yil

@tuinprins
Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie! We gaan het dan komende periode maar even aankijken hoe de planten zich ontwikkelen
maandag 10 maart 2025 - 20:40
tpetri11

Tpetri11

Het is winter.
vrijdag 14 maart 2025 - 17:36
Wannus

Wannus

Liguster is mijn favoriete haag , stond ook bij ons in mijn kinderjaren en één van de eerste hagen die ik scheerde ! Ik heb ze al meermaals aangeraden aan mensen die een haag willen planten . Vroeger zag je ze overal , momenteel zie je ze weer meer en meer opdagen . Ik heb er al veel geplant , maar eerlijk dit probleem met die vlekken nog weinig tegengekomen !
zondag 16 maart 2025 - 13:32
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 5? (beveiligingscontrole) *