Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Sinds oktober 2021 heb ik een albizia julibrissin (var. ombrella/boubri) in de tuin staan. Eerste boom ooit die ik heb geplant, dus ben benieuwd naar jullie mening. Met plezier heb dit forum bijgehouden en gezien wat het beste te doen met de boom. Hij groeit uitzonderlijk goed, alhoewel de bloemen nog echt moeten komen. In 2023 had ik de eerste (paar) bloemen, vorig jaar niets door het warmere natte weer. De boom is in 2024 vooral heel veel gegroeid. Sommige uitlopers zijn in 1 jaar tijd misschien wel 1-1,5 meter gegroeid. Hij is daarbij ongelijkmatig gegroeid. Mijn tuin ligt op het zuidoosten en waar de taken meer oost zitten (links op de foto's) zijn de uitlopers erg lang geworden. Rechts, west veel minder.
Nu hou ik niet zo van het bijsnoeien van een boom die nog jong is, maar ik vroeg mij af: Hoe kijken jullie aan tegen het inkorten van de grootste uitlopers van mijn Albizia?
Bedankt alvast, Dusty.
foto 2 overzicht tuin 2021. De boom heeft alle ruimte te groeien en mag van mij best groot worden. Rechts heb ik een terrasje wat ik graag overgroeid wil hebben. Las dat een albizia wat oppervlakkig kan wortelen. Mocht het terrasje wat omhoog komen, pas ik dit aan, is geen probleem.
De boom heeft 3 meter rechts tot hek en 4,5 meter links. Dat hij ongelijkmatig groeit is niet zo erg gezien de standplaats, wel voor de vorm van kroon wellicht.
2024 17 november bijna al het blad weg. De takken links zijn een stuk langer dan rechts. De takken zijn tijdens de afgelopen maanden nog wat sterker verticaal gaan groeien - ze willen de lucht in.
Zouden jullie de uitlopers wat inkorten links? En zouden jullie de onderste kleine lage tak wegsnoeien? Deze laatste heb ik laten zitten, nadat deze na aanplant in 2021 was uitgelopen, om de stam wat sneller dik te krijgen.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van het dwingen van een boom hoe te groeien, terwijl het eigenlijk wat anders wil. Maar misschien is het bij deze jongere aanplant wel oke voor een mooi eindresultaat?
Albizia is een nogal breed uitgroeiende boom. Jouw boom ziet er dus standaard uit.
Als beginnend tuinier heb je misschien teveel de neiging om te gaan snoeien, maar in dit geval hoeft dat niet. Verder een leuke tuin hoor.
Wanneer Albizzia op open terrein staat, dan vort die een brede kruin. Het is pas wanneer die meer opgesloten staat dat die veel meer opgaand groeit. Om goed te begrijpen, waar dat verschil zit, moet je kijken hoe Albizzia een doorgaande stam vormt. Het is pas als je dat begrijpt, dat je daar kan op inspelen. Anders laat je die beter gewoon een brede kruin ontwikkelen zoals die dat van nature doet.
Bedankt voor jullie inzichten! Denk dat ik hem nog maar lekker laat groeien zoals die wil. Benieuwd hoe hij er over een paar jaar bijstaat... Fijne snelle groeiers deze bomen