menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Conifeer

Ga naar meest recente reactie

Maloou3

Maloou3

Hallo!

Zoals jullie op de foto kunnen zien is de conifeer heg van ons/buren aan onze kant helemaal dood en heb je alleen maar takken en geen blad en dus niet groen terwijl aan de buren kant is hij nog helemaal groen.
Wij hebben het zo gekocht en vroegen ons af hoe wij er voor kunnen zorgen dat hij aan onze kant ook weer groen wordt.
Zou heel fijn zien als iemand een tip heeft.

Struiken & Bomen

maandag 3 februari 2025 - 16:07
Peterplant

Peterplant

Een nieuwe heg neerzetten is het handigst. Die kale takken lopen niet meer uit. Theoretisch zou het groene gedeelte van de buren jouw kant weer kunnen opgroeien, maar of het ooit weer mooi wordt is de vraag.
maandag 3 februari 2025 - 16:41
Carib

Carib

Ik zou ook altijd de reactie van Peterplant hebben gegeven, totdat ik gezien heb dat het ook anders kan. Mijn ouders hadden last van de coniferenhaag van de achterburen, die ruim een meter over de erfgrens was gegroeid. (het was geen mandelige heg). Op verzoek heeft de buurman de heg aan hun kant diep teruggesnoeid tot op de kale takken. Na twee jaar was vanuit het groene deel de haag weer helemaal groen geworden aan hun kant. De kale takken zijn helemaal onzichtbaar en het is weer een gladde, dichte haag. Ik zou het niet geloofd hebben als ik het niet met eigen ogen gezien had. Ik moet er wel bij zeggen dat er voldoende zon op de haag staat en geen storende beplantingen ervoor.
Op de foto hierboven zie ik een schuur ervoor staan en struiken en klimop erdoorheen. Dat zijn dus suboptimale omstandigheden voor herstel.
maandag 3 februari 2025 - 16:56
Tuinprins

Tuinprins

Je kunt de meeste coniferen niet tot in het oude hout terugknippen/snoeien want dan lopen ze niet meer uit. De vorige bewoners hebben dat wel gedaan en het resultaat is hier te zien. De buurman snoeit ieder jaar zijn haag en dan houd je die mooi groen.

Achter de schuur zal een coniferenhaag nooit mooi groen blijven vanwege lichtgebrek.

Gegroet, de tuinprins

maandag 3 februari 2025 - 18:01
PeterC

PeterC

Ik heb ook nog nooit een teruggesnoeide coniferenhaag terug zien uitschieten.
Maar het kan nooit kwaad om de tip van Carib te testen.
Lukt dat niet dan kan je nog altijd aan jouw kant een nieuwe haag planten.
Een andere optie is dat je de klimop zijn gang laat gaan en bijknipt tot een groen scherm aan jouw kant.
dinsdag 4 februari 2025 - 19:41
Carib

Carib

Let wel op: ik zeg niet dat de kale gesnoeide takken opnieuw kunnen uitschieten! Dat gebeurt zeker niet. Bij mijn ouders werd de heg maar een 1 kant diep gesnoeid. De andere kant was nog gewoon ongesnoeid en groen en die groene kant ging fors uitlopen en door de kale takken heengroeien. Waarschijnlijk omdat er nu plots veel meer licht op die kant kwam en mogelijk omdat de omstandigheden optimaal waren.
dinsdag 4 februari 2025 - 23:41
WiPe

WiPe

Ik zie dat er klimop in die haag groeit. Klopt dat? Al je die zijn gangen laat gaan dan groeit die op die takken en wordt dat een groene wand, op voorwaarde dat je die regelmatig scheert.
woensdag 5 februari 2025 - 18:59
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 5? (beveiligingscontrole) *