menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitboom natte grond

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen

Zijn er fruitbomen die het goed doen op natte grond? Achteraan de tuin heb ik een kerselaar staan, maar daar staat hij in de winter telkens toch telkens in de plassen. De kerselaar doet het dus absoluut niet goed, weinig tot geen groei, gumziekte,... toen ik hem daar aan plantte, wist ik niet dat de grond er zo nat zou worden...

Suggesties voor fruitbomen die er wel zouden lukken? Of zet ik er liever enkele wilgen?

Groetjes
Roeliee
zaterdag 25 januari 2025 - 14:42
leerling

Leerling

Volgens https://fruitbomen.net/informatie/standplaats/ondergrond/drassig kan het met o.a. mispel, hazelaar, vlier ... tenzij er in de bladloze periode echt dagen na mekaar water blijft staan.

Mogelijk alternatief (als je er de ruimte voor hebt): een heuveltje maken en de boom daarop planten.
zaterdag 25 januari 2025 - 15:46
Tuinprins

Tuinprins

Bij de suggesties die op bovenstaande link worden gegeven, kun je zeker grote vraagtekens plaatsen. Zo is kweepeer / Cydonia oblonga absoluut niet geschikt voor natte standplaatsen. Deze boom /struik komt van oorsprong uit gebieden die veel meer gekenmerkt worden door droogte dan door nattigheid.

Mispel zet ik ook vraagtekens bij maar misschien kan bij geënte exemplaren de onderstam een rol spelen. Hazelaar is nu ook niet een plant die van nature op nattere gronden voorkomt.

Vlier stond bij ons vroeger bij de mestvaalt en stond in de winter behoorlijk nat. Deed het redelijk.

Feit is dat er maar weinig fruitplanten zijn die gedijen op echt natte grond. Je komt dan al snel terecht bij Aronia melanocarpa maar die vruchten zijn amper te genieten.

Waarom er in Boskoop toch fruitplanten gedijen op die redelijk natte veengrond is eenvoudig te verklaren. In Boskoop is de grondwaterstand altijd hoog. Als je daar een fruitstruik op plant dan gaat die vooral zijwaarts uitwortelen en niet in de diepte. Op zandgronden gaan wortels van bomen en struiken meer de diepte in, op zoek naar water. Als je dan een langere periode hebt met een hoge grondwaterstand (zoals we die nu al meer dan een jaar hebben) dan hebben de wortels van de veel bomen en struiken te lijden.

Ik zou daar een boom planten waarvan je weet dat die tegen natte voeten kan. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Nyssa sylvatica, niet al te groot wordende vormen van Taxodium distichum, siervormen van de els zoals bijvoorbeeld Alnus glutinosa 'Imperialis' etc.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 25 januari 2025 - 17:03
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de suggesties. Dan misschien eerder het zekere voor het onzekere nemen en er geen fruit meer plaatsen... zou het nog lukken om de kerselaar te verplaatsen naar een droger stuk tuin? Of is deze ten dode opgeschreven?
zaterdag 25 januari 2025 - 19:55
leerling

Leerling

Wij hebben in onze vorige tuin (leemgrond) na twee jaar een jonge halfstam kerselaar verplant. Dat is daar goed gelukt.

Aangezien de boom het niet goed doet waar hij nu staat, lijkt het me in elk geval de moeite waard om het te proberen,

Wel ruim uitgegraven om zo weinig mogelijk wortels te beschadigen en even diep terugplanten.
zaterdag 25 januari 2025 - 21:30
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als de bodem te nat is, is het een goed idee om de boom op een heuveltje te planten. Wees niet zuinig met grond en maak dat heuveltje minstens 50 cm hoog en eens zo breed als hoog.
zondag 26 januari 2025 - 23:59
Roeliee

Roeliee

Zijn dat zaken die ik nu nog kan doen? Of is het al te laat en dien ik te wachten tot het volgende najaar?
dinsdag 28 januari 2025 - 19:44
WiPe

WiPe

Herplanten kun je nu doen.
woensdag 29 januari 2025 - 13:55
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 2? (beveiligingscontrole) *