0 Boomkeuze voor- en achtertuin
▼ Ga naar meest recente reactie
Tekst aangepast
Elrangerman
Beste forumleden,
In onze bouwvergunning worden wij verplicht om één inheemse boom in onze voortuin en één in onze achtertuin (helemaal achteraan in de buurt van perceelsgrens) aan te planten. Te kiezen tussen Carpinus betulus of Acer campestre. Hoogstam 18/20.
Ons perceel is ca. 580 m², 6 meter voortuin en 18 meter achtertuin, 12 meter tussen terras en boom. Voortuin is noord, achtertuin is zuid.
Na wat online te lezen, begrijp ik dat de Acer iets kleiner zal groeien dan de Carpinus. Gezien de beperkte perceelsoppervlakte, gaat onze voorkeur naar een iets kleinere boom uit. Daarnaast versta ik dat de Carpinus een vollere kruin heeft die mooi te snoeien is en dat de Acer wat minder dicht is. Mijn partner houdt wel van een wat strakker gesnoeide volle kruin in de voortuin. De buren (6 loten) hebben allen al een Carpinus in de voortuin staan. Dus ofwel kiezen we voor een uniform beeld, ofwel gaan we voor het uniekere.
Een derde optie is nog de Acer platanoidus maar ik lees dat die 20-30 meter kan worden. Dat lijkt mij veel te groot voor dergelijk kleine tuin?
Naar wat zou jullie keuze uitgaan?
woensdag 11 september 2024 - 21:24
PeterC
Je vraagt mijn mening.
Ik zou in de voortuin een Carpinus planten. Niets mis met een uniform beeld van de voortuinen, en een Carpinus wordt hier zelden als boom gebruikt, bijna altijd als haag, maar wordt best wel een mooie boom.
Voor de achtertuin, als het een Acer zou moeten worden, dan zou ik voor een Acer Red Sunset gaan.
Wordt op termijn wel best groot, maar zal dan in je tuin voor natuurlijke schaduw zorgen in de zomer, en dat is heel aangenaam.
Een sterk pluspunt van de Red Sunset is dat die prachtig rood verkleurt in de herfst. Een plaatje waar je volop plezier aan zal beleven vanuit je woning.
woensdag 11 september 2024 - 21:55
Elrangerman
Bedankt voor de feedback! Maar is een Red Sunset niet uitheems? Inheems wordt verplicht.
woensdag 11 september 2024 - 22:21
woensdag 11 september 2024 - 22:30
Tekst aangepast
Leerling
Sorry. Ik zie net dat je niet veel keuze hebt.
Begrijp ik niet. Al helemaal niet voor de achtertuin. Hoe meer verschillende bomen, hoe kleiner de kans op uitval door ziektes of plagen en hoe groter de biodiversiteit.
woensdag 11 september 2024 - 22:34
Tekst aangepast
Patrikc
Acer rubrum Red Sunset is niet inheems.
Een cultivar van inheemse esdoorn die ook wat kleur geeft en niet enorm groot wordt: Acer campestre Red Shine.
Wat je ook kiest: elke boom is mooi en je zal de schaduw apprecieren.
Ik vind het eigenlijk super, die boomverplichting, waar is dat als ik zo nieuwsgierig mag zijn? Ik zie rondom mij helaas vooral bomen verdwijnen
donderdag 12 september 2024 - 08:42
Tuinprins
In Duitsland is het al langer de praktijk om bewoners te verplichten een inheemse boom aan te planten bij de bouw van een huis. Probleem is vaak dat de keuze inzake inheemse bomen tamelijk beperkt is. Soms mogen cultivars van inheemse bomen, soms moet het de 'pure' soort zijn. Dus wel Acer campestre maar niet Acer campestre 'Red Shine'. Indien mogelijk dan zou ik kiezen voor een cultivar van Acer campestre die weinig zaad produceert.
Gegroet, de tuinprins
donderdag 12 september 2024 - 16:20
PeterC
Tja, wat is een inheemse boom?
Kastanjes zijn hier ook niet inheems, maar staan hier al 2000 jaar, toen meegebracht door de Romeinen.
donderdag 12 september 2024 - 21:30
vrijdag 13 september 2024 - 22:27
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe