menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eribotrya japonica (Mispel)

luijsterburg

Luijsterburg

Ik heb in mijn tuin al vele jaren een Eribotrya japonica (mispel) staan die ik uit zaad meegebracht uit Madera opgekweekt heb. Enige jaren geleden bloeide hij spontaan in het najaar maar vervolgens niet meer, ook was van vruchtvorming geen sprake.
Sinds ca 2 maanden laat hij echter nu constant bladeren vallen die weer wel direct opnieuw aangroeien.
Ik ben bang dat er sprake is van een soort schimmel of mogelijk bladvalziekte.
Wie herkent dit en kan mij dit bevestigen en graag of dit evt te bestrijden is.
Graag zie ik een reactie spoedig tegemoet, bij voorbaat dank.

Struiken & Bomen

dinsdag 10 september 2024 - 18:41
Tuinprins

Tuinprins

Zou eventueel om bladvlekken kunnen gaan, helemaal zeker nben ik echter niet.

Bladvlekken ontstaan in de regel als het blad lang nat blijft bij een temperatuur boven de 12 à 15 graden. Worden veroorzaakt door voor de mens onzichtbare schimmels die toeslaan als de omstandigheden gunstig zijn. Eventueel spuiten met een schimmelwerend middel kan helpen om bladvlekken tegen te gaan.

Eriobotrya japonica bloeit altijd laat in het najaar. Omdat er dan bij ons weinig bestuivende insecten rondvliegen is bestuiving van de bloemen twijfelachtig. Bovendien moeten de vruchten groeien in de winter en als het fris wordt in de winter dan gebeurt dat niet en worden de minuscule vruchtjes afgestoten. Eriobotrya Is overigens ook een mooie bladplant.

Gegroet, de tuinprins

woensdag 11 september 2024 - 15:43
luijsterburg

Luijsterburg

Hartelijk dank voor uw reactie.

Spuiten met een schimmelwerend middel zou dus een oplossing kunnen zijn, kunt u ook aangeven welk middel?
Het is inderdaad een plant met een mooi blad en het zou zonde zijn om er afstand van te doen.

Bij voorbaat dank
woensdag 18 september 2024 - 00:28
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).