menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladeren carpinus betulus worden wit

Ga naar meest recente reactie

evy

Tekst aangepast

Evy

Hallo,

De bladeren van onze haagbeuk worden geel-wit. Het start steeds aan de rand van het blad en sommige worden volledig wit/geel.

[url=http://img259.imageshack.us/my.php?image=clipboard999nr3.jpg][afbeelding verwijderd niet-https]

Het is slechts de haag aan 1 kant van de tuin die dit vertoont en onze philadelphus ook. De jonge haagbeukjes zijn gepland begin 2006.
We vinden geen insecten en op internet ook geen mogelijke oorzaak.

Naast ons is er landbouwgrond waar momenteel aardappelen op staan. Hij heeft tijdje geleden eens soort witte korrels gestrooid en vorige week gesproeid met iets. Dit komt onvermijdelijk ook op en tussen onze planten terecht, zeker met wat wind (waar die boer zeker niet naar omkijkt).
Maar een groot deel van zijn aardappelplantjes hebben hier ook last van, geel/wit in de bladeren. Daar was het me ook al eerder opgevallen.

Iemand die ons kan helpen? We zien veel werk en geld verloren gaan als deze zouden afsterven...
Bedankt!
maandag 28 mei 2007 - 03:09
JovanDreumel

JovanDreumel

Dit verschijnsel doet zich ook voor bij het gebruik van een onkruidbestrijdingsmiddel.
dinsdag 29 mei 2007 - 02:27
evy

Evy

We proberen uit te zoeken waarmee de boer gespoten heeft, maar zijn aardappelen staan er nog.

Aan de overkant beginnen sommige haagplanten ook te verkleuren. Ik heb vandaag wel kleine witte beestes ontdekt, sommige hebben vleugels. Maar ik weet niet of deze beestjes zulke gevolgen kan hebben?

Als het onkruidbestrijdigsmiddel blijkt te zijn, zullen onze planten dan helemaal afsterven?
dinsdag 29 mei 2007 - 02:40
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Of je planten dood zullen gaan hangt af van het middel dat gebruikt is. Als het Round-up (glyfosaat als werkzame stof) dan gaan je houtige planten niet dood, maar het blad dat geraakt is zal wel verder verdorren. Had hij tussen de rijen gespoten? Of over der rijen?
Als ik je verhaal goed begrijp, dan is er wat drift geweest met de wind, maar de boer houdt daar wel degelijk rekening mee, maar het is bijna niet te vermijden. Ik denk dat de uiteindelijke schade wel mee zal vallen, omdat je planten niet de volle laag gekregen zullen hebben. Ik denk dat zijn kruidachtige aardappelplanten, die die kleur ook hebben meer last zullen hebben.
dinsdag 29 mei 2007 - 02:44
evy

Evy

Hij spoot met tractor over gans veld, dus over de rijen.
ALs het onkruidverdelger zou zijn, moeten zijn aardappelen dan ook niet aangetast zijn?

De heermoes tussen zijn rijen aardappelen ziet ook al helemaal wit, en dat is de eerste keer dat ik heermoes zie dat zich gewonnen geeft!

Bestaat er bij aardappelen een soort ziekte die hierop lijkt, het is ons immers het eerste opgevallen tussen zijn aardappelen: witte nerven in het groene blad, geelachtig uitzicht.
(volgens ons voordat hij gesproeid heeft)
Kan het een ziekte zijn of misschien overdaad van kalium of iets?
dinsdag 29 mei 2007 - 02:49
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat is zo heel moeilijk hier iets over te zeggen. Er kan bijv. mangaangebrek opgetreden zijn door het gebruik van teveel kalk, waardoor je een hoge pH waarde krijgt, waardoor geen mangaan opgenomen kan worden, maar dat is zo moeilijk te zeggen. Bij aardappelen bestaan verschillende virusziekten, die op dat verschijnsel doen lijken. Je moet al een viruloog bij aardappels zijn om hier wat zinnigs over te zeggen.
Voorlopig houd ik het op een onkruidbestrijdingsmiddel, maar dan zou je ook meer gegevens moeten hebben.
dinsdag 29 mei 2007 - 03:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon