menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Holte aan stam

Ga naar meest recente reactie

Kareldeco

Kareldeco

Onderaan de stam (zie foto) is er een holte (vergroeiing stam of stuk wortel?

Moet ik hier actie ondernemen door bijvoorbeeld de holte te vullen met wondpasta? Of laat ik het beter zo?

Struiken & Bomen

zaterdag 15 juni 2024 - 06:34
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Het is op de foto niet goed te zien of het hier om een holte in een wortel gaat, of een holte tussen de wortels. Maar hoe dan ook is het nooit een goed idee om holtes op te vullen. En wondpasta creëert vooral een vals gevoel van vertrouwen dat een probleem opgelost is, terwijl het voor de boom niets bijdraagt.
zaterdag 15 juni 2024 - 09:50
Kareldeco

Kareldeco

Bedankt voor je reactie. Het betreft een holte in de wortel.

Struiken & Bomen

zaterdag 15 juni 2024 - 16:33
WiPe

WiPe

Dan stel ik me vragen over de stabiliteit. Dat valt vanop een foto niet te beoordelen. Wat me ook opvalt is dat het gras vrij hoog tegen de stam omhoog groeit. Dat is niet normaal. Gewoonlijk komt de stamvoet van dergelijke boom iets boven het gras uit. Het lijkt wel of er grond is aangevuld tegen de stam.
zaterdag 15 juni 2024 - 18:51
Kareldeco

Kareldeco

Ik heb de grond niet aangevuld tegen de stam. Dat is zo langzaam ontstaan. De boom is dertig jaar oud. Moet ik me zorgen maken?
zaterdag 15 juni 2024 - 19:29
dries944

Dries944

Het is het beste om altijd een boomspiegel aan te houden rond de stam waar geen gras groeit, voornamelijk om maaischade te vermijden. Verwijder dat gras rond die holte , dan kunnen we zien waar het gat zicht precies bevind. Gras en bomen zijn ook geen goede combinatie!
zaterdag 15 juni 2024 - 23:35
WiPe

WiPe

et enige waar je je misschien zorgen moet over maken is die beschadigde wortel. Bij zo'n jonge boom hoeft dat echt nog geen probleem te zijn, die kan nog heel goed reageren.
Ik vraag me af welke soort dit is.
zondag 16 juni 2024 - 09:29
Kareldeco

Kareldeco

Ik heb ook geen idee welke soort boom. Ik stuur even nog twee foto's. Misschien herken je de soort dan wel.

Ik ga van de beschadigde wortel afblijven en zorgen voor een boomspiegel zonder gras.

Struiken & Bomen

zondag 16 juni 2024 - 09:58
Kareldeco

Kareldeco

Extra foto

Struiken & Bomen

zondag 16 juni 2024 - 09:59
Patrikc

Patrikc

Een detail van het blad zou niet slecht zijn, maar het lijkt wel een Liriodendron.
zondag 16 juni 2024 - 11:33
WiPe

WiPe

Dat is een Liriodendron tulipifera, tulpenboom.
zondag 16 juni 2024 - 21:33
h.noorland16

H.noorland16

Gisteren ontdekte ik dat mijn Liriodendron Tulipifera een vergelijkbare holte heeft. Mijn boom is 1,5 jaar geleden gekocht bij een kweker en geplant door een hovenier. In de holte zitten veel pissebedden, maar het lijkt me niet dat de pissebedden de holte hebben gemaakt. Heeft iemand enig idee waardoor de holte wordt veroorzaakt? Zelf denk ik aan de larve van een nathoutboorder, maar ik kan hier op internet verder niets over vinden.
zondag 23 juni 2024 - 10:14
WiPe

WiPe

Gestippelde houtvlinder is een van die soorten die dat doet. Pissenbedden eten dood organisch materiaal.
maandag 24 juni 2024 - 08:39
Kareldeco

Kareldeco

Bedankt voor de reacties. Als de holte. veroorzaakt wordt door de gestippelde houtvlinder of ander insect, wat kan men doen om de schade te beperke
maandag 8 juli 2024 - 04:47
WiPe

WiPe

Doorprikken met een ijzerdraadje en dan groeit de boom dat vanzelf weer dicht.
zaterdag 13 juli 2024 - 10:26
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 4? (beveiligingscontrole) *